Yaël Bennathan, Επικεφαλής του Arval Mobility Observatory

Στο ετήσιο Βαρόμετρο Στόλου & Κινητικότητας 2022 αναφέρεται η Yaël Bennathan, Επικεφαλής του Arval Mobility Observatory, σε αποκλειστική συνομιλία με το Fleet Europe, επισημαίνοντας πως «οι στόλοι παραμένουν ανθεκτικοί στο συνεχώς ταραγμένο περιβάλλον».

Το Βαρόμετρο Στόλου & Κινητικότητας 2022 του Arval Mobility Observatory είναι από τα καλύτερα εργαλεία να δει κάποιος τι δίνει ζωή στους εταιρικούς στόλους στην Ευρώπη και παγκοσμίως. Καλύπτοντας 26 χώρες (έναντι 20 του περασμένου έτους), το Βαρόμετρο εξετάζει πάνω από 7.500 στόλους και υπεύθυνους κινητικότητας και πραγματοποιήθηκε από τα μέσα Νοεμβρίου του περασμένου έτους έως τις αρχές Μαρτίου του τρέχοντος έτους. Καλύπτει όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές στόλου, συν τρεις χώρες της Νότιας Αμερικής (Βραζιλία, Χιλή, Περού) και άλλες τρεις της ευρωπαϊκής περιφέρειας (Ρωσία, Τουρκία, Μαρόκο).

Το εντυπωσιακό φέτος είναι η συνεχιζόμενη ισχυρή πρόοδος καινοτομίας του κλάδου – στην ηλεκτροκίνηση, τη συνδεσιμότητα και την εναλλακτική κινητικότητα – και η συνεχιζόμενη δημοτικότητα του full service leasing, που υποστηρίζονται από ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο εμπιστοσύνης για το μέλλον.

Ιδού μερικά εντυπωσιακά στοιχεία πέντε τάσεων, με σύντομα σχόλια της κ. Bennathan.

Εμπιστοσύνη στόλου: μεγάλη αισιοδοξία

  • Η αισιοδοξία μεταξύ των αρμοδίων λήψης αποφάσεων στόλου και κινητικότητας είναι μεγάλη. Το 94% προβλέπει πως ο στόλος τους θα παραμείνει σταθερός ή θα αναπτυχθεί τα επόμενα τρία χρόνια.
  • Μόνον το 6% προβλέπει μείωση. Κύριοι λόγοι που αναφέρθηκαν: μείωση της δραστηριότητας και της επιλεξιμότητας.
  • Μεταξύ των εταιρειών που προβλέπουν αύξηση του στόλου, οι κύριοι λόγοι είναι: η επιχειρηματική ανάπτυξη (65%), τα εταιρικά αυτοκίνητα ως μοχλός προσέλκυσης και διατήρησης ταλέντων (29%) και η επέκταση παροχής εταιρικών αυτοκινήτων σε εργαζόμενους που προηγουμένως δεν δικαιούντο (18%).
  • Ο Covid-19 ως αιτία μείωσης ή αύξησης του στόλου μειώθηκε στο 27% φέτος από 60% πέρυσι.

«Οι εταιρείες είναι πλέον εξοικειωμένες με τον αντίκτυπο του Covid στην κινητικότητα. Γνωρίζουν πώς να τον διαχειριστούν. Από την άλλη, οι εταιρικοί στόλοι αντιμετωπίζουν πλέον όχι μόνο μία, αλλά πολλές προκλήσεις ως συνέπεια του κορωνοϊού, οι οποίες επηρεάζουν περισσότερο την παγκόσμια οικονομία – ελλείψεις πρώτων υλών, έλλειψη ημιαγωγών, καθυστερήσεις παράδοσης, αυξανόμενος πληθωρισμός. Και αυτές επίσης πρέπει να τις διαχειριστούμε».

«Ωστόσο η τάση παραμένει θετική, καθώς λιγότερες από 6% των εταιρειών προβλέπουν συρρίκνωση του στόλου τους τα επόμενα τρία χρόνια. Υπάρχουν ενδείξεις πως η αγορά θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, κατ΄αρχάς στο βαρόμετρο και δευτερευόντως στον αριθμό των εργαζομένων που θα συνεχίσει να αυξάνεται, στην εκρηκτική ανάπτυξη κλάδων ή τομέων όπως η τελική παράδοση, στον αυξημένο ανταγωνισμό ταλέντων κ.λπ. Με λίγα λόγια, ο Covid ήταν απλώς ο καταλύτης για τις υπάρχουσες τάσεις, χωρίς άμεσο αντίκτυπο στους στόλους».

Full service leasing: η ανάπτυξη συνεχίζεται

  • Το ένα τρίτο των εταιρειών εξετάζει το ενδεχόμενο θέσπισης ή αύξησης της λειτουργικής μίσθωσης για χρηματοδότηση του στόλου τους τα επόμενα τρία χρόνια. Αυτό ισοδυναμεί με την δημοτικότητα της μεθόδου προ πανδημίας.
  • Ωστόσο, οι προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της πανδημίας και της έλλειψης ημιαγωγών, υποχρέωσαν τους στόλους να επεκτείνουν τις συμβάσεις leasing. Αν και αυτό οδήγησε σε χαμηλότερη ανάπτυξη, προβλέπεται να συνιστά προσωρινό φαινόμενο.
  • H αυξανόμενη αποδοχή του leasing δείχνει πως το full service leasing θα αυξηθεί σε όλους τους τύπους και τα μεγέθη επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων και των μικρότερων: το 37% των ΜμΕ δηλώνει πως θα θεσπίσει ή θα αυξήσει την λειτουργική μίσθωση. Αυτό πλησιάζει τα επίπεδα αποδοχής των μεσαίων και μεγάλων εταιρειών που παρατηρούνται εδώ και πολλά χρόνια.

«Παρατηρούμε πως η πανδημία έχει επιμηκύνει την χρήση οχημάτων στα 5,6 χρόνια, από τα 4,8 χρόνια μόλις πέρυσι. Και όμως, το full service leasing παραμένει ενδιαφέρουσα επιλογή, ειδικά σε αυτούς τους αβέβαιους καιρούς: περιορίζονται οι δαπάνες κεφαλαίου και ο κίνδυνος μεταπώλησης και αυξάνεται η ευελιξία».

«Το γεγονός ότι και μικρότερες εταιρείες στρέφονται πλέον σε μεγάλο αριθμό στο leasing, μπορεί εν μέρει να οφείλεται στην αυξημένη ευκολία των ψηφιακών προσφορών, αλλά το βασικό αίτιο είναι η ευελιξία. Εξ ου και η αυξανόμενη ελκυστικότητα των μεθόδων ενδιάμεσης μίσθωσης και συνδρομής».

«Η άνοδος αυτών των νέων μεθόδων δεν απειλεί το leasing. Η ευελιξία είναι από τα κύρια χαρακτηριστικά του».

Ηλεκτροκίνηση: οι προκλήσεις παραμένουν

  • Το 40% των εταιρειών έχουν ήδη υιοθετήσει υβριδικά οχήματα (HEV), plug-in υβριδικά (PHEV) ή/και ηλεκτρικά μπαταρίας (BEV) στον στόλο τους. Ένα επιπλέον 19% σχεδιάζει να το πράξει την επόμενη τριετία.
  • Οι μικρότερες εταιρείες προσπαθούν να αναπληρώσουν την υστέρηση: για τα επιβατικά τους αυτοκίνητα, το 20% χρησιμοποιεί ήδη HEV (έναντι 23% των πολύ μεγάλων εταιρειών), το 18% PHEV (έναντι 23%) και το 14% BEV (έναντι 18%).
  • Γιατί ηλεκτροκίνηση; Για μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων (52% των στόλων αυτοκινήτων, 48% των στόλων LCV),·μείωση του κόστους καυσίμων (45%, 44%) και προς υποστήριξη της εικόνας της εταιρείας (39%, 40%).
  • Η ηλεκτροκίνηση παραμένει άνισα κατανεμημένη, γεγονός που αποτελεί πρόκληση. Η υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων είναι υψηλότερη στη Δυτική Ευρώπη (π.χ. ΗΒ, Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία) και τις Σκανδιναβικές χώρες. Είναι ακόμα χαμηλή στην Ανατολική Ευρώπη και παραμένει οριακή σε άλλες χώρες (π.χ. Βραζιλία, Τουρκία, Μαρόκο, Χιλή, Ρωσία).
  • Τρεις στους τέσσερις λόγους για τους οποίους εξακολουθεί να καθυστερεί η ηλεκτροκίνηση έχουν να κάνουν με την φόρτιση –σημαντική πρόκληση.

«Συνολικά, η ηλεκτροκίνηση διαδόθηκε ταχύτερα από το προβλεπόμενο. Κάποιες χώρες έχουν ήδη ξεπεράσει τις προβλέψεις του 2020. Εξακολουθούν να υπάρχουν διαφορετικές ταχύτητες ανάπτυξης, αλλά ακόμα και στην Ανατολική Ευρώπη και ιδίως στην Πολωνία, η ηλεκτροκίνηση προχωρά με ταχείς ρυθμούς. Και ακόμα και στο Περού –που δεν θεωρείται πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση, το 32% των στόλων έχουν ήδη υιοθετήσει τουλάχιστον έναν τύπο EV.

«Όσον αφορά στην ηλεκτροκίνηση, τα LCV ήταν λίγο πίσω σε σχέση με τα επιβατικά. Αλλά με την επέκταση των επιλογών σε ηλεκτρικά μοντέλα LCV, την προθυμία των θεσμών να υποστηρίξουν αυτόν τον τύπο ηλεκτροκίνησης και τις LEZ που πολλαπλασιάζονται σε πολλές χώρες, θα υπάρξει ανάπτυξη».

«Ωστόσο, στο άμεσο μέλλον, τα αυτοκίνητα ντίζελ και βενζίνης θα συνεχίσουν να καλύπτουν σημαντικό ποσοστό οχημάτων. Οι εταιρείες προβλέπουν πως το 55% των αυτοκινήτων και το 63% των LCV θα παραμείνουν ICE την επόμενη τριετία».

«Το κύριο εμπόδιο για την ταχύτερη επέκταση της ηλεκτροκίνησης είναι η φόρτιση. Πιο συγκεκριμένα, η αυξανόμενη διαφορά μεταξύ πλήθους EV και διαθέσιμων σταθμών φόρτισης. Στη Γαλλία, ο στόχος ήταν να υπάρχουν 100.000 σταθμοί μέχρι το τέλος του περασμένου έτους. Τελικά, δημιουργήθηκαν 55.000. Το ίδιο πρόβλημα υφίσταται σε μεγάλο τμήμα της Ευρώπης».

Εναλλακτική κινητικότητα: συμπληρωματική

  • Σχεδόν τα δύο τρίτα (65%) των εταιρειών χρησιμοποιούν ήδη μία τουλάχιστον εναλλακτική λύση κινητικότητας (π.χ. διαμοιρασμό εταιρικού αυτοκινήτου, leasing ποδηλάτων, προϋπολογισμό κινητικότητας). Ένα επιπλέον 14% σχεδιάζει να εφαρμόσει ή να επενδύσει σε μια τέτοια λύση την επόμενη τριετία.
  • Η αποδοχή είναι υψηλότερη σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ολλανδία και η Γερμανία (περισσότερες από 8 στις 10 εταιρείες). Είναι χαμηλότερη στην Πολωνία, αλλά ακόμα και εκεί είναι 4 στις 10.
  • Για τις περισσότερες εταιρείες (9 στις 10), η εναλλακτική κινητικότητα, παρά το όνομά της, δεν είναι εναλλακτική των εταιρικών αυτοκινήτων, αλλά συμπληρωματική. Και πράγματι, οι περισσότερες εταιρείες δηλώνουν πως δεν σκοπεύουν να εγκαταλείψουν την αρχή του εταιρικού αυτοκινήτου.

«Το οικονομικό και φορολογικό περιβάλλον έχει σημασία, εξ ου και η δημοτικότητα του leasing ποδηλάτων στο Βέλγιο και τη Γερμανία ή η εξέχουσα θέση της επιλογής απόρριψης παροχής στο Ηνωμένο Βασίλειο και το Βέλγιο. Αλλά η ελκυστικότητα της εναλλακτικής κινητικότητας σχετίζεται φυσικά και με τις προσφορές κάθε αγοράς».

«Μόνον το 14% των εταιρειών έχουν ήδη προσαρμοστεί ή εξετάζουν το ενδεχόμενο να προσαρμόσουν τις πολιτικές του στόλου και της κινητικότητάς τους ειδικά στην εξ αποστάσεως εργασία, η οποία θα συνεχιστεί και η οποία επηρεάζει τις εταιρικές αποφάσεις για κτιριακές εγκαταστάσεις, π.χ. εταιρειών που αποφασίζουν να μετακομίσουν σε ελκυστικότερες τοποθεσίες». (Το Arval Mobility Observatory δημοσίευσε πέρυσι μελέτη σχετικά με τον αντίκτυπο της εξ αποστάσεως εργασίας στην κινητικότητα και τα ακίνητα).

Συνδεδεμένες υπηρεσίες: αύξηση χρήσης

  • Τα εργαλεία τηλεματικής χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο: από το 26% των στόλων αυτοκινήτων και το 31% των στόλων LCV. Υπάρχει μικρή διαφορά χρήσης συνδεδεμένων υπηρεσιών μεταξύ μικρότερων (37%) και μεγαλύτερων εταιρειών (40%).
  • Η διείσδυση είναι υψηλότερη στη Βραζιλία, το Περού και τη Χιλή (περίπου 60%), μικρότερη στη Γερμανία και την Αυστρία (κάτω από 20%). Άλλες αγορές βρίσκονται στο ενδιάμεσο, περίπου στο 50% (π.χ. ΗΒ, Τσεχία, Ρωσία).
  • Οι κύριοι λόγοι απόκτησης συνδεδεμένων υπηρεσιών: εντοπισμός οχήματος ή βελτίωση ασφάλειάς του (39%), βελτίωση λειτουργικής απόδοσης (29%), ασφάλειας οδηγού (31%) και μείωση κόστους του στόλου (24%).

«Η ασφάλεια και η ανάκτηση οχημάτων είναι σημαντικές αιτίες χρήσης τηλεματικής για τις αγορές της Νότιας Αμερικής. Υπάρχουν πολιτισμικοί λόγοι για τη χαμηλή υιοθέτηση στη Γερμανία».

«Οι συνδεδεμένες υπηρεσίες εξυπηρετούν επίσης το παγκόσμιο πλαίσιο, καθώς αποτελούν ουσιαστικό παράγοντα μείωσης CO2, κόστους και βελτιστοποίησης στόλου. Και προφανώς ακριβώς αυτό χρειάζονται οι αρμόδιοι λήψης αποφάσεων στόλων στην περίπτωση πληθωριστικών τάσεων».

Τι προσφέρουν όλα αυτά τα δεδομένα και οι τάσεις; «Το Βαρόμετρο Στόλου & Κινητικότητας 2022 δείχνει ξεκάθαρα πως οι στόλοι παραμένουν ανθεκτικοί στο συνεχώς ταραγμένο περιβάλλον», λέει η Yaël Bennathan. «Οι αρμόδιοι λήψης αποφάσεων των εταιρειών από τους οποίους πήραμε συνέντευξη παραμένουν αισιόδοξοι για το μέλλον και δεσμεύονται να συνεχίσουν τις επενδύσεις τους στη βιώσιμη κινητικότητα».

Για να διαβάσετε το πλήρες Fleet & Mobility Barometer 2022 του Arval Mobility Observatory, κάντε κλικ εδώ.

 

Προηγούμενο άρθροΟ Fabrice Cambolive ανέλαβε COO της μάρκας Renault
Επόμενο άρθροΔοκιμή δυναμικής οδήγησης με τη νέα BMW XM