Οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ε.Ε., αυξήθηκαν ελαφρώς, το περασμένο έτος (+0,8%) φτάνοντας τις 10,6 εκατομμύρια μονάδες. Επί της ουσίας μιλάμε για σταθεροποίηση των πωλήσεων, κάτι που είχε ήδη διαφανεί και από το 11μηνο του 2024.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου, οι 4 μεγαλύτερες κατά σειρά αγορές είχαν διαμορφώσει την εξής εικόνα: Η Ισπανία συνέχισε να επιδεικνύει ανθεκτικότητα με σταθερό ρυθμό ανάπτυξης 7,1%. Αντίθετα, μειώσεις παρατηρήθηκαν στη Γαλλία (-3,2%), στη Γερμανία (-1%) και στην Ιταλία, με ελαφρά πτώση 0,5%.
Αν συνυπολογίσουμε και τις ταξινομήσεις στις χώρες ΕΖΕΣ μαζί και εκείνες του Ηνωμένου Βασιλείου, τότε πανευρωπαϊκά οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων ανέρχονται σε όλο το 12μηνο του 2024, σε περίπου 13 εκατ. μονάδες που σημαίνει αύξηση 0,9% σε σχέση με το 2023.
ΟΙ ΟΜΙΛΟΙ
Σε ομιλικό επίπεδο, το Volkswagen Group έσυρε, πέρυσι, πρώτο τον χορό σε όλη την Ευρώπη (Ε.Ε.+ΕΖΕΣ+ΗΒ), με πωλήσεις 3,4 εκατ. μονάδων (+2,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος), ενώ τη 2η θέση κατέλαβε Όμιλος Stellantis με 1,96 εκτ. μονάδες (-7,3%) και η 3η θέση πήγε στο Renault Group με 1,28 εκατ. μονάδες(+3,2%). Ακολούθησαν το Hyundai Group (1,06 εκατ. μονάδες, -3,9%), το Toyota Group (1,01 εκατ. μονάδες, +13,1%), το BMW Group (932 χιλ. μονάδες, +1,0%), ο Όμιλος Mercedes-Benz (697 χιλ. μονάδες, -0,4%), η Mercedes (684 χιλ.μονάδες, +1,8%), η Volvo Cars (370 χιλ.μονάδες, +28,4%) και το “top 10” της συνολική κατάταξης κλείνει με την Tesla (327 χιλ. μονάδες, -10,8%).
ΕΞΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ: Όσον αφορά τα εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα, πανευρωπαϊκά, τα νέα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV), έφθασαν σε πωλήσεις, το 2024, περίπου τις 2 εκατ. μονάδες (-1,3% σε σχέση με το 2023), τα plug-in υβριδικά (PHEV) τις 952 χιλ μονάδες (-3,9%) και τα υβριδικά ηλεκτρικά τις 4,1 εκατ. μονάδες (+19,6%).
ΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ: Σε σχέση με το μείγμα των καυσίμων των νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες η εικόνα έχει ως εξής: Ταξινομήθηκαν, πέρυσι, συνολικά, σε όλη την Ευρώπη 4,3 εκατ. αυτοκίνητα βενζίνης (-6,8% σε σχέση με το 2023), 1,35 εκατ. αυτοκίνητα ντίζελ (-11,8%) και 326 χιλ. αυτοκίνητα λοιπών εναλλακτικών καυσίμων (+1,5%).
Ο ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ ΣΤΗΝ Ε.Ε. ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΙΓΜΑ
Ενδιαφέρον έχει να καταγράψουμε και τις επιδόσεις του τελευταίου μήνα του 2024, στις αγορές της Ε.Ε. και σε σχέση με τα συστήματα κίνησης, ώστε να έχουμε μια αίσθηση των τάσεων που ίσως επικρατήσουν κατά τους πρώτους μήνες του 2025. Συγκεκριμένα, τον Δεκέμβριο του 2024, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ε.Ε. αυξήθηκαν κατά 5,1%. Η Ισπανία πρωτοστάτησε με ισχυρή διψήφια αύξηση 28,8%, ακολουθούμενη από τη Γαλλία με μέτρια άνοδο 1,5%. Ωστόσο, μεταξύ των τεσσάρων μεγαλύτερων αγορών της Ένωσης, μειώσεις παρατηρήθηκαν στη Γερμανία (-7,1%) και στην Ιταλία (-4,9%).
Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) παρέμειναν η τρίτη πιο δημοφιλής επιλογή για τους αγοραστές το 2024, σύμφωνα με τους αναλυτές. Τον Δεκέμβριο, το μερίδιο αγοράς τους ήταν 15,9%, συνεισφέροντας σε μερίδιο 13,6% για ολόκληρο το έτος, ξεπερνώντας και πάλι το ντίζελ, το οποίο μειώθηκε στο 11,9%. Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα διατήρησαν το προβάδισμά τους στο 33,3%, ενώ τα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενίσχυσαν τη δεύτερη θέση τους, κατέχοντας μερίδιο αγοράς 30,9%.
Οι ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 10,2% στις 144.367 μονάδες τον Δεκέμβριο του 2024. Αυτή η μείωση οφείλεται κυρίως στη σημαντική μείωση των ταξινομήσεων στη Γερμανία (-38,6%) και τη Γαλλία (-20,7%), με αποτέλεσμα τη μείωση του όγκου της αγοράς κατά 5,9% για το 2024 σε σύγκριση με το 2023. Ως αποτέλεσμα, το συνολικό μερίδιο αγοράς για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαμορφώθηκαν στο 13,6% για το 2024.
Οι ταξινομήσεις plug-in υβριδικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 4,9% τον περασμένο μήνα, λόγω των σημαντικών αυξήσεων στη Γαλλία (44,9%) και στη Γερμανία (6,8%). Τον Δεκέμβριο, τα plug-in υβριδικά αντιπροσώπευαν το 8,3%, διατηρώντας τα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, οι συνολικοί όγκοι του έτους για το 2024 μειώθηκαν κατά 6,8% σε σύγκριση με το 2023. Οι ταξινομήσεις υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 33,1% τον Δεκέμβριο, με το μερίδιο αγοράς να αυξάνεται στο 33,6%, από 26,5% τον περασμένο Δεκέμβριο, υπερβαίνοντας τις ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων για τέταρτο συνεχόμενο μήνα.
Τέλος, τον Δεκέμβριο του 2024, οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 1,8%, με όλες τις μεγάλες αγορές να παρουσιάζουν πτώση εκτός από την Ισπανία, η οποία σημείωσε αύξηση 16%. Η Γαλλία σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση, με τις πωλήσεις να πέφτουν κατακόρυφα κατά 23%, ακολουθούμενη από την Ιταλία με πτώση 11,4%. Μείωση 7,4% κατέγραψε και η Γερμανία. Με 269.260 νέα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν τον περασμένο μήνα, το μερίδιο αγοράς της βενζίνης μειώθηκε στο 29,6%, από 31,6% τον ίδιο μήνα πέρυσι. Η αγορά πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 15%, με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί μερίδιο αγοράς 9,8% για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα τον τελευταίο μήνα του 2024. Συνολικά, διψήφιες μειώσεις παρατηρήθηκαν στις περισσότερες αγορές της ΕΕ.