Στόχος της κυβέρνησης είναι η προώθηση των καθαρών μεταφορών και ο περιορισμός των εκπομπών καυσαερίων, η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στους τομείς της οικονομίας που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση και η περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ και των συστημάτων αποθήκευσης που σχετίζονται με υποδομές ηλεκτροκίνησης.

Αυτό ήταν το βασικό μήνυμα της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρας Σδούκου, κατά την ομιλία της σε Συνέδριο για τα Συνδεδεμένα Οχήματα. Μίλησε ακόμα για θέσπιση των κατάλληλων κινήτρων για τα εταιρικά αυτοκίνητα. Η κ. Σδούκου παρουσίασε τον οδικό χάρτη της κυβέρνησης για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, που στηρίζεται σε επτά συγκεκριμένες δράσεις.

Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών

Παράλληλα, η ΓΓΕΟΠΥ επεσήμανε ότι η Ελλάδα βρίσκεται πίσω σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όσον αφορά στην στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στην τελευταία έκθεση του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ), όπου καταγράφεται η ανοδική τάσης της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων την τελευταία πενταετία. Αντιθέτως, στην ελληνική αγορά η διείσδυση των οχημάτων αυτών δεν έχει ξεπεράσει το 0,23%. “Παρά την ανάκαμψη των πωλήσεων ΙΧ στη χώρα το 2018, οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων δεν είχαν αντίστοιχη άνοδο” σημείωσε η κ. Σδούκου.

Αναφέρθηκε, επίσης, σε παραδείγματα ευρωπαϊκών πόλεων-προτύπων στις καθαρές μεταφορές και στην ηλεκτροκίνηση, όπως η Μαδρίτη (που έχει απαγορεύσει όλα τα συμβατικά ΙΧ στο κέντρο της πόλης) και η Λισαβόνα (που διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων ενώ το 39% του δημοτικού στόλου είναι ηλεκτρικά), καθώς και στους φιλόδοξους εθνικούς στόχους που έχουν θέσει για την ηλεκτροκίνηση χώρες όπως η Νορβηγία και η Ολλανδία.

“Η χώρα μας βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο”, σημείωσε η κ. Σδούκου, αναδεικνύοντας ως βασικά προβλήματα την ανεπαρκή ενημέρωση των καταναλωτών, την μεγάλη έλλειψη υποδομών φόρτισης, τις υψηλές τιμές απόκτησης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, καθώς και την ανυπαρξία καθαρού εθνικού σχεδίου για την ηλεκτροκίνηση.

Όπως είπε  χαρακτηριστικά, “από τη μια, το Εθνικό Σχέδιο Πλαίσιο Πολιτικής για την ανάπτυξη της αγοράς των εναλλακτικών καυσίμων που εκπονήθηκε το 2017 προβλέπει  15.000 επιβατικά ηλεκτροκίνητα οχήματα  το 2030. Από την άλλη,  το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που συνέταξε η προηγούμενη κυβέρνηση το 2018, θέτει ως στόχο το 10% των επιβατικών ΙΧ που θα κυκλοφορούν το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητα. Εάν υποθέσουμε δηλαδή  ότι το 2030 θα κυκλοφορούν 6 εκατ. επιβατικά ΙΧ (με δεδομένο ότι σήμερα κυκλοφορούν περί τα 5,6 εκατ.) αυτό σημαίνει 600.000 ηλεκτροκίνητα ΙΧ. Άρα, θα πρέπει να πωλούνται  50.000 αυτοκίνητα τον χρόνο για τα επόμενα 11 χρόνια, ενώ πέρυσι πουλήθηκαν μόλις 315 ηλεκτροκίνητα”.

“Στόχος της κυβέρνησης είναι η προώθηση των καθαρών μεταφορών και ο περιορισμός των εκπομπών καυσαερίων, η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στους τομείς της οικονομίας που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση και η περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ και των συστημάτων αποθήκευσης που σχετίζονται με υποδομές ηλεκτροκίνησης. Απαιτείται, λοιπόν, από εμάς να ενεργήσουμε άμεσα και να επικεντρωθούμε σε συγκεκριμένες δράσεις”:

  1. Αναθεώρηση του στόχου του ΕΣΕΚ για το 2030 ώστε αυτός να είναι ρεαλιστικός, βασιζόμενος στα εθνικά και τα διεθνή χαρακτηριστικά της αγοράς  ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
  2. Εκπόνηση Στρατηγικού Σχεδίου για την Ανάπτυξη της Ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα για το 2030, που θα μπορεί να αναθεωρείται δυναμικά ανάλογα με το βαθμό επίτευξης των στόχων.
  3. Έκδοση, αμέσως, Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τη λειτουργία των Φορέων Εκμετάλλευσης των Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, που θα ρυθμίσει την αγορά ηλεκτροκίνησης, προκρίνοντας το “ανταγωνιστικό” μοντέλο ανάπτυξης δημόσιων υποδομών επαναφόρτισης, με σαφή καθορισμό ρόλων: Του ιδιοκτήτη της υποδομής επαναφόρτισης, του φορέα εκμετάλλευσης των υποδομών, του παρόχου υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης, του φορέα διεκπεραίωσης συναλλαγών και του φορέα σωρευτικής εκπροσώπησης φορτίου ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
  4. Ταχεία ενσωμάτωση της κοινοτικής Οδηγίας 2018/44/ΕΕ για τα κτίρια, σύμφωνα με την οποία γίνεται υποχρεωτική η υποδομή για εγκατάσταση σταθμών φόρτισης στα κτίρια και της Οδηγίας 2019/944/ΕΕ για την εσωτερική αγορά ηλεκτρισμού, στο σκέλος που αφορά την ένταξη της ηλεκτροκίνησης στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.
  5. Θέσπιση των κατάλληλων κινήτρων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών για να επιτευχθούν οι εθνικοί στόχοι. Τα κίνητρα θα αφορούν στους ιδιώτες, τις επιχειρήσεις, τους επαγγελματίες για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων αλλά και την ανάπτυξη δικτύου υποδομών. Ιδιαίτερη στόχευση θα υπάρξει σε επαγγελματικές ομάδες όπως  τα ταξί και τα εταιρικά αυτοκίνητα.
  6. Αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων (ΕΣΠΑ, Πράσινο Ταμείο, Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων).
  7. Υποστήριξη του έργου άλλων Υπουργείων για την έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων και Τεχνικών Οδηγιών που αφορούν εξειδικευμένα θέματα εγκατάστασης και εκπαίδευσης εξοπλισμού ηλεκτροκίνησης.

“Όπως δήλωσε και ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στη ΔΕΘ”, κατέληξε η κ. Σδούκου, “το Εθνικό Σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση θα έχει ειδική πρόνοια για τη  χωροθέτηση των σταθμών για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων. Η αρχή θα γίνει από τον στόλο των αστικών λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης: Μεγάλο μέρος των νέων λεωφορείων τους θα είναι ηλεκτροκίνητα. Ανέδειξε, έτσι, την ηλεκτροκίνηση ως μια από τις πρώτες προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης”.

Προηγούμενο άρθροΤο νέο Volkswagen Tiguan Allspace στην Ελλάδα
Επόμενο άρθροTo ηλεκτρικό 3ΜΧ της Shandong Wuzheng κέρδισε τις εντυπώσεις στη ΔΕΘ