Ανταγωνιστικό γίνεται πλέον το κόστος χρήσης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs), όπως προκύπτει από έρευνα της LeasePlan.
Συνεχώς κερδίζουν έδαφος τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, τα οποία θεωρούνται πλέον ανταγωνιστικά σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Τα στοιχεία του ετήσιου Δείκτη Κόστους Χρήσης Αυτοκινήτου (Car Cost Index), που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα η LeasePlan, είναι άκρως αποκαλυπτικά. Χαρακτηριστικό είναι πως στη Νορβηγία τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα φαίνεται πως πια είναι φθηνότερα από τα αυτοκίνητα με συμβατικούς κινητήρες, ενώ στο Βέλγιο και το Ηνωμένο Βασίλειο, το χάσμα στο συνολικό κόστος χρήσης μειώνεται εντυπωσιακά.
Τα οικονομικά της ηλεκτροκίνησης
Από την έρευνα προκύπτει πως οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάνουν μεγάλη εξοικονόμηση καυσίμων. Συγκεκριμένα, ξοδεύουν 39 ευρώ μηνιαίως για την ηλεκτρική ενέργεια -κατά μέσο όρο- έναντι 110 ευρώ το μήνα για βενζίνη και 78 ευρώ για πετρέλαιο. Βέβαια, όπως προκύπτει από το Δείκτη, το κόστος της ηλεκτροκίνησης διαφέρει σε μεγάλο βαθμό ανά την Ευρώπη. Η Ουγγαρία σημειώνει το χαμηλότερο μέσο μηνιαίο κόστος στα 597 ευρώ, ενώ η Ιταλία είναι η ακριβότερη χώρα για την οδήγηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, με μέσο μηνιαίο κόστος στα 986 ευρώ. Στην Ελλάδα, το κόστος χρήσης είναι επίσης υψηλό, φθάνοντας τα 953 ευρώ. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να αναφερθεί πως η έρευνα καταδεικνύει πως οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων πληρώνουν περισσότερους φόρους. Ο μέσος ιδιοκτήτης ηλεκτρικού αυτοκινήτου πληρώνει 131 ευρώ μηνιαίως σε τέλη κυκλοφορίας και ΦΠΑ (λόγω υψηλότερων τιμών αγοράς). Αυτό είναι ένα σημαντικά μεγαλύτερο κόστος, συγκριτικά με το αντίστοιχο μέσο κόστος για τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα (104 ευρώ) και για τα πετρελαιοκίνητα (108 ευρώ). Δεδομένων όλων των παραπάνω, η Νορβηγία -όπως σημειώθηκε- είναι η μόνη χώρα όπου το συνολικό μέσο κόστος χρήσης ενός ηλεκτρικού οχήματος (670 ευρώ μηνιαίως) είναι χαμηλότερο από το κόστος ενός βενζινοκίνητου (731 ευρώ) και πετρελαιοκίνητου (722 ευρώ).
Το κόστος που ποικίλλει
Ακόμη, αξίζει να σημειωθεί πως γενικότερα το μέσο κόστος χρήσης αυτοκινήτου ποικίλλει σημαντικά ανά την Ευρώπη, από 448 ευρώ το μήνα στην Πολωνία έως 761 ευρώ το μήνα στην Ιταλία. Το μέσο κόστος συνολικά στην Ευρώπη είναι 616 ευρώ το μήνα, ενώ το μέσο κόστος χρήσης αυτοκινήτου στην Ελλάδα ανέρχεται στα 564 ευρώ, τοποθετώντας τη χώρα μας στην 6η θέση μεταξύ των 21 χωρών (από το χαμηλότερο έως το υψηλότερο μέσο κόστος).
Με βάση την αναλογία του κόστους προς το ΑΕΠ της κάθε χώρας, οι οδηγοί στην Ιταλία, τη Φινλανδία και το Βέλγιο έχουν το υψηλότερο συνολικό κόστος χρήσης, ενώ οι οδηγοί στην Ιρλανδία, την Πολωνία και την Ελβετία έχουν το χαμηλότερο.
Η έρευνα
Ο Δείκτης Car Cost της LeasePlan αποτελεί μια εκτενή ανάλυση, που εξετάζει το κόστος χρήσης οχημάτων, στη μικρή και τη μεσαία κατηγορία, σε 21 ευρωπαϊκές χώρες. Συγκρίνει το κόστος όλων των εξόδων που επιβαρύνουν τους οδηγούς σε κάθε χώρα – όπως έξοδα καυσίμων, φόροι, ασφάλιση και συντήρηση. Αναλυτικότερα, οι 21 χώρες που μελετήθηκαν στο Δείκτη Car Cost είναι οι: Αυστρία, Βέλγιο, Τσεχία, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Ρουμανία, Σλοβακία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία, Τουρκία και Ηνωμένο Βασίλειο. Ενώ τα μοντέλα αυτοκινήτων του Δείκτη είναι: BMW i3, Ford Focus/Focus Electric, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Opel/Vauxhall Corsa, Renault Clio, Renault Zoe, Smart Fortwo, VW Golf/e-Golf και VW Polo. Το κόστος των καυσίμων βασίζεται στα δεδομένα κατανάλωσης καυσίμων από τον κατασκευαστή.