
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volvo Cars, Χάκαν Σάμουελσον, δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να μειώσει τους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ, καθώς οι Βρυξέλλες επιδιώκουν την επίτευξη εμπορικής συμφωνίας με την Ουάσιγκτον.
«Αν η Ευρώπη είναι υπέρ του ελεύθερου εμπορίου,ότε πρέπει εμείς να δείξουμε τον δρόμο και να προχωρήσουμε πρώτοι σε πολύ χαμηλούς δασμούς», δήλωσε ο Σάμουελσον, μετά την ανακοίνωση λειτουργικής ζημίας ύψους 10 δισ. σουηδικών κορόνων (1 δισ. δολάρια) για το δεύτερο τρίμηνο.
Ο Σάμουελσον τόνισε ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν χρειάζονται προστασία από τον αμερικανικό ανταγωνισμό. «Νομίζω ότι είναι απολύτως περιττό. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία σίγουρα δεν χρειάζεται προστασία από τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες», δήλωσε στο πρακτορείο Reuters.
Η Volvo, η οποία ανήκει στον κινεζικό όμιλο Geely, είναι από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που πλήττονται περισσότερο από τους αμερικανικούς δασμούς, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των οχημάτων της που πωλούνται στις ΗΠΑ εισάγονται από την Ευρώπη. Πέρα από τον δασμό 27,5% που επιβάλλεται στα ευρωπαϊκής κατασκευής αυτοκίνητα Volvo που εισέρχονται στις ΗΠΑ, η εταιρεία επηρεάζεται και από επιπλέον δασμούς 25% σε εξαρτήματα αυτοκινήτων, καθώς και σε χάλυβα και αλουμίνιο.
Ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ είχε απειλήσει με αύξηση των δασμών στις εισαγωγές από την ΕΕ στο 30% από την 1η Αυγούστου, εντείνοντας τις πιέσεις προς την ΕΕ για την επίτευξη συμφωνίας. Πριν από τη διακυβέρνηση Τραμπ, οι ΗΠΑ εφάρμοζαν δασμό 2,5% στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, ενώ η ΕΕ διατηρούσε δασμό 10% στα αμερικανικά, γεγονός που ο Σάμουελσον είχε χαρακτηρίσει στο παρελθόν ως άδικο.
Στις 16 Ιουλίου, η Volvo ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να ξεκινήσει την παραγωγή του XC60 – ενός SUV που μέχρι τώρα εισαγόταν από τη Σουηδία – στο εργοστάσιό της στις ΗΠΑ στα τέλη του 2026, ως στρατηγική για την αποφυγή των δασμών. Προς το παρόν, το εργοστάσιο στη Νότια Καρολίνα παράγει μόνο το Polestar 3, με χαμηλές πωλήσεις, και το Volvo EX90, το οποίο αντιμετωπίζει δυσκολίες στην αγορά των ΗΠΑ. Η Volvo έχει επίσης αρχίσει να περιορίζει τη γκάμα προϊόντων της στην αμερικανική αγορά.
«Αυτά είναι τα μέτρα που μπορούμε να ελέγξουμε. Όσον αφορά τους δασμούς, μπορούμε απλώς να έχουμε άποψη, όπως όλοι οι άλλοι», δήλωσε ο Σάμουελσον.
Ζημία 1 δισ. δολαρίων «καλύτερη από το αναμενόμενο»
Η ζημία της Volvo το δεύτερο τρίμηνο οφείλεται κυρίως σε απομείωση ύψους 1,2 δισ. δολαρίων λόγω καθυστερήσεων σε νέα μοντέλα και της αυξανόμενης επιβάρυνσης από τους δασμούς.
Το μικτό περιθώριο κέρδους – κρίσιμος δείκτης για την εκτίμηση της επίδρασης των δασμών – μειώθηκε σε 13,5% από 18,2% στο πρώτο τρίμηνο. Ωστόσο, αν εξαιρεθούν οι έκτακτοι παράγοντες, διαμορφώθηκε στο 17,7%.
Αναλυτές της Bernstein σχολίασαν ότι τα αποτελέσματα ήταν «καλύτερα από το αναμενόμενο» και πρόσθεσαν ότι η Volvo πούλησε περισσότερες πιστώσεις εκπομπών ρύπων το δεύτερο τρίμηνο από όσες σε όλο το προηγούμενο έτος.
Η Volvo είναι η πρώτη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που ανακοινώνει αποτελέσματα, σε ένα τρίμηνο που αναμένεται δύσκολο, καθώς η μειωμένη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα και ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από κινεζικές εταιρείες συμπίπτουν με τις εμπορικές εντάσεις. Η εταιρεία προχωρά σε περικοπές κόστους ύψους 18 δισ. κορόνων για την ενίσχυση του περιθωρίου της και δήλωσε ότι το πρόγραμμα βρίσκεται σε καλό δρόμο.
Ο Σάμουελσον επανήλθε τον Απρίλιο με απόφαση του ιδιοκτήτη Λι Σουφού, για να επαναφέρει την Volvo σε πορεία ανάπτυξης μέσω στενότερης συνεργασίας με τον όμιλο Geely. Ξεκίνησε πρόγραμμα μείωσης κόστους, απέσυρε τις προηγούμενες προβλέψεις για τα κέρδη, προχώρησε σε περικοπή 3.000 θέσεων εργασίας και επιβράδυνε τις επενδύσεις.
Καθεστώς «αναμονής» για τους δασμούς
Οι δασμοί επηρεάζουν και άλλες σουηδικές βιομηχανικές εταιρείες.
Η Volvo AB (εταιρεία κατασκευής φορτηγών, ξεχωριστή από την Volvo Cars) ανέφερε στις 17 Ιουλίου σταθεροποίηση της ζήτησης στην Ευρώπη, αλλά προειδοποίησε για παρατεταμένη αδυναμία στη Βόρεια Αμερική, όπου οι πελάτες βρίσκονται σε καθεστώς «αναμονής», μετά τις κινήσεις του Τραμπ στο εμπόριο.
Τα μέτρα δασμών έχουν οδηγήσει σε μείωση των όγκων μεταφορών σε ορισμένες εταιρείες logistics, αναγκάζοντας κάποιες να διακόψουν τις επενδύσεις σε νέα οχήματα.
Ωστόσο, υπάρχουν ενδείξεις σταθεροποίησης στην Ευρώπη, όπου η βιομηχανία ενισχύεται από τις αυξημένες αμυντικές δαπάνες. Δεδομένα αυτής της εβδομάδας έδειξαν ότι η βιομηχανική παραγωγή στη ζώνη του ευρώ των 20 χωρών αυξήθηκε κατά 1,7% τον Ιούνιο σε μηνιαία βάση, υπερβαίνοντας τις εκτιμήσεις των αναλυτών.