Το Mercedes-Benz Sprinter γιορτάζει 25 χρόνια πρωτοπορίας. Ένα όχημα που, από την παρουσίαση της πρώτης γενιάς το 1995 έως σήμερα, θέτει διαρκώς νέα πρότυπα οικονομίας, ασφάλειας και χρηστικότητας, ενώ κινείται στους δρόμους 130 χωρών του κόσμου.
Πριν από 25 χρόνια, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ένα ελαφρύ επαγγελματικό που έμελλε να δώσει το όνομά του σε μια ολόκληρη κατηγορία οχημάτων: το Sprinter. Σήμερα εξακολουθεί να αποτελεί σημείο αναφοράς στην κατηγορία του.
Παράλληλα με διαχρονικές αξίες, όπως ποιότητα, αξιοπιστία, οικονομία και άνεση, το σημερινό Sprinter προσφέρει επίσης δικτύωση και συνδεσιμότητα, αλλά και την ηλεκτροκίνητη έκδοση eSprinter για μεταφορές χωρίς τοπικές εκπομπές ρύπων.
1995: Ένα ελαφρύ επαγγελματικό παίρνει το προβάδισμα
Το 1995 ήρθε το Mercedes-Benz Sprinter, για να καθορίσει μία ολόκληρη κατηγορία οχημάτων και να διευκολύνει σημαντικά τη μετάβαση προς το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σε μια εποχή που ο σημερινός όγκος ηλεκτρικών αγορών ήταν ασύλληπτος, η εταιρεία της Στουτγάρδης παρουσίασε ένα άκρως μοντέρνο ελαφρύ επαγγελματικό, το οποίο θα αποδεικνυόταν ιδανικό για τις μεγάλες προκλήσεις του κλάδου μεταφορών. Με δισκόφρενα στους μπροστινούς και πίσω τροχούς, σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών (ABS) με αυτόματο διαφορικό πέδησης (ABD), πιο αεροδυναμικό αμάξωμα και πολλές άλλες καινοτομίες, το Sprinter έθεσε πρότυπα ασφάλειας, αποδοτικότητας και άνεσης, και διαδέχθηκε επάξια το θρυλικό T1.
Εξαρχής το νέο ελαφρύ επαγγελματικό αποδείχθηκε πολυτάλαντο: ήταν διαθέσιμο ως όχημα σασί, με καρότσα ή ανατρεπόμενη πλατφόρμα, με διπλή ή μονή καμπίνα, ως κλειστό βαν και ως mini-bus με πέντε έως εννέα θέσεις, με κανονική ή υπερυψωμένη οροφή. Το μεταξόνιο κυμαινόταν από 3000 έως 4025 χιλιοστά. Το επιτρεπτό μικτό βάρος ανερχόταν αρχικά σε 2590, 2800 ή 3500 κιλά. Προσέφερε τις τέλειες προϋποθέσεις για διάφορους τομείς χρήσης, όπως εργοτάξια, εμπόριο, μεταφορά επιβατών, αλλά και υπηρεσίες πυρόσβεσης και διάσωσης. Τα τελευταία 25 χρόνια, το Sprinter εντυπωσιάζει επίσης ως αυτοκινούμενο, ενώ έχει φιλοξενήσει και διάφορες ειδικές υπερκατασκευές.
2006: Εξελιγμένο με σημαντικά μεγαλύτερη χωρητικότητα
Μετά από πωλήσεις άνω των 1,3 εκατομμυρίων Sprinter και αρκετές ανανεώσεις του μοντέλου, η Mercedes-Benz παρουσίασε το 2006 μία πλήρως εξελιγμένη έκδοση. Παρόλο που η γκάμα μοντέλων ήταν εκτενέστατη και προηγουμένως, οι πελάτες είχαν πλέον τη δυνατότητα να αποκτούν λύσεις προσαρμοσμένες στις δικές τους απαιτήσεις, καλύπτοντας πρακτικά όλες τις ανάγκες. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η πύλη υπερκατασκευαστών, η οποία προσφέρει όλες τις αναγκαίες πληροφορίες για την υλοποίηση αιτημάτων των πελατών.
Το νέο όχημα χαρακτηριζόταν από πολυάριθμα πρωτοποριακά στοιχεία, όπως η πολύ φαρδιά συρόμενη πόρτα του χώρου φόρτωσης, η υπερυψωμένη οροφή XL και ένα τέταρτο μήκος αμαξώματος. Τα συστήματα μετάδοσης κίνησης εξελίχθηκαν περαιτέρω με μία νέα σειρά κινητήρων και ένα νέο κιβώτιο 6 σχέσεων για τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα. Τοποθετήθηκε επίσης ένα βελτιωμένο σύστημα πέδησης, το Adaptive ESP, με διευρυμένες λειτουργίες για όλες τις κατηγορίες βάρους και αναδιαμορφώθηκαν οι αποθηκευτικοί χώροι στον εσωτερικό του οχήματος. Στα νέα χαρακτηριστικά συγκαταλέγονταν τα υπερμονά ελαστικά στους πίσω τροχούς, για την έκδοση 4,6 τόνων, οι προβολείς Bi-Xenon με στατικό φωτισμό αλλαγής κατεύθυνσης, ο αερόσακος θώρακα για τον οδηγό και τον συνοδηγό, το σύστημα Parktronic και πολλά άλλα.
2013: Περισσότερη ισχύς, περισσότερη ασφάλεια
Με ένα αποδοτικό σύστημα μετάδοσης κίνησης και πολλές καινοτομίες, το ακόμη πιο εξελιγμένο Sprinter του 2013 κατέλαβε και πάλι στην κορυφαία θέση στην αγορά. Μερικοί από τους παράγοντες που συνετέλεσαν στην επιτυχία του ήταν το πακέτο αποδοτικότητας με αντλία υποβοήθησης διεύθυνσης ECO, η λειτουργία ECO start/stop και η μεγάλη σχέση μετάδοσης πίσω άξονα. Χάρη στην τεχνολογία κινητήρων αιχμής με SCR, το Sprinter ήταν το πρώτο ελαφρύ επαγγελματικό που ικανοποίησε την προδιαγραφή εκπομπών καυσαερίων Euro VI. Πέρα από την παράταση της εγγύησης κινητικότητας και το αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων 7G-Tronic Plus, οι πελάτες είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε πολλά στοιχεία προαιρετικού εξοπλισμού. Η έμφαση για άλλη μία φορά δόθηκε στην ασφάλεια. Το Sprinter ήταν το πρώτο ελαφρύ επαγγελματικό που απέκτησε το σύστημα υποβοήθησης κατά των πλευρικών ανέμων στον βασικό εξοπλισμό του. Άλλα χαρακτηριστικά του, ενδεικτικά, ήταν η προσαρμοζόμενη υποβοήθηση προβολέων, η υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, η υποβοήθηση νεκρής γωνίας ορατότητας και το σύστημα πρόληψης συγκρούσεων Collision Prevention Assist.
2018: Μία ακόμη έκδοση συστήματος κίνησης και ευφυής συνδεσιμότητα
Η τρίτη γενιά Sprinter ήταν η πρώτη που ενσωμάτωσε τη φιλοσοφία adVANce της Mercedes-Benz Vans, προσφέροντας ολοκληρωμένες λύσεις κινητικότητας. Συνδύαζε την προοδευτική σχεδίαση με χαρακτηριστικά άνεσης και ασφάλειας που συναντάμε συνήθως μόνο σε επιβατικά αυτοκίνητα. Η διευρυμένη δικτύωση μέσω internet έφερε την επανάσταση: οι υπηρεσίες Mercedes PRO connect, που σύντομα θα είναι διαθέσιμες και στην ελληνική αγορά, και το σύστημα πολυμέσων MBUX (Mercedes-Benz User Experience) δείχνουν σαφώς την πορεία προς το μέλλον και δημιουργούν νέες δυνατότητες για τη διαχείριση μικρών και μεγάλων στόλων, αλλά και μικρών επιχειρήσεων. Η υπηρεσία επιτρέπει την ηλεκτρονική διαχείριση παραγγελιών και την πρακτική εμφάνιση πληροφοριών οχήματος, όπως γεωγραφική θέση, στάθμη καυσίμου ή διαστήματα συντήρησης σε πραγματικό χρόνο. Υπάρχουν οκτώ πακέτα Mercedes PRO connect με τις βασικές υπηρεσίες διαθέσιμες από το εργοστάσιο.
Η μεγάλη ποικιλία εκδόσεων του Sprinter εξακολουθεί να εντυπωσιάζει. Μπορούν να διαμορφωθούν περισσότερες από 1000 διαφορετικές εκδόσεις του σημερινού Sprinter με τα αμαξώματα, τα πλαίσια, τα συστήματα μετάδοσης κίνησης, τις κατηγορίες βάρους και τις επιλογές εξοπλισμού που διατίθενται. Από το 2018, υπάρχουν επίσης περισσότεροι διαθέσιμοι κινητήρες, χάρη στο σύστημα κίνησης στους μπροστινούς τροχούς, που διατίθεται για πρώτη φορά, και δύο κιβώτια ταχυτήτων που αναπτύχθηκαν ειδικά για αυτό, καθώς και ένα αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων με μετατροπέα ροπής. Με αυτά τα συστήματα μετάδοσης κίνησης και με το λεγόμενο ‘εμπροσθοκίνητο σασί κίνησης’, το σημερινό Sprinter είναι ιδανικό για υπερκατασκευές αυτοκινούμενων, γεγονός που αξιοποιούν πολύ κατασκευαστές υπερκατασκευών.
2019: Είσοδος στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης με το eSprinter
Οικονομικό, αξιόπιστο και πολυμορφικό όπως πάντα, σήμερα το eSprinter που παρουσιάστηκε το 2019 μπορεί να εξυπηρετεί τις διανομές αγαθών, τα εργοτάξια ή τον κλάδο υπηρεσιών με μηδενικές τοπικές εκπομπές ρύπων. Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης στους μπροστινούς τροχούς αποδίδει ισχύ 85 kW και ροπή στρέψης έως 295 Nm. Ο ευπροσάρμοστος σχεδιασμός ωφέλιμου φορτίου και μπαταρίας μπορεί να ικανοποιεί εξατομικευμένα τις ανάγκες. Με μπαταρία ωφέλιμης ηλεκτρικής ισχύος 47 kWh, η αυτονομία του Sprinter φτάνει τα 168 χιλιόμετρα[1], [2] όταν το ωφέλιμο φορτίο είναι 891 κιλά. Αν κάποιος προτιμά μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο, μπορεί να επιλέξει μικρότερη χωρητικότητα μπαταρίας. Ενδιαφέρουσα προοπτική για τους διαχειριστές στόλων αποτελεί το εργαλείο eCharging Planner, το οποίο παρέχει υποστήριξη κατά τη μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα χωρίς τοπικές εκπομπές με τη Mercedes-Benz Vans. Το eSprinter θα λανσαριστεί στην ελληνική αγορά μέχρι το τέλος του 2020.
Κατασκευάζεται ανά τον κόσμο και κυκλοφορεί στους δρόμους 130 χωρών
Το Sprinter δεν παράγεται μόνο στα εργοστάσια της Mercedes-Benz στο Ντύσελντορφ και το Λούντβιγκσφέλντε, αλλά και στο Μπουένος Άιρες. Το αμερικανικό εργοστάσιο στο Τσάρλεστον επεκτάθηκε επίσης, ώστε να μπορεί να κατασκευάζει ολόκληρο το σημερινό μοντέλο. Η παρουσία του Sprinter σε περισσότερες από 130 χώρες δεν οφείλεται μόνο στα εργοστάσια παραγωγής του ανά τον κόσμο. Ο βασικός λόγος είναι ότι τα τελευταία 25 χρόνια ικανοποιεί ανελλιπώς τις απαιτήσεις των πελατών προσφέροντας λύσεις σε μία ευρεία γκάμα κλάδων.
[1] Η αυτονομία υπολογίστηκε με βάση την Οδηγία 692/2008/ΕΕ. Η αυτονομία εξαρτάται από τη διαμόρφωση του οχήματος.
[2] Η πραγματική αυτονομία εξαρτάται επίσης από τον προσωπικό τρόπο οδήγησης, τις οδικές και κυκλοφοριακές συνθήκες, την εξωτερική θερμοκρασία, τη χρήση του συστήματος κλιματισμού/θέρμανσης και μπορεί να διακυμαίνεται.