Η ασφάλεια των βαρέων φορτηγών οχημάτων (Heavy goods vehicle – HGV) έρχεται στο προσκήνιο, καθώς ο Euro NCAP λανσάρει το ολοκαίνουργιο πρόγραμμα αξιολόγησης TRUCK SAFE. 

Ο γνωστός οργανισμός αξιολόγησης ασφάλειας οχημάτων δημοσιεύει το πρώτο σύνολο αποτελεσμάτων δοκιμών, καθώς συνεχίζει την πορεία του προς την επίτευξη του Vision Zero, του οράματος μηδενικών απωλειών από τροχαία.

 

  • Τα ατυχήματα με βαριά φορτηγά οχήματα είναι τα πιο σοβαρά στους ευρωπαϊκούς δρόμους
  • Το TRUCK SAFE είναι μια σημαντική προσθήκη στα υπάρχοντα προγράμματα αξιολόγησης επιβατικών αυτοκινήτων και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (LCV) της EuroNCAP
  • Το πρόγραμμα αξιολόγησης θα ανεβάσει τα πρότυπα ασφάλειας και θα ενώσει τα ενδιαφερόμενα μέρη των βαρέων φορτηγών οχημάτων
  • Η πρώτη ομάδα φορτηγών αξιολογήθηκε σε τρεις κατηγορίες
  • Τα μοντέλα φορτηγών Volvo έλαβαν βαθμολογία 5 αστέρων με το μοντέλο S-WAY της IVECO να λαμβάνει βαθμολογία 1 αστεριού

Η ασφάλεια των φορτηγών στους ευρωπαϊκούς δρόμους είναι στο προσκήνιο μετά την αποκάλυψη από το Euro NCAP των πρώτων αποτελεσμάτων του ολοκαίνουργιου προγράμματος αξιολόγησης TRUCK SAFE. Αυτή είναι η πρώτη φορά που τα βαρέα φορτηγά οχήματα (HGV) αξιολογούνται για την ασφάλειά τους. Από τα εννέα φορτηγά που αξιολογήθηκαν, τα μοντέλα Volvo FH Aero και FM έλαβαν την μέγιστη βαθμολογία των πέντε αστεριών, ενώ το τρέχον μοντέλο S-WAY της IVECO ήταν το πιο αδύναμο με ένα μόνο αστέρι.

Στο πλαίσιο της αποστολής του για την επίτευξη του Vision Zero (εξάλειψη όλων των θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών), ο Euro NCAP στρέφει την προσοχή του στην κατηγορία των βαρέων οχημάτων για πρώτη φορά.

Ο οργανισμός βοηθά στην αύξηση των προτύπων ασφάλειας αξιολογώντας και βαθμολογώντας την ενεργή και παθητική ασφάλεια των επιβατικών αυτοκινήτων για σχεδόν 30 χρόνια, και λάνσαρε ένα παρόμοιο πρόγραμμα αξιολόγησης για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα το 2020.

Η απειλή που αποτελούν τα HGV 

Λόγω του μεγέθους και του βάρους τους, τα ατυχήματα των HGV είναι τα πιο σοβαρά στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Αν και τα φορτηγά αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 3% του στόλου οχημάτων στην Ευρώπη, είναι υπεύθυνα για το 15% των θανατηφόρων ατυχημάτων. Επιπλέον, μόνο το 11% των θυμάτων σε ατυχήματα με HGV είναι επιβάτες του φορτηγού. Το υπόλοιπο 89% είναι επιβάτες αυτοκινήτων και βαν, καθώς και ευάλωτοι χρήστες του δρόμου, σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου οδικής ασφάλειας, της Eurostat κ.α.

Τα οφέλη της σωστής ασφάλειας 

Τα HGV αποτελούν μία οικονομική δύναμη και εκπληρώνουν έναν σημαντικό ρόλο στη διανομή του 95% των αγαθών που καταναλώνονται στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Είναι λοιπόν σημαντικό να υποστηριχθεί ο τομέας αυτός, εξασφαλίζοντας ότι τα φορτηγά είναι ασφαλή και δεν συνεχίζουν να αποτελούν δυσανάλογη απειλή για άλλους χρήστες του δρόμου.

Αντικειμενικά μέτρα για την απόδοση ασφάλειας των HGV θα επιτρέψουν σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη που εξαρτώνται από τον τομέα των μεταφορών να επιλέξουν τα πιο ασφαλή φορτηγά και να συμβάλλουν στη μείωση του κοινωνικού κόστους των οδικών μεταφορών, ενώ ταυτόχρονα θα βοηθήσουν στην επίτευξη καλύτερων εμπορικών αποτελεσμάτων.

Το πρόγραμμα TRUCK SAFE θα ενώσει τις οδικές αρχές, τους μεταφορείς, τους οδηγούς, τους ασφαλιστές, τους κατασκευαστές φορτηγών και τις εταιρείες που θέλουν τα προϊόντα τους να μεταφέρονται με ασφάλεια γύρω από κοινές και εναρμονισμένες βέλτιστες πρακτικές.

Τα πρωτόκολλα αξιολόγησης 

Η πρώτη ομάδα φορτηγών που αξιολογήθηκαν σύμφωνα με τα πρωτόκολλα TRUCK SAFE περιλάμβανε εννέα φορτηγά από την κατηγορία των μεταφορών μεγάλων αποστάσεων. Τα εννέα φορτηγά που επιλέχθηκαν για δοκιμές αντιπροσωπεύουν το 95% των φορτηγών αυτής της κατηγορίας που κυκλοφορούν στους δρόμους της Ευρώπης.

Το TRUCK SAFE είναι το πρώτο από τα πρωτόκολλα αξιολόγησης της Euro NCAP που υιοθετεί ένα νέο πλαίσιο που μετρά την ασφάλεια του οχήματος σε όλη τη διάρκεια ενός ατυχήματος. Για αυτή την αξιολόγηση των βαρέων εμπορευματικών οχημάτων μακρινών μεταφορών, η μεθοδολογία αξιολόγησης «Στάδια Ασφάλειας» επικεντρώνεται σε τρία στάδια και στη χρονική ακολουθία ενός τυπικού σεναρίου ατυχήματος: τις ώρες και τα λεπτά πριν το ατύχημα με έμφαση στην ασφαλή οδήγηση, την παρέμβαση ενεργών συστημάτων ασφαλείας πριν το συμβάν ή την αποφυγή σύγκρουσης και την ώρα μετά το ατύχημα.

 

 

Αποδίδεται ποσοστιαία βαθμολογία για την απόδοση σε κάθε κατηγορία. Αυτές οι βαθμολογίες συγκεντρώνονται για να προσδιορίσουν τη συνολική βαθμολογία σε πέντε αστέρια. Οι κατηγορίες αξιολόγησης είναι:

Ασφαλής οδήγηση 

Παρακολούθηση επιβατών, εμπλοκή οδηγού, ορατότητα και βοήθεια οχήματος

Αποφυγή σύγκρουσης 

Απόδοση συστημάτων ADAS στην αποφυγή εμπρόσθιων συγκρούσεων, αλλαγών λωρίδας και συγκρούσεων κατά τη διάρκεια χαμηλής ταχύτητας

Ασφάλεια μετά τη σύγκρουση 

Πληροφορίες διάσωσης και ευκολία απεγκλωβισμού κατά τη διάρκεια της πρώτης ώρας μετά το ατύχημα

(Αυτή η προσέγγιση «κύκλου ζωής ατυχήματος» θα υιοθετηθεί σταδιακά σε όλα τα πρωτόκολλα αξιολόγησης κατηγοριών οχημάτων της Euro NCAP).

Εκτός από τη γνωστή βαθμολογία των αστέρων, η Euro NCAP εισήγαγε επίσης μια επιπλέον πιστοποίηση «CitySafe» που απονέμεται σε φορτηγά που διαθέτουν τεχνολογίες ή σχεδίαση τέτοια που μπορούν να αποτρέψουν ατυχήματα που συμβαίνουν συνήθως σε αστικές περιοχές, όπως το αυτόματο σύστημα φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης όταν ανιχνεύονται αόρατα ποδήλατα δίπλα σε οχήματα που κάνουν στροφές σε διασταυρώσεις.

Τα φορτηγά αξιολογήθηκαν σε διάφορες εγκαταστάσεις δοκιμών που είναι πιστοποιημένες από την Euro NCAP σε όλη την Ευρώπη, όπως η AstaZero στη Σουηδία, η UTAC στη Γαλλία, η BASt στη Γερμανία, η HORIBA MIRA στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Applus+ IDIADA στην Ισπανία, η DEKRA στη Γερμανία και η CSI στην Ιταλία.

Τα αποτελέσματα

Από τα εννέα φορτηγά που αξιολογήθηκαν, δύο έλαβαν βαθμολογία πέντε αστεριών, δύο τέσσερα αστέρια, τέσσερα τρία αστέρια και ένα μόνο ένα αστέρι. Τέσσερα φορτηγά έλαβαν επίσης την πιστοποίηση «CitySafe».

Προηγούμενο άρθροNicolas Peter: Στην κορυφή του εποπτικού συμβουλίου της BMW
Επόμενο άρθροMercedes-Benz V-Class Marco Polo HORIZON: Υπερ-πολυτελές XXL