Το προτεινόμενο Euro 7 για τις εκπομπές ρύπων θα επιφέρει άμεσες αυξήσεις κόστους κατά 4 έως 10 φορές υψηλότερες από αυτές που εκτιμά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με νέα μελέτη.
Ο προτεινόμενος κανονισμός θα αυξήσει το κόστος κατασκευής αυτοκινήτων, βαν, φορτηγών και λεωφορείων. Η μελέτη της Frontier Economics υπολογίζει το κόστος ανά όχημα σε περίπου 2.000 ευρώ για αυτοκίνητα και βαν εσωτερικής καύσης και κοντά στα 12.000 ευρώ για φορτηγά και λεωφορεία ντίζελ. Τα στοιχεία αυτά είναι 4 έως 10 φορές υψηλότερα από τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (180-450 ευρώ για αυτοκίνητα και βαν και 2.800 ευρώ για φορτηγά και λεωφορεία).
Αυτές οι εκτιμήσεις περιλαμβάνουν μόνο το άμεσο κατασκευαστικό κόστος, κυρίως εξοπλισμών και επενδύσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτά τα επιπλέον κόστη δεν αντιστοιχούν στις τιμές αγοράς. Αντιθέτως, ανεβάζουν ακόμα περισσότερο τις τιμές για τους τελικούς χρήστες. Συνεπώς, οι αυξήσεις θα είναι πιθανότατα υψηλότερες από τα στοιχεία που αναφέρονται στη μελέτη.
Αντιτίθεται η ACEA
Με τους ισχύοντες κανόνες Euro 6/VI, η ΕΕ διαθέτει τα πιο ολοκληρωμένα και αυστηρά πρότυπα εκπομπών ρύπων (NOx και σωματιδίων) στον κόσμο. Οι εκπομπές καυσαερίων είναι μετά βίας μετρήσιμες χάρη στην τεχνολογία αιχμής των οχημάτων, σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
«Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει δεσμευτεί για περαιτέρω μείωση των εκπομπών προς όφελος του κλίματος, του περιβάλλοντος και της υγείας. Ωστόσο, η πρόταση Euro 7 δεν αποτελεί τον σωστό τρόπο επίτευξης, καθώς θα είχε εξαιρετικά χαμηλό περιβαλλοντικό αντίκτυπο με εξαιρετικά υψηλό κόστος», δήλωσε η Sigrid de Vries, Γενική Διευθύντρια της ACEA. «Θα επιτευχθούν μεγαλύτερα οφέλη για το περιβάλλον και την υγεία με τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και συγχρόνως θα αντικατασταθούν τα παλαιότερα οχήματα της ΕΕ με μοντέλα Euro 6/VI υψηλής απόδοσης».
Εκτός από το άμεσο κόστος, η πρόταση Euro 7 θα προκαλέσει έμμεσο κόστος, όπως υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Κατά τη διάρκεια ζωής ενός οχήματος θα μπορούσε να αυξηθεί το κόστος των καυσίμων κατά 3,5% –20.000 ευρώ επιπλέον για φορτηγά μεγάλων αποστάσεων και 650 ευρώ για αυτοκίνητα και βαν.
Αυτές οι έμμεσες δαπάνες – που δεν περιλαμβάνονται στην εκτίμηση επιπτώσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – προστίθενται στις άμεσες δαπάνες. Θα αύξαναν το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας ενός οχήματος, επιφέροντας πρόσθετες οικονομικές πιέσεις στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις σε μια εποχή υψηλού πληθωρισμού και ανόδου των τιμών ενέργειας.
Aυστηρότερα πρότυπα ζητά η T&E
Ωστόσο, η Transport & Environment (T&E), η ΜΚΟ που κάνει εκστρατεία για καθαρότερες μεταφορές, επισημαίνει ότι το Euro 7 δεν έχει μεγάλο χρονικό ορίζοντα και υποστηρίζει ότι το κόστος του είναι αμελητέο δεδομένου ότι οι πέντε μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης έχουν υπερδιπλασιάσει τα ετήσια κέρδη τους από το 2019 σε 64 δισ. ευρώ. Η T&E υπογραμμίζει επίσης το «κόστος» της τοξικής ρύπανσης των οδικών μεταφορών που προκαλεί 70.000 πρόωρους θανάτους κάθε χρόνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η Anna Krajinska, υπεύθυνη εκπομπών οχημάτων και ποιότητας αέρα στην T&E, δήλωσε: «Δεν αμφισβητούμε τις αυτοκινητοβιομηχανίες για τα κέρδη ρεκόρ τους, αλλά οι ισχυρισμοί ότι δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τις φθηνές επιδιορθώσεις ρύπανσης είναι απλώς εταιρική απληστία. Η αυτοκινητοβιομηχανία μεγιστοποιεί τα κέρδη πουλώντας ακριβότερα οχήματα premium, ενώ ταυτόχρονα προσποιείται ότι οι κανόνες ρύπανσης θα καθιστούσαν τα αυτοκίνητα απρόσιτα. Οι νομοθέτες της ΕΕ πρέπει να θέσουν τη δημόσια υγεία πριν από τηα έσοδα του κλάδου».