Σύμφωνα με έρευνα της Αμερικανικής Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Αυτοκινητοδρόμων (NHTSA), η διάσπαση της προσοχής είναι ο μεγαλύτερος δολοφόνος στους αμερικανικούς δρόμους, ακολουθούμενη από τη μέθη και την ταχύτητα. Μια μελέτη του 2015 που δημοσιεύθηκε από την ΕΕ με τίτλο Driver Distraction, αναφέρει ότι “στην επιδημιολογική έρευνα περίπου το 5% με 25% των συγκρούσεων αυτοκινήτων έχουν αποδοθεί στην διάσπαση της προσοχής του οδηγού”.
Η ΕΕ έχει πλέον καταλήξει σε προσωρινή πολιτική συμφωνία για τον αναθεωρημένο κανονισμό γενικής ασφάλειας. Από το 2022, νέες τεχνολογίες ασφάλειας θα καταστούν υποχρεωτικές στα ευρωπαϊκά οχήματα για την προστασία των επιβατών, των πεζών και των ποδηλατών, συμπεριλαμβανομένης της προειδοποίησης υπνηλίας και απόσπασης οδηγού, της έξυπνης υποστήριξης ταχύτητας, της διατήρησης πορείας στις λωρίδες, την προηγμένη πέδηση έκτακτης ανάγκης και το μαύρο κουτί για την καταγραφή δεδομένων ατυχημάτων.
Κάθε χρόνο, 25.000 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Η συντριπτική πλειονότητα, δηλαδή το 90% αυτών των ατυχημάτων προκαλούνται από ανθρώπινο σφάλμα. “Μπορούμε και πρέπει να δράσουμε για να το αλλάξουμε αυτό. Με τα νέα προηγμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας που θα καταστούν υποχρεωτικά, μπορούμε να έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα όπως όταν εισήχθησαν για πρώτη φορά οι ζώνες ασφαλείας”, δήλωσε η Επίτροπος Elżbieta Bieńkowska, αρμόδια για την Εσωτερική Αγορά, τη Βιομηχανία, την Επιχειρηματικότητα και τις ΜΜΕ.
Ασφάλεια για όλους
Η θέσπιση των προηγμένων χαρακτηριστικών ασφαλείας θα μπορούσε να σώσει πάνω από 25.000 ζωές και να αποφευχθούν τουλάχιστον 140.000 σοβαροί τραυματισμοί έως το 2038, σύμφωνα με την ΕΕ.
“Πολλά από τα νέα χαρακτηριστικά ήδη υπάρχουν, ιδίως στα πολυτελή οχήματα. Τώρα αυξάνουμε το επίπεδο ασφάλειας σε όλους τους τομείς και προετοιμάζουμε τον δρόμο για μια συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη μελλοντική κινητικότητα” λέει η κ. Bieńkowska.
Η ACEA, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, λέει πως η ασφάλεια χρειάζεται μια πιο ολιστική προσέγγιση. “Η τεχνολογία των οχημάτων από μόνη της δεν θα είναι αρκετή. Για μεγιστοποίηση των αποτελεσμάτων, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει τώρα να προωθήσουν μια πλήρως ολοκληρωμένη προσέγγιση της οδικής ασφάλειας συνδυάζοντας την τεχνολογία οχημάτων με καλύτερη οδική υποδομή και ασφαλέστερη συμπεριφορά οδηγών.
Επιπλέον, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πιστεύουν πως τα υποχρεωτικά χαρακτηριστικά ασφαλείας θα αυξήσουν το κόστος του αυτοκινήτου κατά εκατοντάδες ευρώ. “Όπως και να έχει, αξίζει τον κόπο να συμπεριληφθούν στον στάνταρ εξοπλισμό αν σώζει τόσες ζωές ετησίως. Επίσης, καθιστώντας τα υποχρεωτικά για κάθε κατασκευαστή, οι οικονομίες κλίμακας θα περιορίσουν σίγουρα τον αντίκτυπο στις τιμές”, δήλωσε εκπρόσωπος της Volvo στο Fleet Europe, σε μια εκδήλωση για τα μέσα ενημέρωσης στο Γκέτεμποργκ.
Προς μηδενικά θανατηφόρα
Κατά τη διάρκεια αυτής της εκδήλωσης, η Volvo ανακοίνωσε πως θα μοιραστεί τα δεδομένα της έρευνας για τα ατυχήματα με την αγορά, όπως συνέβη και με τη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων το 1959. Επίσης, δήλωσε ότι σύμφωνα με το Vision 2020 (μηδέν θάνατοι ή σοβαρά τραυματίες με ένα νέα Volvo από το 2020), θα επικεντρωθεί σε τρεις βασικούς τομείς που “σκοτώνουν”: την ταχύτητα, την απόσπαση της προσοχής και τη μέθη.
Όσον αφορά την πρώτη περιοχή εστίασης, θεσπίζει το ανώτατο όριο ταχύτητας 180 χλμ. σε κάθε νέο Volvo, ως ένα ίσως συμβολικό αλλά, παρόλα αυτά, σημαντικό βήμα. Η επιτάχυνση μειώνει τον χρόνο που χρειάζονται οι οδηγοί για να αντιδράσουν σε επικίνδυνες καταστάσεις και αυξάνει εκθετικά τις δυνάμεις σύγκρουσης.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό που η Volvo κατά πάσα πιθανότητα θα τοποθετήσει στα αυτοκίνητα της επόμενης γενιάς (SPA2) είναι ένα αυτοματοποιημένο όριο ταχύτητας που θα βασίζεται σε δεδομένα εντοπισμού θέσης. Όταν θα οδηγείτε κοντά σε ένα σχολείο, το αυτοκίνητο δεν θα σας επιτρέπει να πάτε πιο γρήγορα από 30χλμ/ώρα, για παράδειγμα.
Η ACEA αντιτάχθηκε στο παρελθόν στη γενική θέσπιση μιας τέτοιας ευφυούς υποστήριξης ταχύτητας, λέγοντας πως η τεχνολογία δίνει πάρα πολλές ψευδείς προειδοποιήσεις λόγω εσφαλμένων πληροφοριών σχετικά με το όριο ταχύτητας. Πράγματι, απαιτούνται ακριβείς και ενημερωμένες πληροφορίες ταχύτητας για να λειτουργήσει αυτό το σύστημα και η σημερινή οδική σηματοδότηση, η ποιότητα των χαρτών και η επικοινωνία δεδομένων στην Ευρώπη δεν το επιτρέπει.
Για να καταπολεμήσει τις πιθανές συνέπειες της απόσπασης της προσοχής και της μέθης (με αλκοόλ, ναρκωτικά ή άλλα), η Volvo θέλει να εγκαταστήσει κάμερες σάρωσης οδηγού στα μελλοντικά αυτοκίνητα, που θα παρακολουθούν τα μάτια του οδηγού και τη θέση και κίνηση του κεφαλιού και του σώματός του. Σε συνδυασμό με την ανάλυση της οδηγικής συμπεριφοράς, το σύστημα θα μπορούσε να παρέμβει σε τρία στάδια. Αρχίζει με μια απλή ακουστική, απτική και οπτική προειδοποίηση. Εάν ο οδηγός δεν ανταποκριθεί, θα γίνει τηλεφωνική κλήση για την επαλήθευση της ικανότητας οδήγησής και το όχημα θα επιβραδύνει αυτόματα. Το τελευταίο βήμα θα είναι η ακινητοποίηση του οχήματος και η κλήση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης.
Θα δούμε αν μπορούν να απενεργοποιηθούν αυτά τα συστήματα, για λόγους ιδιωτικής φύσεως. Η Volvo και άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, θα πρέπει να βεβαιωθούν ότι τα δεδομένα βίντεο προστατεύονται και χρησιμοποιούνται μόνο για άμεση χρήση. Ένα άλλο ερώτημα είναι εάν τα δεδομένα βίντεο μπορούν να καταχωρηθούν για σκοπούς έρευνας ατυχημάτων – τόσο από τις αρχές όσο και από την ίδια τη Volvo.