Σύμφωνα με ανάλυση της Transport & Environment (T&E), τα μικρότερα αυτοκίνητα μπορούν να μειώσουν τη ζήτηση για τα κρίσιμα μέταλλα σχεδόν κατά ένα τέταρτο.
Η ζήτηση πρώτων υλών μπαταριών στην Ευρώπη θα αυξηθεί κατακόρυφα έως το 2050, καθώς η ήπειρος προσπαθεί να μεταβεί σε οδικές μεταφορές μηδενικών εκπομπών, απαραίτητες για τους κλιματικούς στόχους της. Ωστόσο, η περιοχή μπορεί να περιορίσει την προβλεπόμενη χρήση βασικών μετάλλων για την ηλεκτροκίνηση των μεταφορών έως και κατά 49%, σύμφωνα με νέα ανάλυση. Ο περιβαλλοντικός οργανισμός Transport & Environment, που διεξήγαγε τη μελέτη, δήλωσε πως οι κυβερνήσεις και η ΕΕ πρέπει να λάβουν μέτρα περιορισμού του μεγέθους των μπαταριών και των αυτοκινήτων, το μοναδικό πιο αποτελεσματικό μέτρο μείωσης της ζήτησης μετάλλων.
Για την απανθρακοποίηση του στόλου της έως το 2050, η Ευρώπη θα χρειαστεί 200 φορές τις πρώτες ύλες μπαταριών που χρειάστηκε πέρυσι – εκτός εάν ληφθούν μέτρα, αναφέρει η έκθεση. Ωστόσο, οι πολιτικές παροχής κινήτρων για μικρά οικονομικά BEV, υιοθέτησης καινοτόμων χημικών συνθέσεων μπαταριών και περιορισμού των μετακινήσεων με ιδιωτικά αυτοκίνητα, μπορούν να μειώσουν τη ζήτηση των βασικών μετάλλων λιθίου, νικελίου, κοβαλτίου και μαγγανίου κατά 36%-49%.
Η Julia Poliscanova, Ανώτερο Διευθυντικό Στέλεχος Οχημάτων & Εφοδιαστικών Αλυσίδων Ηλεκτροκινητικότητας, της T&E, δήλωσε: «Η Ευρώπη πρέπει να εξηλεκτρίσει τον στόλο της έως το 2050, αλλά αυτό συνεπάγεται αυξημένη ζήτηση μετάλλων μπαταριών. Για να μην επαναληφθούν τα λάθη της εξάρτησης από το πετρέλαιο, πρέπει να προσεχθεί η αποδοτικότητα των πόρων. Σε περιβάλλον περιορισμένου ανεφοδιασμού, τα μικρότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν συνιστούν απλώς περιβαλλοντική υποχρέωση, αλλά σωστή οικονομική και βιομηχανική πολιτική».
Η μείωση του μεγέθους των μπαταριών και η κατασκευή μικρότερων ηλεκτρικών οχημάτων συνιστούν τον πιο αποτελεσματικό τρόπο μείωσης της ζήτησης μετάλλων (19%-23%). Η T&E ανέφερε ότι απαιτείται ευρωπαϊκή στρατηγική μετάβασης σε μικρότερα, οικονομικότερα και λιγότερο ενεργοβόρα ηλεκτρικά οχήματα, έναντι των μεγάλων SUV που κυκλοφορούν στην αγορά. Τα εθνικά μέτρα πρέπει να περιλαμβάνουν φορολογικά κίνητρα για μικρότερα μοντέλα και σε επίπεδο ΕΕ απαιτούνται πρότυπα αποδοτικότητας μπαταριών και απαιτήσεις για παραγωγή περισσότερων βασικών μοντέλων.
Τα μικρότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι επίσης ιδανικά για μπαταρίες των οποίων η χημική σύνθεση απαιτεί λιγότερους πόρους, που περιορίζουν την ζήτηση μετάλλων έως και κατά 20%. Απαιτείται στιβαρή βιομηχανική πολιτική κλιμάκωσης της ευρωπαϊκής παραγωγής νέων τεχνολογιών, όπως μπαταρίες με βάση τον σίδηρο (LFP) και το νάτριο (Na-ion). Ο περιορισμός των μετακινήσεων με ιδιωτικά αυτοκίνητα μπορεί να επιφέρει περαιτέρω μείωση της ζήτησης κατά 7%-9%. Η T&E καλεί για σειρά μέτρων, όπως κατασκευή λιγότερων δρόμων, μείωση του διαθέσιμου χώρου για τα ιδιωτικά αυτοκίνητα και χρέωση της στάθμευσης. Οι κυβερνήσεις πρέπει επίσης να προωθήσουν τις δημόσιες συγκοινωνίες και τις μετακινήσεις διαμοιρασμού.
Η Julia Poliscanova ανέφερε: «Η κατασκευή μικρότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι το καλύτερο για περιορισμό της χρήσης πρώτων υλών μπαταριών. Η ΕΕ μπορεί να απαιτήσει την παραγωγή λιγότερο ενεργοβόρων οχημάτων βάσει προτύπου αποδοτικότητας, τα οποία θα είναι οικονομικότερα από τα σημερινά ογκώδη μοντέλα. Στην Ευρώπη υπάρχει αγορά για εκατομμύρια μικρά BEV, αλλά οι ενδιαφερόμενοι δεν μπορούν να τα βρουν».