
Στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης, οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 1,5% τον Ιανουάριο, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα.
Αυτός ο αριθμός, από τον Δείκτη Τιμών του Ομίλου AUTO1, φαίνεται να επιβεβαιώνει τις προβλέψεις ότι το 2025, οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα συνεχίσουν την πτώση του περασμένου έτους. Κάποιοι, όμως, διαφωνούν…
Τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι υπερτιμημένα σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την πανδημία. Σύμφωνα με το AUTO1, οι τιμές χονδρικής πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τον Ιανουάριο του 2025 εξακολουθούσαν να είναι 14% υψηλότερες από ό,τι πέντε χρόνια νωρίτερα, ακριβώς πριν από το ξέσπασμα του Covid-19 .
Από αυτή την άποψη, η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχει ακόμη πολύ δρόμο προς τα κάτω για να διορθωθούν πλήρως οι τιμές. Και η συνεχιζόμενη απόσβεση φαίνεται να είναι μια λογική συνέχεια από πέρυσι, όταν οι τιμές χονδρικής μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 4,8%.
Σύμφωνα με το Autoscout24, η ευρωπαϊκή αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είδε τη ζήτηση να αυξάνεται κατά 17% το 2024, ενώ η προσφορά αυξήθηκε μόνο κατά 5% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ωστόσο οι τιμές μειώθηκαν κατά 6% (σε μέσο όρο 24.592 ευρώ). Συγκεκριμένα, η ζήτηση για PHEV αυξήθηκε κατά 69%, ενώ τα BEV είχαν 37% μεγαλύτερη ζήτηση.
Περαιτέρω μειώσεις τιμών είναι, επίσης, αυτό που αναμένει μεγάλο μέρος της αγοράς: μια διαδικτυακή έρευνα με περισσότερους από 7.200 αντιπροσώπους αυτοκινήτων σε οκτώ κύριες αγορές της Ευρώπης –και πάλι από το AUTO1– δείχνει ένα σημαντικό πλήθος (44%) που αναμένει πτώση των τιμών των μεταχειρισμένων το 2025. Πάνω από το ένα τρίτο (34,6%) αναμένει ότι οι τιμές θα παραμείνουν σε μεγάλο βαθμό σταθερές. Μόλις ένας στους πέντε (21,4%) πιστεύει ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα αυξηθούν.
Χρησιμοποιώντας μια διαφορετική μέτρηση, το Autovista24 καταλήγει σε ένα παρόμοιο συμπέρασμα. Με βάση τον δείκτη όγκου πωλήσεων (SVI), οι αναλυτές δεδομένων διαπιστώνουν «αποφασιστική μείωση της ευρωπαϊκής ζήτησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων».
Ειδικότερα, η εταιρεία σημειώνει διψήφια πτώση της ζήτησης τον Ιανουάριο σε μεγάλες αγορές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, κυρίως στην Ισπανία (μείωση ζήτησης 53,5% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο), τη Γερμανία (-28,6%), την Αυστρία (-27,2%), την Ιταλία (-26,7%), την Ελβετία (-11,2%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (-19,7%).
Και αυτή η πτώση δεν είναι μόνο εποχιακή: τα κενά με τον Ιανουάριο του 2024 ήταν εξίσου σημαντικά και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη μεγαλύτερα. H προσφορά έχει επίσης μειωθεί, σε μεγάλο βαθμό σύμφωνα με την πτώση της ζήτησης. Αυτό σημαίνει, τουλάχιστον, ότι δεν θα υπάρξει πρόσθετη πίεση στις υπολειμματικές αξίες – οι οποίες είχαν ήδη προβλεφθεί να μειωθούν σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές για τα επόμενα τρία χρόνια, λέει η Autovista24.
Δύο αξιοσημείωτα αποτελέσματα σε εθνικό επίπεδο: η Ισπανία, όπου μια δυναμική οικονομία τονώνει τη ζήτηση, που σημαίνει ότι οι τιμές για το μέσο αυτοκίνητο ηλικίας τριών ετών αυξήθηκαν κατά 266 ευρώ τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο. και το ΗΒ, όπου δεν σημειώθηκε μείωση στην προσφορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
PHEV και BEV
Και πάλι στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Autorola εκτιμά ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων το 2025 ενδέχεται να εξελιχθούν σε αντίθετη κατεύθυνση προς την ευρωπαϊκή τάση – ιδιαίτερα στα τμήματα της αγοράς χαμηλών εκπομπών και οικονομίας καυσίμου (που επικαλύπτονται σε μεγάλο βαθμό με τα προαναφερθέντα PHEV και BEV).
Σύμφωνα με την Autorola UK, η βρετανική αγορά θα δει φέτος έλλειμμα μεταξύ 500.000 και 700.000 μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε σύγκριση με πριν από την Covid, με λιγότερα οχήματα τριών ετών να επιστρέφουν στην αγορά. Καθώς η ζήτηση υπερβαίνει την προσφορά, οι τιμές αναμένεται να ανέβουν.
Αυτό το φαινόμενο δεν είναι εντελώς απροσδόκητο, ούτε εντελώς νέο. Τον Δεκέμβριο, η Autorola UK ανέφερε ήδη αυξήσεις τιμών σε όλες τις μηχανές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα να αυξάνονται κατά 6,4%, τα PHEV 3,1%, τα BEV 3,1% και τα ντίζελ 0,7%.
Η βενζίνη παρέμεινε ο κυρίαρχος τύπος καυσίμου στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου, κατακτώντας το 61,9% της αγοράς, ακολουθούμενη από τα PHEV (17,8%), τα ντίζελ (17,2%) και τα BEV (3%).
Ενώ η συνολική πρόβλεψη αύξησης των τιμών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να μην ισχύει για την υπόλοιπη Ευρώπη, η ζήτηση – και οι τιμές – ενδέχεται να αυξηθούν για συγκεκριμένα τμήματα της αγοράς, ιδίως PHEV και BEV, εάν συνεχιστεί η αύξηση της ζήτησης για αυτές τις κατηγορίες.