Το γερμανικό υπουργείο Μεταφορών δημοσίευσε στις 28 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με το Reuters, ένα έγγραφο 30 σελίδων, που καθορίζει τις κατευθυντήριες γραμμές για τη λήψη κανονιστικής έγκρισης για εγκατάσταση αναβαθμισμένων συστημάτων φιλτραρίσματος καυσαερίων σε παλαιότερα αυτοκίνητα.
Έτσι, από την Παρασκευή, η Γερμανία ξεπέρασε τα νομικά εμπόδια ώστε οι αυτοκινητοβιομηχανίες να μπορούν να αναβαθμίσουν τα συστήματα φιλτραρίσματος εκπομπών καυσαερίων σε παλαιότερα αυτοκίνητα ντίζελ, προκειμένου να αποφευχθούν οι απαγορεύσεις οχημάτων, αλλά δεν κατάφερε να μειώσει τις αμφιβολίες μεταξύ των κατασκευαστών και των προμηθευτών σχετικά με την αποτελεσματικότητα αυτών των μετασκευών. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αναγκάστηκαν να εξετάσουν το ενδεχόμενο αναβάθμισης των συστημάτων επεξεργασίας καυσαερίων σε παλαιότερα αυτοκίνητα, αφότου οι γερμανικές πόλεις άρχισαν να απαγορεύουν τα βαριά ρυπογόνα οχήματα ντίζελ, προκειμένου να μειώσουν την ρύπανση από μικροσωματίδια και τοξικά οξείδια του αζώτου.
Ο αγώνας για τις μετασκευές είναι το τελευταίο κεφάλαιο του σκανδάλου εξαπάτησης εκπομπών που πυροδοτήθηκε το 2015, αφού κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες αναγνώρισαν ότι απέκρυπταν συστηματικά από τις ρυθμιστικές αρχές επίπεδα ρύπανσης, που ήταν παράνομα. Ακολούθησαν περιβαλλοντικές και κανονιστικές αντιδράσεις και οι νομοθέτες και η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκονται τώρα σε αντίθεση ως προς το πώς θα καθαρίσουν τον ρυπαρό αέρα στις πόλεις.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν οι πελάτες να αγοράσουν καινούργια αυτοκίνητα με καθαρότερους κινητήρες, ενώ οι περιβαλλοντολόγοι και οι ομάδες καταναλωτών υποστηρίζουν ότι η μετασκευή παλαιότερων οχημάτων μπορεί να είναι οικονομικά αποδοτικότερη.
«Τώρα ήλθε η σειρά της μετασκευαστικής βιομηχανίας να αναπτύξει αποτελεσματικά συστήματα για να καλύψει όλα τα όρια και τους κανονισμούς», δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας, Andreas Scheuer.
Η Ομοσπονδιακή Αρχή Αυτοκινήτων Μεταφορών θα εκδώσει έγκριση εγκαίρως, ώστε τα συστήματα μετασκευής να μπορούν να διατεθούν στην αγορά το συντομότερο δυνατόν, πρόσθεσε.
Ο Όμιλος Baumot, ο οποίος κατασκευάζει συστήματα αναβάθμισης φίλτρων εξάτμισης, καλωσόρισε αυτές τις εγκυκλίους, όπως γράφει Reuters. “Σύμφωνα με μια κανονική διαδικασία πιστοποίησης οχημάτων, πιστεύουμε ότι μπορούμε να παραδώσουμε εγκαίρως το σύστημά μας το 2019”, δήλωσε ο Marcus Hausser, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.
Ωστόσο, το γερμανικό αυτοκινητιστικό λόμπυ VDA, ανέφερε ότι οι πελάτες πρέπει να αγοράσουν καινούργια αυτοκίνητα αντί να ξοδεύουν χρήματα για την εγκατάσταση νέων μηχανισμών φιλτραρίσματος καυσαερίων σε παλαιότερα οχήματα.
“Δεν μπορούμε να εγγυηθούμε ένα όχημα στο οποίο έχουν εγκατασταθεί συστήματα καθαρισμού καυσαερίων άλλων κατασκευαστών”, τόνισε ο πρόεδρος του VDA, Bernhard Mattes, στην εφημερίδα Die Welt. “Εάν ο πελάτης έχει τροποποιήσει το όχημά του, τότε αυτός και ο μετασκευαστής είναι υπεύθυνοι για τυχόν επακόλουθες ζημιές.”
Το γερμανικό περιβαλλοντικό λόμπυ Deutsche Umwelthilfe (DUH) κέρδισε μια απόφαση ορόσημο τον Φεβρουάριο για να εξαναγκάσει την απαγόρευση ντίζελ, μετά την μήνυση σε πόλεις που δεν κατάφεραν να πληρούν τους κανόνες για καθαρό αέρα.
Οι πόλεις έχουν εξετάσει την πιθανότητα να απαγορεύσουν την κυκλοφορία των παλαιότερων οχημάτων που δεν συμμορφώνονται με τα τελευταία πρότυπα εκπομπών ρύπων Euro 6d.
Το Αμβούργο έχει αποκλείσει τα παλαιότερα αυτοκίνητα ντίζελ από το κέντρο του και άλλες πόλεις, όπως το Βερολίνο και η Στουτγάρδη, το προπύργιο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, πρόκειται να εισάγουν παρόμοιες απαγορεύσεις.
Από τα 15 εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα οχήματα στους δρόμους της Γερμανίας, μόνο 2,7 εκατομμύρια έχουν τεχνολογία Euro-6. Η Evercore ISI εκτιμά ότι η αναβάθμιση του καθαρισμού των καυσαερίων μόνον του στόλου Euro 5 θα μπορούσε να κοστίσει έως και 14,5 δισ. ευρώ.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη συμφωνήσει να δαπανήσουν μέχρι 3.000 ευρώ ανά όχημα για να αναβαθμίσουν το λογισμικό διαχείρισης του κινητήρα, ώστε να καταστήσουν τα συστήματα φιλτραρίσματος εξάτμισης πιο αποτελεσματικά, αλλά οι οικολόγοι ισχυρίζονται ότι τα μέτρα αυτά είναι ανεπαρκή.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαφωνούν ως προς το ποιος θα πληρώσει τα έξοδα μετασκευής, δεδομένου ότι τα περισσότερα παλαιότερα αυτοκίνητα ντίζελ ήταν σύμφωνα τους κανονισμούς καθαρού αέρα κατά τον χρόνο πώλησής τους.
Η Volkswagen και η Daimler ανακοίνωσαν ότι θα καλύψουν μέρος του κόστους εκσυγχρονισμού, ενώ η BMW αρνήθηκε, προτείνοντας αντιθέτως κίνητρα για την ανταλλαγή παλαιών οχημάτων με καινούργια.
Η Volkswagen δήλωσε πρόσφατα ότι οι πελάτες ίσως δεν ωφεληθούν από την εγκατάσταση νέων συστημάτων εξάτμισης στα παλαιότερα αυτοκίνητα. “Όλες οι λύσεις που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα έχουν μειονεκτήματα για τους πελάτες μας, όπως η αυξημένη κατανάλωση καυσίμου και, συνεπώς, οι αυξημένες εκπομπές CO2 και, σε ορισμένες περιπτώσεις, οι μειωμένες επιδόσεις”, δήλωσε ο Frank Welsch, επικεφαλής Έρευνας και Ανάπτυξης της VW.
Εξάλλου, η BMW δήλωσε ότι οι αναβαθμίσεις του συστήματος εξάτμισης που δεν θα επιβαρύνουν την κατανάλωση καυσίμου, ούτε θα προκαλούν πρόσθετη φθορά, θα μπορούσαν να πάρουν έως και τρία χρόνια για να αναπτυχθούν και να πιστοποιηθούν.
Η πώληση νεότερων αυτοκινήτων με κίνητρα, σε συνδυασμό με την αύξηση της υποδομής φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θα μειώσει τα επίπεδα μόλυνσης στις πόλεις πολύ πιο γρήγορα από ό,τι η προσπάθεια να αναβαθμιστούν τα παλαιότερα οχήματα, δήλωσε η BMW πρόσφατα.
Η Continental υποστήριξε την κριτική στάση των κατασκευαστών. Εκπρόσωπός της ανέφερε στο Reuters ότι η ανάπτυξη συστημάτων μετασκευών για κάθε μοντέλο θα ήταν εξαιρετικά δαπανηρή και χρονοβόρα.
Το Παρίσι, η Μαδρίτη, η Πόλη του Μεξικού και η Αθήνα έχουν δηλώσει ότι σκοπεύουν να απαγορεύσουν τα οχήματα ντίζελ από τα κέντρα των πόλεων μέχρι το 2025, ενώ ο δήμαρχος της Κοπεγχάγης θέλει να απαγορεύσει την είσοδο στην πόλη νέων αυτοκινήτων ντίζελ από αυτή τη χρονιά. Η Γαλλία, η Βρετανία και η Ισπανία θα απαγορεύσουν νέα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ από το 2040.