To Euro NCAP προχωρά σε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο αξιολόγησης της ασφάλειας των νέων αυτοκινήτων, ώστε να αποτυπώνει καλύτερα τις σύγχρονες συνθήκες οδήγησης και να αντιμετωπίζει τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν σήμερα οι οδηγοί, οι επιβάτες και οι λοιποί χρήστες του οδικού δικτύου.

Η αναβάθμιση, η μεγαλύτερη αναθεώρηση από την εισαγωγή του συνολικού συστήματος βαθμολόγησης το 2009, θα τεθεί σε ισχύ το 2026. Περιλαμβάνει πλήρη αναμόρφωση των διαδικασιών δοκιμών και βαθμολόγησης των οχημάτων, μαζί με μια νέα μεθοδολογία αξιολόγησης βασισμένη σε τέσσερα βασικά στάδια ασφάλειας: ασφαλής οδήγηση, αποφυγή σύγκρουσης, προστασία σε σύγκρουση και μετα-σύγκρουση.
Η νέα προσέγγιση, βασισμένη στις αρχές του Πίνακα Haddon, αξιολογεί τις τεχνολογίες ασφάλειας ανά στάδιο, ενώ επιτρέπει την εκτίμηση λύσεων που λειτουργούν σε πολλαπλά στάδια.
Οι μετασχηματιστικές αυτές ενημερώσεις προσφέρουν καλύτερη δομή, σαφήνεια και ευελιξία, καθώς οι τεχνολογίες ασφάλειας γίνονται όλο και πιο περίπλοκες και αλληλοεξαρτώμενες. Τα πρωτόκολλα δοκιμών θα ανανεώνονται πλέον κάθε τρία χρόνια.

Πολλές αλλαγές στο πρόγραμμα δοκιμών του Euro NCAP έγιναν ως απάντηση σε σχόλια καταναλωτών. Τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, τα οποία έχουν δεχθεί κριτική για ενοχλητικές προειδοποιήσεις ή παρεμβατικές λειτουργίες, θα αξιολογούνται όχι μόνο ως προς την ικανότητά τους να αποτρέπουν συγκρούσεις στην πίστα δοκιμών, αλλά και κατά την πραγματική οδήγηση, με στόχο την καλύτερη αποδοχή από τους χρήστες.

Επιπλέον, εισάγονται νέα και διευρυμένα σενάρια δοκιμών για τη βελτίωση της ακρίβειας των συστημάτων αποφυγής συγκρούσεων, ιδιαίτερα σε συνθήκες που αντανακλούν περισσότερο τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης.

Οι αξιολογήσεις προστασίας στην περίπτωση σύγκρουσης θα επεκταθούν ώστε να καλύπτουν μεγαλύτερο εύρος σωματότυπων επιβατών, από παιδιά έως κοντύτερους και ψηλότερους ενήλικες, χρησιμοποιώντας πλήρους κλίμακας δοκιμές σύγκρουσης, δοκιμές σε πλατφόρμες (sled tests) και προηγμένες εικονικές προσομοιώσεις για μεγαλύτερη ακρίβεια και πιο προσαρμοστικά συστήματα συγκράτησης.

Νέες απαιτήσεις για τη φάση μετά τη σύγκρουση θα επιβάλλουν τη διατήρηση της λειτουργίας ηλεκτρικά κινούμενων εξωτερικών χειρολαβών στις πόρτες για ευκολότερο απεγκλωβισμό, καθώς και την ορθή απομόνωση της μπαταρίας υψηλής τάσης στα ηλεκτρικά οχήματα, μαζί με άλλες ενημερώσεις για τη διευκόλυνση των υπηρεσιών πρώτης απόκρισης.

Ο Dr. Michiel van Ratingen, Γενικός Γραμματέας του Euro NCAP, δήλωσε ότι τα ενημερωμένα πρωτόκολλα εξασφαλίζουν ότι οι τεχνολογίες αιχμής εφαρμόζονται εκεί όπου έχουν τη μεγαλύτερη σημασία — στη διάσωση ζωών και στην αποτροπή σοβαρών τραυματισμών στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

«Κάθε τρία χρόνια επανεξετάζουμε τα κριτήρια βαθμολόγησης με έναν απλό στόχο: τη μείωση των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών που σχετίζονται με οχήματα.

Τα πρωτόκολλα του 2026 ενισχύουν περαιτέρω την αυστηρότητα και τη σχετικότητα των δοκιμών μας, επιβραβεύοντας τα οχήματα που αποδίδουν καλά σε όλα τα στάδια της ασφάλειας — πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από μια σύγκρουση.

Οι ενημερώσεις αυτές εξασφαλίζουν ότι οι δοκιμές, οι αναλύσεις και οι αξιολογήσεις του Euro NCAP παραμένουν ο οριστικός οδηγός για τους καταναλωτές που αναζητούν μια αμερόληπτη αξιολόγηση της ασφάλειας των νέων αυτοκινήτων.

Το Euro NCAP συνεχίζει να προωθεί τα επίπεδα ασφάλειας σε όλες τις πτυχές του σχεδιασμού οχημάτων, και τα πρωτόκολλα του 2026 ενσαρκώνουν αυτή τη δέσμευση, ενθαρρύνοντας τους κατασκευαστές να υιοθετήσουν και να βελτιώσουν τεχνολογίες που σώζουν ζωές. Στόχος είναι η βελτιωμένη προστασία των επιβατών και όλων των χρηστών του δρόμου μέσω πιο αποτελεσματικών συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, ισχυρότερης αποτροπής ατυχημάτων, ενισχυμένης προστασίας σε σύγκρουση και καλύτερης διαχείρισης μετά τη σύγκρουση.»

Dr. Michiel van Ratingen, Γενικός Γραμματέας Euro NCAP

Πρωτόκολλα 2026 με μια ματιά

Από το 2026, οι αξιολογήσεις του Euro NCAP θα δομούνται γύρω από τέσσερα Στάδια Ασφάλειας, καθένα βαθμολογούμενο από 100 μονάδες και εκφρασμένο ως ποσοστό. Συνεχίζουν να ισχύουν ελάχιστα όρια για κάθε στάδιο, τα οποία θα καθορίζουν τη συνολική βαθμολογία σε αστέρια.

Τα Στάδια Ασφάλειας είναι:
Ασφαλής Οδήγηση (Safe Driving) – Εξετάζει τις τεχνολογίες και λειτουργίες του οχήματος που συμβάλλουν σε πιο ασφαλή οδηγική εμπειρία για τον οδηγό και τους επιβάτες.
Αποφυγή Σύγκρουσης (Crash Avoidance) – Αξιολογεί τα συστήματα που βοηθούν στην πρόληψη ή τον μετριασμό κρίσιμων συμβάντων μέσω προειδοποιήσεων ή αυτόνομης παρέμβασης.
Προστασία σε Σύγκρουση (Crash Protection) – Εξετάζει την απόδοση παραδοσιακών στοιχείων παθητικής ασφάλειας, όπως δομή οχήματος, ζώνες ασφαλείας, αερόσακους και προσκέφαλα, ώστε να μειωθούν οι τραυματισμοί σε επιβάτες, πεζούς και ποδηλάτες.
Ασφάλεια Μετά τη Σύγκρουση (Post-Crash Safety) – Εστιάζει στη «χρυσή ώρα» της επείγουσας απόκρισης μέσω πληροφοριών και συστημάτων βοήθειας μετά τη σύγκρουση.

Στάδιο Ένα: Ασφαλής Οδήγηση

Το Euro NCAP θα δώσει μεγαλύτερη έμφαση στις τεχνολογίες παρακολούθησης οδηγού, οι οποίες διατηρούν την προσοχή και την εμπλοκή κατά την οδήγηση, εστιάζοντας στη βελτίωση της αξιοπιστίας των συστημάτων και της αποδοχής από τους χρήστες. Θα απονέμονται πόντοι για προηγμένα συστήματα που παρακολουθούν την απόδοση του οδηγού σε πραγματικό χρόνο.

Για τις υψηλότερες βαθμολογίες, τα οχήματα θα πρέπει όχι μόνο να χρησιμοποιούν συνεχή παρακολούθηση ματιών και κεφαλής, αλλά και να συνδέουν τις πληροφορίες για την κατάσταση του οδηγού με την ευαισθησία των συστημάτων υποβοήθησης. Επιπλέον, θα επιβραβεύονται τεχνολογίες που μπορούν να ανιχνεύουν ενδείξεις χρήσης ναρκωτικών ή αλκοόλ, καθώς και εκείνες που μπορούν να ακινητοποιήσουν το όχημα με ασφάλεια αν ο οδηγός δεν ανταποκρίνεται.

Εισάγονται νέες αξιολογήσεις διεπαφής ανθρώπου–μηχανής (HMI), οι οποίες εξετάζουν τη θέση, τη σαφήνεια και την ευκολία χρήσης βασικών χειριστηρίων — συμπεριλαμβανομένης της ύπαρξης φυσικών κουμπιών για λειτουργίες καθημερινής χρήσης, σύμφωνα με τα σχόλια των καταναλωτών που δείχνουν ότι αυτά μειώνουν την απόσπαση προσοχής.

Τα οχήματα που μπορούν να ανιχνεύουν αν οι ζώνες ασφαλείας φοριούνται σωστά — και να βελτιστοποιούν τα συστήματα συγκράτησης και τους αερόσακους ανάλογα με τη σωματική διάπλαση οδηγού και επιβατών — θα κερδίζουν υψηλότερες βαθμολογίες.

Για πρώτη φορά, η ακρίβεια των πληροφοριών για τα όρια ταχύτητας θα επαληθεύεται και σε δοκιμές οδήγησης στον δρόμο.

Στάδιο Δύο: Αποφυγή Σύγκρουσης

Τα ενημερωμένα πρωτόκολλα εισάγουν πιο αυστηρή προσέγγιση στις δοκιμές συστημάτων πρόληψης σύγκρουσης, όπως το Αυτόματο Φρενάρισμα Έκτακτης Ανάγκης (AEB) και τα συστήματα υποστήριξης λωρίδας. Με βάση μακροχρόνια εμπειρία δοκιμών, η Euro NCAP θα επεκτείνει τα σενάρια ώστε να αντικατοπτρίζουν τα πραγματικά πρότυπα ατυχημάτων, συμπεριλαμβανομένων αστικών καταστάσεων όπου τα οχήματα συναντούν συχνά δίκυκλα, ποδηλάτες και πεζούς.

Η ομαλότητα και η προβλεψιμότητα της λειτουργίας κατά την καθημερινή οδήγηση — ιδιαίτερα για τα συστήματα υποστήριξης λωρίδας — θα συμβάλλουν πλέον στη βαθμολογία, ανταποκρινόμενες στις ανησυχίες των καταναλωτών για παρεμβατικές ή απρόβλεπτες λειτουργίες.

Τα αυτοκίνητα που μπορούν να αναγνωρίζουν και να μειώνουν τον κίνδυνο λανθασμένης χρήσης πεντάλ (π.χ. πάτημα του γκαζιού αντί του φρένου) θα επιβραβεύονται επίσης. Αυτό θα αξιολογείται στο νέο τεστ «Συγκρούσεις Χαμηλής Ταχύτητας» που περιλαμβάνει και σενάρια «Cyclist Dooring».

Στάδιο Τρία: Προστασία σε Σύγκρουση

Το Euro NCAP θα συνεχίσει να ενισχύει το πρόγραμμα δοκιμών σύγκρουσης, με έμφαση στην παθητική ασφάλεια. Από το 2026, οι μετωπικές δοκιμές σύγκρουσης θα λαμβάνουν υπόψη μεγαλύτερη ποικιλία σωματότυπων οδηγών και επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ηλικιωμένων και παιδιών, υποστηριζόμενες από δοκιμές σε πλατφόρμες και προηγμένες εικονικές προσομοιώσεις.

Η αξιολόγηση προστασίας πλευρικής σύγκρουσης θα περιλαμβάνει δοκιμές με φράγμα, δοκιμές με στύλο στην εγγύς πλευρά και δοκιμές απομακρυσμένης πλευράς (far-side sled tests), επίσης υποστηριζόμενες από ψηφιακές προσομοιώσεις. Θα ενταθεί και η αξιολόγηση του κινδύνου τραυματισμού πεζών — ιδίως σε δομικά σημεία γύρω από το παρμπρίζ.

Στάδιο Τέσσερα: Ασφάλεια Μετά τη Σύγκρουση

Οι νέες απαιτήσεις μετά τη σύγκρουση περιλαμβάνουν τη διασφάλιση ότι οι ηλεκτρικά κινούμενες εξωτερικές χειρολαβές θα παραμένουν λειτουργικές μετά από σύγκρουση, διευκολύνοντας την πρόσβαση των διασωστών. Τα ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει επίσης να διαχειρίζονται σωστά την απομόνωση της μπαταρίας υψηλής τάσης.

Οι αυτοματοποιημένες ειδοποιήσεις έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να παρέχουν πληροφορίες για τον αριθμό των επιβατών στο όχημα, απαιτώντας αξιόπιστη ανίχνευση ακόμη και όταν οι ζώνες ασφαλείας δεν είναι δεμένες. Αυτές οι αλλαγές στοχεύουν σε ταχύτερη και ακριβέστερη ανταπόκριση μετά από σύγκρουση.

Με την αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων, τα αυτοκίνητα θα πρέπει να μπορούν να ειδοποιούν τον οδηγό για κίνδυνο πυρκαγιάς της μπαταρίας μετά από σύγκρουση και να εκδίδουν έγκαιρη προειδοποίηση σε περίπτωση που ξεκινήσει πυρκαγιά κατά τη φόρτιση ή μετά από ατύχημα.

  • Προηγούμενο άρθροHonda: Πρωτοβουλίες για εναλλακτικά υλικά – Τι είναι το DURABIO
    Επόμενο άρθροRenault Trafic Van E-Tech electric: Tέλη του 2026 στην παραγωγή