Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πλήττονται περισσότερο από όσο αναμενόταν από τον COVID-19, αντιμετωπίζοντας ελλείψεις, όχι μόνο ανταλλακτικών αλλά και ανθρώπινου δυναμικού και πελατών.
Παρόλο που ο COVID-19 έχει παραλύσει την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, το πλήθος των ανταλλακτικών που προμηθεύονται οι ευρωπαίοι κατασκευαστές από την Κίνα είναι σχετικά περιορισμένο και υπάρχουν και άλλες επιλογές προμήθειας. Πριν από λίγες εβδομάδες η γενική παραδοχή ήταν πως θα δυσκολέψει κυρίως η προμήθεια κυψελών μπαταριών. Σήμερα φαίνονται οι πραγματικές συνέπειες, οι οποίες αποδεικνύονται πολύ σοβαρότερες, με το κλείσιμο των περισσοτέρων ευρωπαϊκών εργοστασίων και όχι μόνο.
Κατ ‘αρχάς, η Κίνα δεν πρέπει να υποτιμηθεί ως προμηθευτής τμημάτων της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ούτε η Νότια Κορέα στην περίπτωση της Hyundai και της Kia και η Ιταλία όσον αφορά στην FCA. Καθώς τα εργοστάσια παρελκομένων της περιοχής είναι κλειστά, οι ευρωπαίοι κατσκευαστές άρχισαν να αντιμετωπίζουν ελλείψεις που προκαλούν παύση των εργοστασίων τους. Η FCA Italy και η Maserati θα αναστείλουν προσωρινά την παραγωγή στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών τους εργοστασίων παραγωγής μέχρι τις 27 Μαρτίου. Το Groupe PSA ανακοίνωσε πως θα κλείσει και αυτό την ευρωπαϊκή του παραγωγική δραστηριότητα έως τις 27 Μαρτίου. Το Groupe Renault ακολούθησε τα βήματα του ανταγωνιστή του, ανακοινώνοντας το κλείσιμο 12 από τις 18 εγκαταστάσεις παραγωγής της στη Γαλλία, αλλά και όσες βρίσκονται στην Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Σλοβενία και το Μαρόκο “μέχρι νεωτέρας”. Η Honda κλείνει τα εργοστάσιά της στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Βόρεια Αμερική.
Και για τους προμηθευτές της αυτοκινητοβιομηχανίας τα πράγματα δεν πάνε καλύτερα. Η Brembo ανακοίνωσε ότι σταματά προσωρινά την παραγωγή στα ιταλικά εργοστάσια του Stezzano, του Curno, του Mapello και του Serello έως τις 22 Μαρτίου, καθώς οι επιδράσεις του κορωνοϊού εξακολουθούν να γίνονται αισθητές.
Οι δυσκολίες στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι μόνο μέρος του προβλήματος: οι εργαζόμενοι επίσης καλούνται να μείνουν στο σπίτι για να αποτρέψουν τη διάδοση του ιού. Η Ford δήλωσε πως θα κλείσει το εργοστάσιό της στην Valencia της Ισπανίας για δύο εβδομάδες, αφού τρεις από τους υπαλλήλους της βγήκαν θετικοί στον COVID-19. Στο Volkswagen Group ο Dr. Herbert Diess δήλωσε ότι “δεδομένης της σημερινής αυξημένης αβεβαιότητας, η παραγωγή πρόκειται να ανασταλεί στο εγγύς μέλλον στα εργοστάσια που λειτουργούν από τα brands του ομίλου”.
Η Daimler αποφάσε την αναστολή της πλειονότητας της παραγωγής στην Ευρώπη, αρχικά για δύο εβδομάδες, καθώς και την αναβολή της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της για τον Ιούνιο. Το BMW Group συμφώνησε με τους εργαζόμενους σε μέτρα που αποσκοπούν στη συγκράτηση της εξάπλωσης του κορονωϊού.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η General Motors, η Ford Motor και η FCA ανακοίνωσαν ότι σχηματίζουν μια Task Force για τον COVID-19 για την εφαρμογή ενισχυμένων προστατευτικών μέτρων για τους κατασκευαστές και τους υπαλλήλους αποθήκης και στις τρεις εταιρείες.
Επιπλέον, οι καταναλωτές δεν αγοράζουν πλέον καινούργια αυτοκίνητα. Στην Κίνα, οι πωλήσεις νέων οχημάτων μειώθηκαν κατά 79% τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο σημειώνεται πτώση κατά 50% σε σύγκριση με το 2019. Με την επέκταση των μέτρων κατά του κορωνοϊού στην Ευρώπη, οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στην Γηραιά Ήπειρο καταρρέουν, καθώς οι άνθρωποι αποφεύγουν τις εκθέσεις αυτοκινήτων ή ακόμα και γιατί αναστέλλουν τη λειτουργία τους υποχρεωτικά και ανησυχούν για το εισόδημά τους, επειδή η πανδημία μπορεί να προκαλέσει απώλειες θέσεων εργασίας και προσωρινή ανεργία.
Αυτά είναι πράγματι πολύ άσχημα νέα για τους κατασκευαστές που ήδη βρισκόντουσαν σε δύσκολη θέση ενόψει του στόχου των 95g / χλμ CO2 που επέβαλε η ΕΕ. Το 2020 αναμενόταν να είναι η χρονιά των EV, αλλά εάν οι πελάτες δεν αγοράζουν καινούργια αυτοκίνητα – πόσο μάλλον EV τα οποία είναι ακριβότερα από τα οχήματα που κινούνται με ICE – και εάν υπάρχει έλλειψη κυψελών μπαταριών, προκαλώντας αύξηση των τιμών αντί μείωση, ίσως οι αυτοκινητοβιομηχανίες να μην αποφύγουν να πληρώσουν το τεράστιο πρόστιμο για την μη επίτευξη του στόχου για το CO2.
Αντιμετωπίζοντας τεράστιο οικονομικό κόστος, οι κυβερνήσεις μπορεί επίσης να αποφασίσουν να αναστείλουν τα σχέδια επιδότησης EV, αν και τίποτα δεν έχει αποφασισθεί ή ανακοινωθεί. Αν μη τι άλλο, οι κατασκευαστές αναμένεται να ασκήσουν πίεση για χαλάρωση των κανόνων. Εν ολίγοις, ο κορωνοϊός μπορεί να φέρει την ευθύνη για την αποτυχία των (εικονικών) κλιματικών στόχων μας – παρόλο που περιορίζει δραστικά τον αριθμό των χιλιομέτρων που διανύονται αυτόν τον καιρό.
Φωτογραφία: Εργοστάσιο της Fiat στην Ιταλία (copyright: Shutterstock)