Αν και ίσως λιγότερο πρωτοποριακή από τις παραδοσιακές, η ψηφιακή CES 2022 περιλάμβανε σοβαρές συζητήσεις περί ηλεκτροκίνησης, αυτόνομων οχημάτων, ευκαιριών πτητικής κινητικότητας και πολλά άλλα.
Ιδού μερικά από τα κυριότερα σημεία, που συνόψισε το Automotive News.
Αυτόνομα οχήματα: θέμα εμπιστοσύνης και ρύθμισης
Υπήρξαν δύο ιδιαίτερα σαφείς τάσεις στη CES 2022: Οι αρμόδιοι χάραξης πολιτικής πρέπει να κινηθούν γρήγορα για τη ρύθμιση της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης και η απόκτηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών αντιστοίχως έχει ιδιαίτερη σημασία.
«Στον κλάδο σήμερα, υπάρχουν πολλές διαφορετικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικές τεχνολογίες, ακολουθώντας διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα», ανέφερε ο David Quinalty, επικεφαλής ομοσπονδιακής πολιτικής και κυβερνητικών υποθέσεων της Waymo, στην ενότητα για το ποιος θα ορίσει τους κανόνες των οχημάτων αυτόνομης οδήγησης.
“Αυτή η καινοτομία και ο ανταγωνισμός είναι πολύ υγιείς. Θα οδηγήσει σε περαιτέρω πρόοδο στην ασφάλεια και τις δυνατότητες των AV, αλλά μόνον εάν οι αρμόδιοι χάραξης πολιτικής σπεύσουν αβίαστα”.
Συγχρόνως, η εμπιστοσύνη σε αυτήν την τεχνολογία είναι εξίσου σημαντική με τη σωστή νομοθεσία, δήλωσε η Jamie Boone, διευθύντρια πολιτικής τεχνολογίας και καινοτομίας της Toyota: «Χρειαζόμαστε ανθρώπους που αντιλαμβάνονται τις δυνατότητες αυτών των οχημάτων και τα εμπιστεύονται, αλλιώς για ποιον τα κατασκευάζουμε;»
«Είναι φυσικό ο κόσμος να είναι καχύποπτος και να ανησυχεί για κάτι τόσο πρωτοποριακό, όπως το αυτοματοποιημένο όχημα», δήλωσε η Rachel Maclean, Υπουργός Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου. «Είναι όντως σημαντικό να κερδίσουμε το κοινό, να μετριάσουμε τους φόβους και να αποκτήσουμε στιβαρό σύστημα ασφαλείας».
Η πτητική κινητικότητα και οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενισχύουν τη σύνδεση τους
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο να επεκτείνουν την εμβέλειά τους από τους αυτοκινητόδρομους στους αεροδιαδρόμους. Η General Motors είναι η πλέον πρόσφατη αυτοκινητοβιομηχανία που αποκάλυψε πως επιδιώκει δραστηριότητα αστικής πτητικής κινητικότητας, παρουσιάζοντας το ηλεκτρικό αεροσκάφος κάθετης προσαπογείωσης (e-VTOL) Cadillac στην CES.
Η CEO, Mary Barra, άφησε να εννοηθεί το ενδιαφέρον της εταιρείας για τον χώρο αστικής πτητικής μετακίνησης, τον Σεπτέμβριο, οπότε το μονοθέσιο όχημα δεν αποτέλεσε έκπληξη. Ανεξαρτήτως του αν ποτέ πετάξει τέτοιο αεροσκάφος, η ιδέα καταδεικνύει τη δυνατότητα της GM να αξιοποιήσει την τεχνογνωσία της σε αυτόνομα συστήματα και ηλεκτρικά μπαταρίας, για διάφορους τρόπους μεταφοράς.
Η GM δεν είναι η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία που εξετάζει αυτή την αλληλεπίδραση. Την περασμένη εβδομάδα υπήρξε σχετική ανακοίνωση, που πέρασε απαρατήρητη, η οποία δείχνει τις πιθανές συνέργειες μεταξύ των δύο κλάδων.
Η Archer, εταιρεία e-VTOL με έδρα το Palo Alto της Καλιφόρνιας, συνεργάζεται με την Fiat Chrysler Automobiles για απόκτηση πρόσβασης στην αλυσίδα εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας και εμπειρίας σε συνθετικά υλικά. Η FCA έχει συνεργαστεί με την startup για τον σχεδιασμό πιλοτηρίου και η Archer αναφέρει πως η γενική εμπειρία σχεδιασμού και κατασκευής της FCA μπορεί να μειώσει σημαντικά το κόστος παραγωγής, που σκοπεύουν να ξεκινήσουν το 2023.
«Η ηλεκτροκίνηση του τομέα μεταφορών, στον δρόμο ή στον αέρα, είναι το μέλλον και η ανάπτυξη κάθε νέας ταχέως αναπτυσσόμενης τεχνολογίας είναι σημαντική», δήλωσε ο Doug Ostermann, αντιπρόεδρος και επικεφαλής της παγκόσμιας επιχειρηματικής ανάπτυξης της FCA.
Το αν η αστική πτητική κινητικότητα αντιπροσωπεύει τον μετασχηματισμό του τρόπου μεταφοράς ή σπατάλη επενδύσεων, είναι προς συζήτηση. Ωστόσο, πρόσφατη έρευνα της Morgan Stanley, ανέφερε πως η εμπορευματοποίηση μπορεί να επέλθει “ταχύτερα από ό,τι προβλέπαμε αρχικά”.
Λαμβάνοντας υπ΄όψη το πρότυπο της Cadillac και την τοποθέτηση του πρώην επικεφαλής της Airbus, Tom Enders, στο ΔΣ της startup ιπτάμενων ταξί Lilium, η εταιρεία επενδύσεων δήλωσε πως οι πρόσφατες εξελίξεις «είναι ξεκάθαρα σημαντικές».
Η Hyundai, η Daimler, η Toyota, η GM και η Geely έχουν επενδύσει σε οχήματα πτητικής κινητικότητας ή τα έχουν εξετάσει.
Οι εταιρείες επανεξετάζουν συμβατικές χρήσεις
Η πτητική κινητικότητα, φυσικά, δεν αφορά μόνο σε μεταφορά επιβατών. Πιλοτικά έργα παράδοσης με drone έχουν ξεκινήσει σε πολλές τοποθεσίες των ΗΠΑ, όπου η Walmart, η Amazon και άλλες μεγάλες εταιρείες λιανικής παραδίδουν αγαθά και φάρμακα.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα έργα είναι ίσως αυτό της Wing, θυγατρικής της Alphabet, η οποία δραστηριοποιείται πλέον σε τρεις ηπείρους. Κατά τη διάρκεια συζήτησης στη CES, ο CEO, James Ryan Burgess, περιέγραψε μερικά από τα πλέον πρόσφατα έργα που ανέλαβε η εταιρεία το 2020.
Στη Βιρτζίνια, η εταιρεία βοήθησε μια σχολική βιβλιοθήκη να παραδώσει βιβλία σε μαθητές εν μέσω περιορισμών για τον κορωνοϊό. Στο Ελσίνκι, η Wing παρέδωσε γεύματα σε οικογένειες που έκαναν πικνίκ σε τοπικό πάρκο.
“Τείνουμε να επικεντρωθούμε σε θέματα που γνωρίζουμε σήμερα, αλλά αρέσκομαι να σκέφτομαι το διαφορετικό που κομίζουμε», είπε ο Burgess. “Δεν αφορά πλέον σε μια χρήση. Υπάρχουν πολλές δυνατότητες σε αυτήν τη νέα τεχνολογία. Οι μεταφορές είναι παράγοντας υψηλών εκπομπών και νομίζω ότι αυτές οι συσκευές μπορούν επίσης να συμβάλουν πολύ στους περιβαλλοντικούς μας στόχους”.
Δεν αφορά σε μια χρήση. Αυτή είναι η φράση στην οποία η βρετανική startup What3Words έδωσε άλλη διάσταση. Η εταιρεία έχει κατατμήσει τον κόσμο σε τετράγωνα των τριών μέτρων και έχει αποδώσει στο καθένα ξεχωριστή ένδειξη τριών λέξεων.
Είναι ενδιαφέρον να θεωρούμε πως μια χρήση δεν επαρκεί. Αλλά στην περίπτωση όπου, για παράδειγμα, κάποιος επιβάτης θέλει να τον παραλάβουν σε συγκεκριμένη έξοδο συγκεκριμένου κτιρίου ή εάν μια πόλη επιθυμεί να διαθέσει συγκεκριμένο χώρο πεζοδρομίου για υπηρεσίες ride-hailing, τότε θα μπορούσε να αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμο.