Οι στόλοι θα αρχίσουν να αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες στη χρήση οχημάτων σε σημαντικές ευρωπαϊκές πόλεις. Οι αρχές του Άμστερνταμ και του Ελσίνκι έχουν επισημάνει την έντονη επιθυμία τους να περιορίσουν τη χρήση οχημάτων με έναν μόνο επιβάτη, ενώ το Λονδίνο έχει ήδη εισάγει τέλος συμφόρησης και η ζώνη εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών τίθεται σε ισχύ τον Απρίλιο.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη οι πόλεις αντιμετωπίζουν την πρόκληση της ταχείας αστικοποίησης στις ιστορικές υποδομές και χρησιμοποιούν συνδυασμό οδικής τιμολόγησης, περιορισμών πρόσβασης και περιορισμών στάθμευσης για να καταστήσουν τους δρόμους πιο βιώσιμους.
Το Ελσίνκι στοχεύει στον περιορισμό των χώρων στάθμευσης των γραφείων
Η επικεφαλής του τμήματος κινητικότητας του Ελσίνκι, Reetta Putkonen, δήλωσε ότι η πόλη αναπτύσσει βιώσιμα μέσα μεταφοράς, όπως το περπάτημα, το ποδήλατο και τις δημόσιες συγκοινωνίες και ενθαρρύνει εναλλακτικές λύσεις για την ιδιοκτησία αυτοκινήτων για διαδρομές στις οποίες το αυτοκίνητο αποτελεί τη μόνη λύση. Ταυτόχρονα, το Ελσίνκι κάνει τη ζωή πιο δύσκολη στους εργαζόμενους που οδηγούν προς και από την εργασία τους.
Οι κανόνες που σχεδιάζονται στη φινλανδική πρωτεύουσα περιορίζουν τα νέα κτίρια γραφείων κοντά στους σιδηροδρομικούς σταθμούς, σε ένα μόνο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων ανά 500 τετραγωνικά μέτρα εμβαδού, ενώ ακόμη και στα προάστια επιτρέπεται μόνο ένας χώρος ανά 100 τετραγωνικά μέτρα. Έτσι, θα είναι αδύνατο για τους περισσότερους υπαλλήλους να σταθμεύουν στον χώρο εργασίας τους.
“Έχουμε πραγματικά υψηλούς στόχους να είμαστε ουδέτεροι ως προς τον άνθρακα μέχρι το 2025 και το φιλόδοξο σχέδιο δράσης μας έγινε δεκτό τον Δεκέμβριο”, δήλωσε η κ. Putkonen στο MOVE 2019, που πραγματοποιήθηκε στις 12 και 13 Φεβρουαρίου στο Λονδίνο.
Οι επόμενες δημοτικές εκλογές του 2021 θα μπορούσαν να προετοιμάσουν το έδαφος για ένα τέλος συμφόρησης, είπε, με την χρέωση του οδικού δικτύου να αποθαρρύνει τη χρήση των αυτοκινήτων και να ενθαρρύνει τις δημόσιες συγκοινωνίες.
Το Άμστερνταμ επιθυμεί δυναμική τιμολόγηση του οδικού δικτύου
Στο Άμστερνταμ, η οδική υποδομή της πόλης προετοιμάζεται για 40% περισσότερες διαδρομές με αυτοκίνητο μέχρι το 2030, εκτός αν ληφθούν μέτρα, δήλωσε ο Ruben Polderman, υπεύθυνος διαχείρισης της ευφυούς κινητικότητας. “Το κέντρο της πόλης δεν έχει σχεδιαστεί για αυτοκίνητα, οπότε τώρα σκεφτόμαστε τη “χαμηλή χρήση” αυτοκινήτου”, δήλωσε.
Αυτό περιλαμβάνει την αφαίρεση δημόσιων χώρων στάθμευσης και την αύξηση των τελών στάθμευσης, καθώς και την εξέταση νέων τρόπων επιλεκτικής πρόσβασης στους δρόμους του Άμστερνταμ. Οι κάμερες αναγνώρισης νέων πινακίδων κυκλοφορίας, χρησιμοποιούνται επί του παρόντος για τον έλεγχο των περιβαλλοντικών ζωνών της πόλης, αλλά θα μπορούσαν να έχουν πιο πρακτικές εφαρμογές.
“Θα θέλαμε πραγματικά να θεσπίσουμε τη δυναμική τιμολόγηση, αλλά δεν μας επιτρέπει η κυβέρνηση. Και θέλουμε επίσης να δώσουμε προτεραιότητα στην πρόσβαση των οχημάτων logistics, ώστε να έχουν πρόσβαση σε ορισμένες περιοχές, ορισμένες χρονικές στιγμές, αντί για όλη την πόλη, όλη την ώρα”, δήλωσε ο R. Polderman.
Νέα εφαρμογή MaaS για το Άμστερνταμ
“Προσφέρουμε φέτος μια εφαρμογή Mobility as a Service για την επιχειρηματική μας περιοχή. Υπάρχουν πολλές τράπεζες και σύμβουλοι επιχειρήσεων σε αυτήν την περιοχή και οι υπάλληλοί τους έρχονται με μισθωμένο αυτοκίνητο, οπότε θα προσπαθήσουμε να τους ωθήσουμε να έρχονται με διαφορετικά μέσα. Και στη συνέχεια θα σκεφτούμε την επέκταση του MaaS για την πόλη και την περιοχή”.
Τα πιλοτικά προγράμματα έχουν ήδη οδηγήσει τους οδηγούς σε υποκατάσταση των αυτοκινήτων τους για δύο μήνες με αντάλλαγμα έναν προϋπολογισμό κινητικότητας. Ένα παρόμοιο πρόγραμμα εξέτασε τις συνήθειες μετακίνησης εργαζομένων του δημόσιου τομέα, όπως οι δάσκαλοι και οι νοσηλευτές, που δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά να ζουν στο κέντρο της πόλης. Αυτό το πρόγραμμα δοκίμασε τη δημοτικότητα των ηλεκτρικών ποδηλάτων για μετακινήσεις 15χλμ και μεγαλύτερες και ερευνά μηχανισμούς τιμολόγησης για την ενθάρρυνση εναλλακτικών λύσεων στη χρήση αυτοκινήτων και την αποτροπή της οδήγησης.
Αυξάνεται η πίεση κατά των οχημάτων
Η πίεση για την αλλαγή των συνηθειών μετακίνησης πρόκειται να ενταθεί, καθώς οι επικεφαλής των εκστρατειών επικεντρώνονται σε μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Η Andrea Lee, επικεφαλής εκστρατείας στην Client Earth, τη μη κερδοσκοπική οργάνωση πίσω από τις νομικές υποθέσεις που έδωσε στο Αμβούργο το δικαίωμα να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα ντίζελ και ανάγκασε την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου να εντείνει τα μέτρα κατά της ρύπανσης, δήλωσε πως η οργάνωση “συνεργάζεται με εταίρους σε ολόκληρη την Ευρώπη για να επιβάλλει το ‘δικαίωμα στην αναπνοή’.”
Πρόσθεσε, ακόμα, ότι οι ζώνες χαμηλών εκπομπών σε αστικές περιοχές είναι ζωτικής σημασίας και επείγουσες, αλλά προειδοποίησε ότι δεν προστατεύουν αρκετά τη δημόσια υγεία.
“Τα όρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις εκπομπές σωματιδίων [που απαντώνται σε καυσαέρια ντίζελ] είναι διπλάσια από τα επίπεδα των κατευθυντήριων γραμμών της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας”, δήλωσε η κ. Lee. “Και όπου υπάρχουν παράνομα επίπεδα, το 80% προέρχεται από τις οδικές μεταφορές”.