Ursula von der Leyen (φωτογραφία ΕΕ - Etienne Ansotte)

Οι στόχοι της ΕΕ για το κλίμα όπως προτάθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω της Προέδρου της Ursula von der Leyen, προκάλεσαν τις αντιδράσεις των ACEA και T&E, σχετικά με τις συναφείς πολιτικές.

H Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, ανακοίνωσε στις 16 Σεπτεμβρίου σχέδια μείωσης κατά 55% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έως το 2030, ως μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, με στόχο την επίτευξη της “κλιματικής ουδετερότητας” έως τα μέσα του αιώνα.

Η κ. von der Leyen, παρουσίασε, μεταξύ άλλων, τις νέες προτάσεις της ΕΕ για το κλίμα ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στην πρώτη ομιλία της για την κατάσταση της Ένωσης από τότε που έγινε Πρόεδρος της Επιτροπής το 2019.

“Στην καρδιά της αποστολής μας είναι να γίνουμε η πρώτη ουδέτερη για το κλίμα ήπειρος έως το 2050”, τόνισε η κ. von der Leyen. “Αλλά δεν θα φτάσουμε εκεί με υπάρχον το status quo – πρέπει να προχωρήσουμε γρηγορότερα και να κάνουμε τα πράγματα καλύτερα”.

“Σε αυτή τη βάση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει την αύξηση του στόχου για μείωση των εκπομπών κατά τουλάχιστον 55% το 2030. Αναγνωρίζω ότι αυτή η αύξηση από 40% σε 55% είναι πολύ μεγάλη για ορισμένους και δεν είναι αρκετή για άλλους”.

“Για εμάς, ο στόχος του 2030 είναι φιλόδοξος, μπορεί να επιτευχθεί και είναι ευεργετικός για την Ευρώπη”, συμπλήρωσε.

“Μπορούμε να το κάνουμε!” είπε, χρησιμοποιώντας τη διάσημη φράση που χρησιμοποίησε η Γερμανίδα καγκελάριος Angela Merkel, για τη μεταναστευτική κρίση το 2015.

“Η εκτίμησή για τις επιπτώσεις δείχνει ξεκάθαρα ότι η οικονομία και η βιομηχανία μας μπορούν να το διαχειριστούν”, συνέχισε, λέγοντας ότι οι χώρες της ΕΕ έχουν ήδη καταφέρει να μειώσουν τις εκπομπές κατά 25% από το 1990, αναπτύσσοντας παράλληλα την οικονομία κατά περισσότερο από 60%.

Η διαφορά σήμερα, είπε, είναι ότι η Ευρώπη διαθέτει πλέον την τεχνολογία, την τεχνογνωσία και την οικονομική δύναμη που απαιτείται για να συμβεί, με προϋπολογισμό 1,8 τρισ. ευρώ και το Ταμείο Ανάκαμψης, που συμφωνήθηκε από τους ηγέτες της ΕΕ τον Ιούλιο για τα έτη 2021- 2027.

“Είμαστε παγκόσμιοι ηγέτες στην πράσινη χρηματοδότηση και είμαστε ο μεγαλύτερος εκδότης πράσινων ομολόγων παγκοσμίως”, επεσήμανε η κ. von der Leyen, ανακοινώνοντας ότι το 30% του Ταμείου Ανάκαμψης των 750 δισ. ευρώ της ΕΕ θα συγκεντρωθεί μέσω των πράσινων ομολόγων.

Διαβάστε εδώ την ομιλία της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Οι στόχοι για το κλίμα πρέπει να υποστηριχθούν από πολιτικές της ΕΕ, υπογραμμίζει η ACEA

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) λαμβάνει υπόψη της το “Σχέδιο Στόχων για το Κλίμα το 2030” που παρουσιάστηκε στις 16 Σεπτεμβρίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η αυτοκινητοβιομηχανία υποστηρίζει τον μακροπρόθεσμο στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ουδέτερες εκπομπές για το κλίμα έως το 2050 και θέλει να διαδραματίσει τον ρόλο της για να καταστήσει την Ευρώπη την πρώτη ουδέτερη προς το κλίμα ήπειρο.

“Είναι σαφές πως η στρατηγική της ΕΕ πρέπει να επανεξετάζεται και να προσαρμόζεται περιοδικά ώστε να διασφαλίζεται πως όλα τα μέρη είναι συντονισμένα για την επίτευξη των στόχων της”, δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema. “Ωστόσο, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να θεσπίσουν, όχι μόνον στόχους, αλλά και τις απαιτούμενες υποστηρικτικές πολιτικές για όλους τους τύπους οχημάτων, χωρίς τις οποίες αυτοί οι στόχοι απλά δεν θα είναι εφικτοί”.

Αυτές οι πολιτικές περιλαμβάνουν ένα πυκνό δίκτυο σημείων φόρτισης και σταθμών ανεφοδιασμού σε πανευρωπαϊκό επίπεδο (με δεσμευτικούς στόχους για τα κράτη μέλη), σε συνδυασμό με οικονομικά βιώσιμα προγράμματα κινήτρων, έτσι ώστε η κινητικότητα μηδενικών εκπομπών να μπορεί να γίνει προσιτή και οικονομική επιλογή για όλους τους ευρωπαίους. Επιπλέον, για να υποστηριχθεί η μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, όλοι οι ενεργειακοί φορείς πρέπει να συμμετέχουν σε ένα στιβαρότερο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (ETS) που εφαρμόζει τιμή άνθρακα σε επίπεδο που φέρνει πραγματικές αλλαγές.

“Όσο υψηλότερα τίθενται οι στόχοι για το κλίμα, τόσο υψηλότερο και πιο σημαντικό θα πρέπει να είναι και το επίπεδο της φιλοδοξίας των παραγόντων που το καθιστούν εφικτό”, τόνισε ο κ. Huitema.

Όσον αφορά στους στόχους εκπομπών CO2 των καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων και βαν, η Επιτροπή θα πρέπει πρώτα να διασφαλίσει ότι οι απαραίτητοι παράγοντες πράγματι υλοποιούνται και ενισχύονται, προτού επανέλθει με αναβάθμιση των στόχων που τέθηκαν μόλις πέρυσι.

Huitema: “Αναγνωρίζουμε την επιθυμία να γίνουμε παγκόσμιος σκαπανεύς στη δράση για το κλίμα, αλλά θα χρειαστούμε μια εξαιρετική κανονιστική αλλαγή προς εξασφάλιση όλων των σωστών παραγόντων ενεργοποίησης. Μέχρι να αποκτήσουμε μια σαφέστερη εικόνα του πλαισίου συνοδευτικής πολιτικής και εκτίμησης των επιπτώσεων, είναι δύσκολο να προβλέψουμε ποιο είναι το ρεαλιστικό σενάριο για τους μελλοντικούς στόχους CO2”.

Η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ αφιερώνει μεγάλο μέρος του ετήσιου προϋπολογισμού Ε & Α ύψους 60,9 δισ. ευρώ για την εξάλειψη του άνθρακα. Πράγματι, λόγω αυτών των επενδύσεων, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 110%, από 218.083 το 2017 σε 458.915 πέρυσι. Ωστόσο, οι επενδύσεις σε υποδομές υπολείπονται. Κατά την ίδια περίοδο, για παράδειγμα, το πλήθος των σημείων φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε μόνο κατά 58%.

Οι φιλόδοξοι στόχοι που τίθενται στην τρέχουσα πρόταση της Επιτροπής θα απαιτήσουν τεράστιες πρόσθετες επενδύσεις εκ μέρους της αυτοκινητοβιομηχανίας, την ώρα που ο κλάδος έχει πληγεί από την κρίση του κορωνοϊού.

Transport & Environment: Η ΕΕ ενισχύει τη φιλοδοξία για το κλίμα, αλλά κινδυνεύει να υποσκάψει τις εθνικές δράσεις

Από την πλευρά της η Transport & Environment (T&E), αντιδρώντας στην ομιλία της Προέδρου Von der Leyen για την κατάσταση της Ένωσης επισημαίνει πως ο στόχος -55% για το κλίμα, που ανακοινώθηκε, καθιστά την Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ την πιο φιλόδοξη πρωτοβουλία για το κλίμα στον κόσμο. Ωστόσο, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursual von der Leyen κινδυνεύει να υπονομεύσει τις δικές της προσπάθειες με ένα σχέδιο που θα υπέσκαπτε τις εθνικές δράσεις για τη μείωση της ρύπανσης από αυτοκίνητα και φορτηγά.

Η εμπορία εκπομπών θα “ενισχυθεί’ είπε η Πρόεδρος von der Leyen, που σημαίνει ότι οι εκπομπές αυτοκινήτων και φορτηγών θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στο σύνολο της αγοράς άνθρακα. Μόλις περιληφθούν στο ελεγχόμενο από την ΕΕ σύστημα εμπορίας εκπομπών (ETS), οι κυβερνήσεις δεν θα είναι πλέον υπεύθυνες για τις εκπομπές οδικών μεταφορών, αφαιρώντας έτσι ένα βασικό μοχλό για την πράσινη φορολογική μεταρρύθμιση, τις επενδύσεις στις δημόσιες μεταφορές ή την ηλεκτροκίνηση σε εθνικό επίπεδο. [1] Εάν θεσπιστεί, η συμπερίληψη του ETS θα οδηγούσε σε αύξηση των τιμών των καυσίμων κατά 6-12 λεπτά / λίτρο. [2]

Ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της T&E, δήλωσε: “Η ΕΕ λαμβάνει επιτέλους ρεαλιστικές αποφάσεις για την κλιματική κρίση. Το κλειδί για την αντιμετώπιση των μεταφορών, τον Νο1 ρυπαντή της Ευρώπης, είναι τα πρότυπα CO2 που οδηγούν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και φορτηγών να παράγουν ηλεκτρικά πολύ πιο γρήγορα, ενώ η φόρτιση γίνεται τόσο απλή όσο η πλήρωση σε βενζινάδικα. Όμως, το σχέδιο τοποθέτησης των οδικών μεταφορών στην αγορά άνθρακα της ΕΕ είναι λάθος. Θα υποσκάψει τους εθνικούς στόχους για το κλίμα, ενώ θα αυξήσει τις τιμές των καυσίμων για οικογένειες χαμηλού εισοδήματος”.

[1] Η πολιτική της ΕΕ για το κλίμα έχει δύο πυλώνες. Ο τομέας της ενέργειας και η βιομηχανία περιλαμβάνονται στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (ETS). Οι μεταφορές, τα κτίρια και η γεωργία καλύπτονται από τον κανονισμό δράσης για το κλίμα που θέτει εθνικά δεσμευτικούς στόχους. Οι τομείς περιλαμβάνονται είτε στο ένα σύστημα είτε στο άλλο.

[2] Το CO2 του κλάδου μεταφορών θα συμπεριληφθεί στο ETS περιλαμβάνοντας τις πωλήσεις καυσίμων και καθιστώντας τους προμηθευτές καυσίμων (εταιρείες πετρελαίου) υπεύθυνους για την αγορά αντίστοιχων αδειών εκπομπών CO2. Δεδομένου ότι ένα λίτρο καυσίμου μεταφορών εκπέμπει περίπου 2,5 κιλά CO2 όταν καίγεται, στην τρέχουσα τιμή των 25 ευρώ / tCO2, οι τιμές των καυσίμων θα αυξηθούν κατά περίπου 0,06 ευρώ / λίτρο. Μια προσδοκώμενη τιμή CO2 50 ευρώ / tCO2 θα οδηγούσε σε αυξήσεις 0,12 ευρώ / λίτρο.

 

 

Προηγούμενο άρθροNissan Z Proto: κοιτάζει το μέλλον, εμπνέεται από το παρελθόν
Επόμενο άρθροEurop Assistance Greece: Κορυφαίοι δείκτες εξυπηρέτησης