Ο Martin Lundstedt, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων της ACEA και CEO του Volvo Group, εξετάζει την τρέχουσα κατάσταση της απανθρακοποίησης οδικών μεταφορών στην Ευρώπη και πώς το Euro VII θα μπορούσε να επιβραδύνει την μετάβαση σε μεταφορές μηδενικών εκπομπών και στην κλιματική ουδετερότητα.
Το μήνυμα του Martin Lundstedt, αναφέρει τα εξής:
Οδεύουμε προς ταχεία απανθρακοποίηση των ευρωπαϊκών οδικών μεταφορών, τον μεγαλύτερο μετασχηματισμό και τεχνολογική καμπή στην ιστορία της μέχρι σήμερα. Οι στόλοι ηλεκτρικών φορτηγών μπαταρίας που κυκλοφορούν πλέον στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους αυξάνονται. Οι μετακινούμενοι στις πόλεις μας χρησιμοποιούν ηλεκτρικά λεωφορεία και τα αστικά εργοτάξια διαθέτουν μηχανήματα μηδενικών εκπομπών που λειτουργούν σχεδόν αθόρυβα. Βρισκόμαστε σε καλό δρόμο ώστε να καταστεί η Ευρώπη μέχρι το 2040η πρώτη και μοναδική περιοχή στον κόσμο πλήρως απαλλαγμένη από ορυκτά καύσιμα.
Αλλά η φιλοδοξία μας και αυτές οι εξελίξεις βρίσκονται πλέον σε πολιτικό κενό, με την πρόταση Euro VII για νέα πρότυπα εκπομπών ρύπων φορτηγών και λεωφορείων. Όντας επικεφαλής ενός παγκόσμιου κατασκευαστή φορτηγών και λεωφορείων και εκπρόσωπος του κλάδου επαγγελματικών οχημάτων της ΕΕ, ως Προέδρος της ACEA, ανησυχώ ιδιαίτερα.
Ας δούμε γιατί πιστεύουμε πως το Euro VII στην τρέχουσα μορφή του θα επιβραδύνει την μετάβαση στις μεταφορές μηδενικών εκπομπών και την κλιματική ουδετερότητα.
Στην παρούσα μορφή, η πρόταση παραβλέπει εντελώς την ταχεία μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών και παραβλέπει τις επιπτώσεις των μελλοντικών στόχων CO2 στα βαρέα οχήματα. Πρόσφατες μελέτες, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη τις ενέργειες απανθρακοποίησης του κλάδου μας, έδειξαν ότι το Euro VII θα επιφέρει πολύ οριακή βελτίωση στην ποιότητα του αέρα.
Το Euro VII θέτει σημαντικά εμπόδια στους κατασκευαστές και τους συνεργάτες μας της εφοδιαστικής αλυσίδας, στην συνέχιση της ταχείας μετάβασής τους στις μηδενικές εκπομπές. Για να συμμορφωθούν με την πρόταση, οι κατασκευαστές φορτηγών θα αναγκαστούν να μεταφέρουν σημαντικούς μηχανικούς και οικονομικούς πόρους, από τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας και κυψελών καυσίμου, στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτό θα αποτελούσε τροχοπέδη για την ταχέως εξελισσόμενη διαδικασία μας ηλεκτροκίνησης και ενδεχομένως θα την αντέστρεφε. Δεν είναι καλό για τον κλάδο και το κλίμα και σίγουρα δεν είναι καλό για την υγεία και την ευημερία του κόσμου.
Στην αιτιολόγησή της για την πρόταση Euro VII, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει πως μόνον 1 στα 10 νέα φορτηγά θα έχει μηδενικές εκπομπές έως το 2030 και ούτε καν ένα στα δυο θα είναι ηλεκτρικό μπαταρίας ή κυψελών καυσίμου έως το 2040. Όμως όλοι εμείς στον κλάδο στοχεύουμε πολύ υψηλότερα. Στο Volvo Group δεσμευόμαστε να μηδενίσουμε τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου φορτηγών, λεωφορείων, κατασκευαστικού εξοπλισμού και ναυτιλιακών λύσεων μέχρι το 2040. Ήδη έχουμε περάσει στη δράση με την μαζική παραγωγή ηλεκτρικών φορτηγών, λεωφορείων και κατασκευαστικών μηχανημάτων. Στην πραγματικότητα, όλοι οι κατασκευαστές φορτηγών υπό την αιγίδα της ACEA κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η απανθρακοποίηση έως το 2050 συνεπάγεται πωλήσεις νέων επαγγελματικών οχημάτων απαλλαγμένων από ορυκτά έως το 2040 και οι νέες τεχνολογίες κινητήρων μηδενικών εκπομπών πρέπει να κυριαρχήσουν στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές.
H τεχνολογία —είτε πρόκειται για ηλεκτρικά φορτηγά μπαταρίας, κυψελών καυσίμου ή υδρογόνου— αποτελεί ένα μέρος της λύσης βιώσιμων μεταφορών. Η συνεπής πολιτική είναι το άλλο. Η βιώσιμη μετάβαση και η ταχεία εφαρμογή της εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από ένα σωστό πλαίσιο πολιτικής που περιλαμβάνει σωστή υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων, υποστηρικτικούς και άρτια συγχρονισμένους κανονισμούς οχημάτων και ολοκληρωμένη διαδικασία τιμολόγησης άνθρακα.
Απαιτείται εξορθολογισμένη, ολιστική προσέγγιση για την μαζική μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές που επιχειρεί ο κλάδος μας. Τα πρότυπα Euro VII και CO2 βαρέων επαγγελματικών οχημάτων δεν μπορούν να εξεταστούν μεμονωμένα. Το πρότυπο CO2 για φορτηγά θα απαιτήσει τεράστιες επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση, η οποία και θα αντιμετωπίσει τις εκπομπές σωματιδίων και NOx.
Ενώ κάποιες περιφέρειες παρέχουν τεράστια κίνητρα υποστήριξης στην μετάβαση, η Ευρώπη προσπαθεί να ρυθμίσει την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, ούτε καν εναρμονισμένα.
Το Euro VII έρχεται την περίοδο που μεγάλες αγορές, όπως οι ΗΠΑ, θεσπίζουν ένα πλαίσιο πολιτικής που στοχεύει στην επιτάχυνση της μετάβασης σε εναλλακτικές λύσεις χωρίς ορυκτά, δημιουργώντας ελκυστικό επενδυτικό περιβάλλον. Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) στις ΗΠΑ δημιουργεί τεράστια κίνητρα για ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας και υδρογόνου.
Οι εταιρείες κατασκευής φορτηγών της ACEA είναι πραγματικά παγκόσμιες εταιρείες με βάσεις στην Ευρώπη. Επιθυμούμε η Ευρώπη να ηγηθεί της μετάβασης.
Πώς θα γίνει αυτό;
Διακυβεύεται το μέλλον μας και η θετική δυναμική της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ, την ώρα που οι αρμόδιοι χάραξης πολιτικής εξετάζουν πρόταση που απειλεί την αποτελεσματική απανθρακοποίηση των οδικών μεταφορών.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη οφείλουν πλέον να καθορίσουν τις θέσεις τους σχετικά με την πρόταση Euro VII. Έχουν την ευκαιρία να υποστηρίξουν τους ευρωπαίους κατασκευαστές φορτηγών στην εφαρμογή ενός πλαισίου πολιτικής που θα βοηθήσει εμάς και τους πελάτες μας να επιταχύνουμε τη μετάβαση, με ταχεία ανανέωση στόλου και προτεραιότητα στις επενδύσεις για οχήματα μηδενικών εκπομπών, με πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα και στις εκπομπές CO2. Πιστεύουμε ότι θα υπάρξει ισορροπημένη προσέγγιση και υποστήριξη του τομέα μεταφορών για οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Οι αποφάσεις που θα ληφθούν θα έχουν επιπτώσεις. Ας φροντίσουμε να είναι θετικές για την Ευρώπη.