ACEA-T&E-BEUC: Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι περιβαλλοντολόγοι και οι ενώσεις καταναλωτών καλούν την ΕΕ να θέσει φιλόδοξους στόχους ανά χώρα για ανάπτυξη σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Σε κοινή επιστολή, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η Transport & Environment (T&E) και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτών (BEUC) ζήτησαν από τους επιτρόπους κλίματος, μεταφορών, βιομηχανίας και ενέργειας της ΕΕ, να εκμεταλλευτούν τη φετινή αναθεώρηση του νόμου περί Υποδομής Εναλλακτικών Καυσίμων, για ανάπτυξη 1 εκατομμυρίου δημόσιων σημείων φόρτισης το 2024 και 3 εκατομμυρίων το 2029.
Ο καθορισμός στόχων θα στείλει ένα ισχυρό μήνυμα στους καταναλωτές πως το πλήθος των δημόσιων σημείων φόρτισης θα συμβαδίζει με τις αυξανόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, αναφέρει η επιστολή. Θα παρείχε επίσης την απαραίτητη διαβεβαίωση στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και στις εταιρείες διαχείρισης δικτύου, τους διαχειριστές υποδομών φόρτισης και τις εταιρείες μεταφορών. Η πρόταση θα συνέβαλε επίσης στη δημιουργία ενός εκατομμυρίου θέσεων εργασίας σε ολόκληρη την Ευρώπη και θα βοηθούσε την ΕΕ στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της.
Ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της T&E, δήλωσε: «Αν σοβαρολογούμε για την υπερθέρμανση του πλανήτη, πρέπει να μεταβούμε τάχιστα στην ηλεκτροκίνηση. Για να επιταχύνουμε τη μετάβαση χρειαζόμαστε ευρέως διαδεδομένη και εύκολη φόρτιση, όχι μόνο στη Νορβηγία και την Ολλανδία, αλλά σε όλη την Ευρώπη. Οι στόχοι φόρτισης EV ανά χώρα είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να επιτευχθεί αυτό και η Επιτροπή πρέπει να πάψει να αργοπορεί».
Ο Oliver Zipse, πρόεδρος και CEO της BMW, και πρόεδρος της ACEA, δήλωσε: «Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες προωθούν τη μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα και κυριολεκτικά ανταγωνίζονται στην κυκλοφορία νέων ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, η επιτυχία αυτής της τεράστιας προσπάθειας απειλείται σοβαρά από την καθυστέρηση εγκατάστασης υποδομής φόρτισης στην ΕΕ. Η Επιτροπή της ΕΕ πρέπει να αναλάβει άμεσα δράση και να θέσει δεσμευτικούς στόχους αύξησης της υποδομής στα κράτη μέλη. Διαφορετικά, ακόμα και οι ισχύοντες στόχοι αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής κινδυνεύουν. Εκτός από τη δημόσια υποδομή φόρτισης, πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στη φόρτιση στο χώρο εργασίας και στο σπίτι».
Ο Monique Goyens, γενικός διευθυντής της BEUC, δήλωσε: «Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου πρέπει να είναι τόσο εύκολη όσο και ο ανεφοδιασμός σε βενζίνη. Με επαρκή – και βολική – υποδομή φόρτισης θα υπάρξει εμπιστοσύνη των καταναλωτών και διάδοση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει επομένως να αντιμετωπίσουν πρακτικούς προβληματισμούς, όπως η ανάρτηση τιμολόγησης φόρτισης ανά κιλοβατώρα και η δυνατότητα κοινών τρόπων πληρωμής».
Οι στόχοι πρέπει να κατανεμηθούν ανά χώρα βάσει μιας απλής και δίκαιης μεθοδολογίας που λαμβάνει υπόψη παράγοντες όπως τη διαθεσιμότητα ιδιωτικής φόρτισης, αναφέρει η επιστολή. Το πλήθος των δημόσια προσβάσιμων φορτιστών πρέπει να αυξάνεται ανάλογα με το πλήθος των ηλεκτρικών οχημάτων που κυκλοφορούν, πρότειναν επίσης οι ενώσεις. Η ΕΕ πρέπει επίσης να αντιμετωπίσει τις αυξανόμενες ανάγκες των οδηγών EV με μηδενική ή ελάχιστη πρόσβαση σε ιδιωτική φόρτιση, καθώς και τα ηλεκτρικά ταξί και τις υπηρεσίες ride-hailing, καθορίζοντας στόχους ταχέων και υπερταχέων φορτιστών σε αστικές περιοχές. Ο νόμος πρέπει επίσης να θέσει στόχο περίπου 1.000 σταθμών υδρογόνου έως το 2029.
Οι ενώσεις ζήτησαν επίσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει την αντικατάσταση της οδηγίας με κανονισμό, καθώς θα συμβάλει στην εναρμόνιση των προτύπων επαναφόρτισης, των τρόπων πληρωμής εκ μέρους των καταναλωτών, της διαφάνειας τιμολόγησης, της συντήρησης και άλλων θεμάτων σε ολόκληρη την κοινή αγορά της ΕΕ. Ένας κανονισμός θα επέτρεπε επίσης την ταχεία εφαρμογή των νέων στόχων, ενώ μια οδηγία θα απαιτούσε τη μεταφορά τους στο εθνικό δίκαιο, κάτι που μπορεί να χρειαστεί χρόνια.
Φωτογραφία: ACEA