Τον Μάιο του 2024, οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) μειώθηκαν κατά 3%, όπως φαίνεται στα στοιχεία της ACEA.
Πτώση παρατηρήθηκε σε τρεις από τις τέσσερις μεγάλες αγορές της περιοχής: Ιταλία (-6,6%), Γερμανία (-4,3%) και Γαλλία (-2,9%). Η Ισπανία, από την άλλη, πέτυχε μέτρια ανάπτυξη 3,4% τον περασμένο μήνα.
Παρά την ύφεση τον Μάιο, οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2024, με 4,6 εκατομμύρια μονάδες, αυξήθηκαν σε ετήσια βάση κατά 4,6%. Οι μεγαλύτερες αγορές της περιοχής παρουσίασαν παρόμοιες επιδόσεις καταγράφοντας ανάπτυξη: η Ισπανία (+6,8%), η Γερμανία (+5,2%), η Γαλλία (+4,9%) και η Ιταλία (+3,4%).
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΕ ΑΝΑ ΠΗΓΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Τον Μάιο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας αντιπροσώπευαν το 12,5% της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ, σημειώνοντας 13,8% πτώση συγκριτικά με τον περσινό Μάιο. Ωστόσο, τα υβριδικά-ηλεκτρικά συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, αυξάνοντας το μερίδιό τους από 25% σε σχεδόν 30% της αγοράς. Το συνδυασμένο μερίδιο βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκε στο 48,5%, από 52,1%, αντιπροσωπεύοντας πλέον λιγότερο από το ήμισυ της αγοράς.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τον Μάιο του 2024, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας (BEV) μειώθηκαν κατά 12% στις 114.308 μονάδες (μερίδιο 12,5%). Το Βέλγιο –η τρίτη πλέον μεγαλύτερη αγορά σε όγκο BEV– και η Γαλλία ήταν οι μόνες βασικές αγορές που κατέγραψαν ανάπτυξη, με 44,8% και 5,4%, αντίστοιχα. Αντιθέτως, η Γερμανία (-30,6%) και η Ολλανδία (-11,7%) παρουσίασαν σημαντική πτώση τον περασμένο μήνα. Την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου, ταξινομήθηκαν συνολικά 556.276 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας, σημειώνοντας αύξηση 2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Οι ταξινομήσεις plug-in υβριδικών αυτοκινήτων σημείωσαν επίσης πτώση 14,7% τον περασμένο μήνα, με σημαντικές μειώσεις σε δύο από τις μεγαλύτερες αγορές: το Βέλγιο (-36,6%) και τη Γαλλία (-19,4%). Η Γερμανία σημείωσε μέτρια αύξηση 1,7%, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για να αντισταθμίσει τη συνολική αρνητική τάση. Τον Μάιο, τα plug-in υβριδικά αντιστοιχούσαν στο 6,5% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων, με 59.333 πωλήσεις.
Παρά τη συνολική πτώση της αγοράς, τα υβριδικά-ηλεκτρικά ήταν το μόνο τμήμα που παρουσίασε ανάπτυξη, με τις ταξινομήσεις αυτοκινήτων να αυξάνονται κατά 16,2% τον Μάιο με 272.568 μονάδες. Τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές αυτής της κατηγορίας – η Γαλλία (+38,3%), η Ισπανία (+25,4%) και η Ιταλία (+7,4%) – κατέγραψαν σταθερή ανάπτυξη, ενώ η Γερμανία σημείωσε ελαφρά πτώση 0,7%. Αυτή η ανάπτυξη ώθησε το μερίδιο αγοράς των υβριδικών-ηλεκτρικών σε σχεδόν 30%, από 25% τον Μάιο του 2023.
Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ
Οι πωλήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκαν τον Μάιο κατά 5,6% με 323.551 μονάδες, καταγράφοντας αξιοσημείωτη πτώση σε βασικές αγορές όπως η Γαλλία (-20,3%) και η Ισπανία (-1,8%). Από την άλλη πλευρά, η Ιταλία και η Γερμανία σημείωσαν μέτριο ρυθμό ανάπτυξης 4,1% και 2,1% αντίστοιχα. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο τους μειώθηκε από 36,5% σε 35,5% σε σύγκριση με τον Μάιο του 2023.
Η αγορά αυτοκινήτων ντίζελ με 118.733 μονάδες σημείωσε ακόμη πιο απότομη πτώση της τάξης του 11,4%, αντιπροσωπεύοντας το 13% της αγοράς. Σημαντική μείωση παρατηρήθηκε σε μεγάλες αγορές όπως η Ιταλία (-30,5%), η Γαλλία (-24,8%) και η Ισπανία (-15,4%). Η Γερμανία σημείωσε μέτρια αύξηση 3,2%.
ΜΑΡΚΕΣ
Στην πρώτη δεκάδα τον Μάιο οι έξι πρώτες θέσεις παραμένουν αμετάβλητες σε σχέση με τον Απρίλιο, με τις μάρκες Volkswagen, Toyota, BMW, Skoda, Renault και Audi να διατηρούν τη σειρά κατάταξής τους, με μερίδια 11%, 6,9%, 5,9%, 5,7%, 5,7% και 5,4% αντιστοίχως. Η Mercedes πέρασε στην όγδοη θέση αφού την ξεπέρασε η Peugeot με διαφορά 320 μονάδων, πέτυχαν ωστόσο το ίδιο μερίδιο αγοράς, 4,9% εκάστη. Η Hyundai ανέβηκε στην ένατη θέση από τη δέκατη του Απριλίου με 4,3% της αγοράς και η Kia μπήκε στην πρώτη δεκάδα με 4,2% μερίδιο αφήνοντας την Dacia στην 11η θέση. Ωστόσο από τις 10 πρώτες μάρκες αύξηση ταξινομήσεων πέτυχαν τον Μάιο συγκριτικά με τον περσινό μόνο οι Volkswagen με 0,9%, Toyota με 8,3% (5μηνο: +15,1%), Skoda με 7,1% (5μηνο: +11,4%), Renault με 1,2% (5μηνο: +2,9%), Mercedes με 0,2% (5μηνο: -0,5%), και Hyundai με 2,8% (5μηνο: +4,4%). Σημαντική αύξηση πέτυχε και η BMW το πεντάμηνο (+13,6%) παρά τη μείωση των ταξινομήσεων του Μαΐου.
Στη δεύτερη δεκάδα προηγείται όπως αναφέραμε η Dacia με 4% της αγοράς και ακολουθούν οι Opel με 3,4%, Ford με 3,2%, Volvo με 3,1%, Citroen με 3%, Fiat και Abarth με 2,5%, Seat με 2,3%, Nissan με 2%, Cupra με 1,9% και MG (SAIC Motor) με 1,9%. Να σημειώσουμε την εντυπωσιακή αύξηση της Volvo με 26,4% τον Μάιο σε σχέση με το περσινό και 35,5% το πεντάμηνο. Μεγάλη αύξηση επίσης κατέγραψαν η Seat 21,1% τον Μάιο και 10,3% τον πεντάμηνο και η Cupra, 14,6% τον Μάιο και 20,4% το πεντάμηνο. Αυξήσεις ταξινομήσεων σημείωσαν επίσης οι Citroen (7,6% και 11,9%), MG (5,2% και 21,6%) και Nissan (3,5% και 19,7%).
Άλλες μάρκες που σημείωσαν αύξηση ταξινομήσεων τον Μάιο συγκριτικά με τον περσινό είναι κατά σειρά η Honda που βρίσκεται στην 29η θέση +40% (5μηνο: +48%), η Land Rover 25η με +27,5% (5μηνο: +14%), η Mitsubishi 32η +25% (5μηνο: +97,5%), η Mazda 23η +13,4% (5μηνο: -2,7%) η Lexus 28η +7,3% (5μηνο: +35,1%), η Suzuki 22η +6,5% (5μηνο: +27,1%),, η Jeep 24η +2% (5μηνο: +12,6%) και η Porsche 27η +0,2% (5μηνο: +14,4%).
Η Tesla, στην 21η θέση περιλαμβάνεται στους χαμένους της ευρωπαϊκής αγοράς τόσο τον Μάιο με 19.108 μονάδες από 29.819 (-35,9%), όσο και το πεντάμηνο με 119.533 μονάδες από 138.556 (-13,7%).
Οι πέντε μεγάλοι ευρωπαϊκοί όμιλοι μοιράζονται το 64,7% της αγοράς του Μαΐου 2024: Volkswagen Group 27,1%, Stellantis 15,9% Renault Group 9,8%, BMW Group 6,8% και Mercedes-Benz Group 5,1%.