Το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes δημοσιοποίησε τα αποτελέσματα από το 12ο Ευρωπαϊκό Βαρομέτρο για την υπεύθυνη οδήγηση.

Η μεγάλη ετήσια έρευνα, που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει αντιπροσωπευτικές συμπεριφορές των Ευρωπαίων στο τιμόνι. Παράλληλα, καθιστά εφικτή την παρακολούθηση της εξέλιξης της επικίνδυνης οδήγησης και τις ορθές πρακτικές για αποτελεσματικότερο προσανατολισμό των μηνυμάτων πρόληψης στις ευρωπαϊκές χώρες.

Να σημειώσουμε, ωστόσο, πως η χώρα μας, όπως καταδεικνύει το 12ο Ευρωπαϊκό Βαρομέτρο, κατέχει τα πρωτεία στην αγενή και στην επικίνδυνη συμπεριφορά των οδηγών.

12ο Βαρομέτρο – Συνοπτικά αποτελέσματα 

Έλλειψη προσοχής: τηλεφωνικές συνομιλίες, αφηρημάδα («mind-wandering»[1]), βλέμμα στραμμένο εκτός δρόμου, οι αιτίες για να χαθεί ο έλεγχος του αυτοκινήτου πολλαπλασιάζονται

 

  • Το 82% των ευρωπαίων οδηγών παραδέχεται ότι στρέφει το βλέμμα του εκτός δρόμου για περισσότερο από 2 δευτερόλεπτα (+6 μονάδες, 78% των Ελλήνων), που αντιστοιχεί δηλαδή, με 130 χλμ./ώρα, σε τουλάχιστον 72 μέτρα διανυθείσας απόστασης «στα τυφλά»,
  • Το 53% των οδηγών αναγνωρίζει ότι κάποιες φορές είναι λιγότερο συγκεντρωμένο στην οδήγηση και ότι το μυαλό τους ταξιδεύει (54% των Ελλήνων),

  • Το 75% των ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιούν το τηλέφωνό τους στο τιμόνι, συμπεριλαμβάνοντας όλες οι χρήσεις και το GPS (83% των Ελλήνων):
    • Το 66% για τηλεφωνικές κλήσεις, εκ των οποίων το 42 % συχνά, δηλαδή +5 μονάδες σε 5 χρόνια (το 77% των Ελλήνων εκ των οποίων το 44% συχνά) 32% με σύστημα Bluetooth (60%), 55% με ακουστικό (50%) ή κρατώντας το στο χέρι 25% (41%),
    • Το 25% για να διαβάσει ή να στείλει SMS (+3, 27%) εκ των οποίων το 44 % κάτω των 35 ετών (40%),
    • Το 15% για να συμμετάσχει σε επαγγελματικές συσκέψεις (19%), εκ των οποίων το 21% εργαζόμενοι (27%) και 29% «ανώτερου» κοινωνικο-επαγγελματικού status (32%),
    • Το 9% για να δει μια ταινία ή ένα βίντεο (+2, 9%) εκ των οποίων το 20% κάτω των 35 ετών (18%),

  • Το 12% (+5 μονάδες σε 5 χρόνια) είχαν, ή παραλίγο να έχουν, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης κινητού τηλεφώνου (16%).

Υπνηλία: ένας υποτιμημένος κίνδυνος και ορθές πρακτικές που δεν εφαρμόζονται επαρκώς

  • Το 42% των ευρωπαίων οδηγών συνεχίζουν την οδήγηση αν και νιώθουν πολύ κουρασμένοι, γιατί «είναι υποχρεωμένοι » (+7, 46% των Ελλήνων),
  • Το 39% νιώθουν ότι οδηγούν το ίδιο καλά ή καλύτερα όταν είναι κουρασμένοι (38%),
  • Το 42% δεν σταματάει ποτέ για να κοιμηθεί κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης διαδρομής (-6, 52%),
  • Το 14 % (+5 μονάδες σε 5 χρόνια) είχαν, ή παραλίγο να έχουν, ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας (16%).

Επιθετική συμπεριφορά: ενώ ο καθένας πιστεύει πως είναι υπεύθυνος οδηγός, η επιθετικότητα παραμένει παρούσα στους δρόμους

 

  • Το 97% των ευρωπαίων οδηγών εκτιμούν θετικά την οδήγησή τους (96% των Ελλήνων),
  • Το 52% αναγνωρίζει ότι μερικές φορές εξυβρίζει τους άλλους οδηγούς (67%),
  • Το 22% παραδέχεται ότι δεν διστάζει να κατέβει από το αυτοκίνητό του για να διαπληκτιστεί με άλλο οδηγό, αριθμός που συνεχώς αυξάνεται (+7 από το 2015, 24%),
  • Το 84% των ευρωπαίων οδηγών έχει φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (86%).

Ασφάλεια του προσωπικού αυτοκινητόδρομων: παραβάσεις κανόνων που μπορούν να αποβούν μοιραίες

  • Το 54% των ευρωπαίων οδηγών ξεχνά να επιβραδύνει όταν πλησιάζει σε εργοτάξιο (+3, 50% των Ελλήνων),
  • Το 19% έχει εισέλθει στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης ή έχει ανέβει στο κράσπεδο εξαιτίας μιας στιγμής απροσεξίας ή υπνηλίας (+4, 17%).
  • Από την 1η Ιανουαρίου 2022, 4 Γάλλοι εργαζόμενοι έχασαν τη ζωή τους στους γαλλικούς αυτοκινητόδρομους κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Κατά μέσο όρο, περισσότερα από 2 οχήματα υπηρεσίας υφίστανται κάθε εβδομάδα προσκρούσεις στο γαλλικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: πιο υπεύθυνη συμπεριφορά;

  • Το 51% των ευρωπαίων κατόχων ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρησιμοποιούν περισσότερο την πέδηση κινητήρα και φρενάρουν σταδιακά για να επαναφορτίσουν την μπαταρία,
  • Το 47% δείχνει περισσότερη προσοχή στους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, κυρίως τους πεζούς και τους ποδηλάτες,
  • Το 35% κάνει περισσότερα διαλείμματα – όσο χρειάζεται για να επαναφορτίσει την μπαταρία.
  • Το 48% υιοθετεί έναν τρόπο οδήγησης πιο οικονομικό και ομαλό

H Bernadette Moreau, Εκπρόσωπος του ιδρύματος Fondation VINCI Autoroutes, δήλωσε σχετικά: “Οι οδηγοί, οι οποίοι έλκονται όλο και περισσότερο από εξωτερικά ερεθίσματα και όντες εφησυχασμένοι με τους συνδεδεμένους εξοπλισμούς, ξεχνούν έναν βασικό κανόνα: Στο τιμόνι, πρέπει να βλέπουμε τον δρόμο και να είμαστε απόλυτα συγκεντρωμένοι στο οδικό περιβάλλον, έτσι ώστε ανά πάσα στιγμή να μπορούμε να αντιδράσουμε μπροστά σε ένα απρόβλεπτο γεγονός. Η απαίτηση αυτή είναι πλήρως ασύμβατη με την έλλειψη προσοχής που προκαλούν οι τηλεφωνικές κλήσεις, η κούραση και οποιοσδήποτε περισπασμός που απομακρύνει το βλέμμα από τον δρόμο και προκαλεί απόσπαση της προσοχή”.

Ο Παναγιώτης Παπανικόλας, Εκτελεστικός Διευθυντής Ελλάδας της VINCI Concessions, δήλωσε από την πλευρά του: “Η γνώση αποκτά αξία όταν τη μοιράζεσαι. Αυτή η παραδοχή είναι η θεμελιώδης τεχνογνωσία του παγκόσμιου Ομίλου VINCI, ο οποίος μεταβιβάζει τα ευρήματα των ερευνών του τόσο στις εταιρείες του, όσο και στον κοινωνικό περίγυρο των χωρών στις οποίες αυτός δραστηριοποιείται. Το ετήσιο «Ευρωβαρόμετρο» του ιδρύματος Fondation VINCI Autoroutes δείχνει τις τάσεις των χρηστών των μεγάλων οδικών υποδομών και του λοιπού οδικού δικτύου 11 ευρωπαϊκών χωρών”.

“Αξιοποιούμε τα συμπεράσματά του τόσο για την ενίσχυση της προστασίας των πελατών μας, όσο και των εργαζομένων μας, που βρίσκονται σε καθημερινή διάδραση με αυτούς και τις συμπεριφορές τους στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, την Ολυμπία Οδό και τις άλλες εταιρείες παραχώρησης στις οποίες συμμετέχουμε. Ευχή και μήνυμά μας η συνειδητή αποφυγή κάθε περισπασμού που μπορεί να έχει κόστος για οδηγούς, επιβάτες και άλλους χρήστες του δρόμου. Το Ευρωβαρόμετρο είναι ο καθρέφτης μας. Ας κοιταχτούμε σε αυτόν πριν βάλουμε μπροστά τη μηχανή του οχήματός μας”.

Η Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος του συνεργαζόμενου Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», δήλωσε: “Τα αποτελέσματα του Ευρωβαρομέτρου μας δημιουργούν μια έντονη ανησυχία, ιδιαίτερα καθόσον η οδήγηση είναι μια σύνθετη διαδικασία που περιλαμβάνει γνωστικές λειτουργίες συγκέντρωσης, προσοχής και κινητικές δεξιότητες. Όταν η προσοχή του οδηγού αποσπάται, η απόκρισή του μειώνεται και προκύπτει σοβαρός κίνδυνος για τροχαία σύγκρουση. Είναι πολύ σημαντική η ενημέρωση και η εκπαίδευση των Ελλήνων οδηγών και ειδικότερα σε ζητήματα όπως η απόσπαση της προσοχής κατά την οδήγηση. Αυτό καταδεικνύεται από τα πρόσφατα δεδομένα του Ευρωβαρομέτρου 2022 όπου το 78% των Ελλήνων οδηγών παραδέχεται ότι παίρνει το βλέμμα του από το δρόμο για περισσότερο από 2 δευτερόλεπτα, ενώ το 83%  παραδέχεται πως χρησιμοποιεί το τηλέφωνο κατά την οδήγηση, παρότι αναγνωρίζει την επικινδυνότητα της συμπεριφοράς αυτής. Στο Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς»  συνεχίζουμε την προσπάθεια ενημέρωσης και εκπαίδευσης των Ελλήνων οδηγών για τα θέματα αυτά, σε συνεργασία με έγκριτους φορείς όπως το Ίδρυμα VINCI Autoroutes και οι εταιρείες παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων”.


[1] Mind-wandering: τάση να σκεφτόμαστε πράγματα που δεν έχουν σχέση με αυτό που κάνουμε, να ξεφεύγουμε από το περιβάλλον γύρω μας.

* Αποκλίσεις που υπολογίστηκαν σύμφωνα με την έκδοση 2021 – χωρίς αναφορά = σταθερό αποτέλεσμα

Φωτογραφία: ©adrianhancu/123RF.COM

Προηγούμενο άρθροΗ Mercedes-Benz συνεργάζεται με την Sila
Επόμενο άρθροEDPR – Lhyfe: Συνεργασία προώθησης ανανεώσιμου υδρογόνου