Ο πόλεμος έχει ποικίλες επιπτώσεις. Η σύρραξη στην Ουκρανία, για παράδειγμα, ασκεί σημαντικά ανοδική πίεση στις τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ανατ. Ευρώπη, λέει η Autovista.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία θα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στις οικονομίες της Ανατ. Ευρώπης, παρά σε αυτές της δυτικής και όχι μόνον επειδή είναι πιο κοντά στη ζώνη συγκρούσεων.
Άνοδος πληθωρισμού
Εκτός από τις τρείς χώρες της Βαλτικής, συν τη Σλοβακία και τη Σλοβενία, όλες οι χώρες της Ανατ. Ευρώπης βρίσκονται εκτός Ευρωζώνης, που σημαίνει πως τα νομίσματά τους είναι ακόμα πιο ευάλωτα στον πληθωρισμό. (Η Κροατία και η Βουλγαρία είναι ενταγμένες στο ERM ΙΙ, επομένως τα νομίσματά τους συνδέονται με το ευρώ, παρέχοντας κάποια σταθερότητα).
Ακόμα και πριν από την ρωσική εισβολή, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και οι αυξήσεις τιμών των πρώτων υλών προκαλούσαν πληθωρισμό στις οικονομίες παγκοσμίως. Για παράδειγμα: ήδη τον Φεβρουάριο, η Τσεχία επλήγη από διψήφιο πληθωρισμό (11,1% σε ετήσια βάση). Αυτή ήταν η υψηλότερη πληθωριστική πίεση στην Ανατολική Ευρώπη. Αλλά ακόμα και η Σλοβενία, με τον χαμηλότερο πληθωρισμό, εξακολουθεί να σημειώνει 6,9%.
Μειωμένη αγοραστική δύναμη
Όσο ο πληθωρισμός αυξάνεται, τόσο μειώνεται η αγοραστική δύναμη. Αυτό μειώνει τη ζήτηση νέων αυτοκινήτων σε ολόκληρη την Ανατ. Ευρώπη –τάση που ενισχύεται λόγω αύξησης των τιμών καταλόγου νέων αυτοκινήτων.
Ωστόσο, προς το παρόν, η ζήτηση παραμένει υψηλότερη από την προσφορά. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει επιδεινώσει τα προϋπάρχοντα προβλήματα εφοδιασμού. Έτσι, οι τιμές των νέων οχημάτων θα παραμείνουν υψηλές και απρόσιτες για όλο και μεγαλύτερο ποσοστό αγοραστών.
Αυξημένη – προς το παρόν – ζήτηση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων
Η ισχυρή ζήτηση στην Ανατ. Ευρώπη μεταφέρεται από τα νέα οχήματα στα μεταχειρισμένα, λόγω χαμηλής διαθεσιμότητας και υψηλών τιμών νέων. Αυτό ανεβάζει τις υπολειμματικές αξίες – αλλά όχι πολύ, αναφέρει η Autovista: η άνοδος των υπολειμματικών αξιών αμβλύνεται από το γεγονός ότι ο πληθωρισμός αυξάνει και το κόστος λειτουργίας των μεταχειρισμένων οχημάτων (ειδικά τις τιμές των καυσίμων).
Επίσης, ο πόλεμος αποσπά την προσοχή των ανθρώπων από ζητήματα όπως η αγορά αυτοκινήτου – μεταχειρισμένου ή καινούργιου. Με την σταθεροποίηση της κατάστασης, αυτό μπορεί να αλλάξει τους επόμενους μήνες. Ίσως να ομαλοποιηθεί η αγορά, στρέφοντας και πάλι περισσότερους αγοραστές σε καινούργια αυτοκίνητα, αντί των μεταχειρισμένων.
Μέχρι να συμβεί αυτό, φαίνεται πως η Ανατ. Ευρώπη παρέχει κάποιες ευκαιρίες remarketing μεταχειρισμένων οχημάτων, ιδιαίτερα των οικονομικών σε καύσιμα.