Προσομοιάζοντας με το κράνος ενός καταδρομέα του Πολέμου των Άστρων, το T-Pod, ένα ηλεκτροκίνητο φορτηγό άνευ οδηγού, άρχισε πρόσφατα καθημερινά να παραδίδει εμπορευματοκιβώτια σε δημόσιο δρόμο στη Σουηδία, γεγονός που η κατασκευάστρια Einride και ο πελάτης logistics DB Schenker χαρακτήρισαν ως παγκόσμια πρωτιά.
Ο Robert Falck, διευθύνων σύμβουλος της σουηδικής startup Einride, δήλωσε στο Reuters πως η εταιρεία διεξήγαγε διαπραγματεύσεις συνεργασίας με σημαντικούς προμηθευτές, για να ωθήσει την επέκταση της παραγωγής και την παράδοση παραγγελιών και δεν απέκλεισε τις μελλοντικές συνεργασίες με μεγάλους κατασκευαστές φορτηγών.
“Αυτή η άδεια για δημόσιο δρόμο αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο και είναι ένα βήμα προς την εμπορική εκμετάλλευση της αυτόνομης τεχνολογίας στους δρόμους”, δήλωσε το πρώην στέλεχος της Volvo στο Reuters.
“Δεδομένου ότι είμαστε μια εταιρεία κατ’ αρχάς software και operational, η συνεργασία με μια κατασκευαστική εταιρεία είναι κάτι που βλέπουμε ως θεμελιώδες για να προχωρήσουμε”, πρόσθεσε, δε, πως ελπίζει να κλείσει μια συμφωνία μέχρι το επόμενο έτος.
Ο Robert Falck σημείωσε πως η Einride, στους επενδυτές της οποίας συμπεριλαμβάνεται ο πρώην επικεφαλής φορτηγών της Daimler Asia, Marc Llistosella, έχει επαφές επίσης με επενδυτές για εξεύρεση κεφαλαίων. Προγενέστερα είχε συγκεντρώσει 10 εκατομμύρια δολάρια.
Ο κλάδος του αυτοκινήτου προχωρά σε συμμαχίες για να επιμεριστεί το κόστος της ηλεκτρικής και της αυτόνομης τεχνολογίας. Η Ford έχει δεσμευθεί να επενδύσει 500 εκατομμύρια δολάρια στην startup Rivian για ηλεκτρικό φορτηγό κοινής ωφέλειας στις ΗΠΑ.
Το T-Pod της Einride ζυγίζει 26 τόνους όταν είναι γεμάτο και δεν διαθέτει καμπίνα οδηγού, κάτι που εκτιμάται πως μειώνει το κόστος λειτουργίας των οδικών εμπορευματικών μεταφορών κατά περίπου 60% έναντι ενός πετρελαιοκίνητου φορτηγού με οδηγό.
Εκτός από τη Schenker, η Einride έχει παραγγελίες από τη γερμανική αλυσίδα Lidl, τη σουηδική εταιρεία διανομών Svenska Retursystem και πέντε εταιρείες λιανικής πώλησης της λίστας Fortune 500, γεγονός που δικαιολογεί τη φιλοδοξία της να διαθέτει 200 οχήματα σε λειτουργία έως το τέλος του 2020.
Δεδομένου ότι οι μεταφορείς υπόκεινται σε πιέσεις για μείωση των χρόνων παράδοσης, μείωση των εκπομπών και αντιμετώπιση της αυξανόμενης έλλειψης οδηγών, η επιλογή της Schenker είναι εύλογη. Το πλεονέκτημα της Einride έναντι των καθιερωμένων κατασκευαστών φορτηγών είναι ότι το T-Pod περιλαμβάνει αμφότερες τις κυριότερες τάσεις του κλάδου: ψηφιοποίηση και ηλεκτροκίνηση, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο CEO της Schenker, Jochen Thewes.
Το T-Pod είναι αυτόνομο επιπέδου 4, της δεύτερης υψηλότερης κατηγορίας και χρησιμοποιεί μια πλατφόρμα Nvidia Drive για την επεξεργασία οπτικών δεδομένων σε πραγματικό χρόνο. Ένας χειριστής, που βρίσκεται πολύ μακριά του, μπορεί να επιβλέπει και να ελέγχει έως και 10 οχήματα ταυτόχρονα.
Ο Jochen Thewes ανέφερε, ακόμα, πως η ανάπτυξη τεχνολογίας 5G, ζωτικής σημασίας για την ηλεκτροκίνηση, καθυστερεί. Για το πιλοτικό έργο της Schenker με την Einride, η Ericsson και η Telia έπρεπε να κατασκευάσουν δύο νέους πύργους.
Το T-Pod έχει άδεια για σύντομες διαδρομές – μεταξύ αποθήκης και τερματικού σταθμού – σε δημόσιο δρόμο, σε βιομηχανική περιοχή του Jonkoping της κεντρικής Σουηδίας, με ταχύτητα έως 5 χλμ. / ώρα, όπως αναφέρουν τα πιστοποιητικά της αρμόδιας υπηρεσίας μεταφορών.
Ο Robert Falck, ανέφερε επιπλέον πως, η Einride θα καταθέσει αίτηση του χρόνου για περισσότερες άδειες σε δημόσιους δρόμους ενώ σχεδιάζει να επεκταθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες, θεωρώντας τη χώρα αυτή ως τη βάση για τα αυτόνομα οχήματα και άρα, την πρώτη αγορά που θα αναπτυχθεί.
Φωτογραφία: T-Pod, Einride