
Κατά 2,6% ήταν μειωμένες οι ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στην ΕΕ τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Ως γνωστόν, η ACEA εκπροσωπεί τους 16 μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων της Ευρώπης. Συγκεκριμένα, πτώση κατέγραψαν οι μεγάλες αγορές της ΕΕ, στη Γαλλία 6,2%, την Ιταλία 5,8% και τη Γερμανία 2,8%. Δεν συνέβη το ίδιο και για την Ισπανία που είχε αύξηση 5,3%.
Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV) διαμόρφωσαν μερίδιο αγοράς 15% του, τον πρώτο μήνα του 2025, ενώ πέρυσι την αντίστοιχη περίοδο ήταν στο 10,9%.Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα αυξήθηκαν, κατακτώντας σχεδόν το 34,9% της αγοράς και έγιναν και πάλι η πρώτη πιο προτιμώμενη επιλογή μεταξύ των αγοραστών αυτοκινήτων της ΕΕ. Την ίδια ώρα, το συνδυασμένο μερίδιο αγοράς των αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ μειώθηκε στο 39,4% τον Ιανουάριο του 2025, από 48,7% πριν από ένα χρόνο, σημειώνει η ACEA.
Τα εξηλεκτρισμένα
Πιο αναλυτικά, οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία αυξήθηκαν κατά 34% στις 124.341 μονάδες. Τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της περιοχής, που μαζί αντιπροσωπεύουν το 64% όλων των ταξινομήσεων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (με μπαταρία), είχαν ισχυρά διψήφια κέρδη: Γερμανία (+53,5%), Βέλγιο (+37,2%), Ολλανδία (+28,2%), ενώ η Γαλλία σημείωσε ελαφρά πτώση -0,5%.
Οι ταξινομήσεις καινούργιων υβριδικών (Hybrid) αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 18,4%, ενισχυμένες από τη σημαντική ανάπτυξη στις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές: Γαλλία (+52,2%), Ισπανία (+23,5%), Γερμανία (+13,7%) και Ιταλία (+10,6%). Το γεγονός αυτό οδήγησε σε ταξινομήσεις 290.014 μονάδων τον πρώτο μήνα του 2025, που αντιπροσωπεύουν το 34,9% του μεριδίου αγοράς της ΕΕ.
Οι ταξινομήσεις plug-in υβριδικών (PHEV) αυτοκινήτων μειώθηκαν τον Ιανουάριο του 2025 κατά 8,5% στις 61.406 μονάδες. Αυτό οφείλεται κυρίως σε σημαντικές μειώσεις σε βασικές αγορές όπως το Βέλγιο (-66,6%) και η Γαλλία (-54%). Ως αποτέλεσμα, τα PHEV αντιπροσωπεύουν πλέον το 7,4% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ.
Τα συμβατικά
Βενζίνη: Οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων έδειξαν σημαντική πτώση 18,9%, τον Ιανουάριο, με όλες τις μεγάλες αγορές να παρουσιάζουν αρνητική εικόνα. Η Γαλλία είχε τη μεγαλύτερη κάθοδο (-28,2%), ακολουθούμενη από τη Γερμανία (-23,7%), την Ιταλία (-17%) και την Ισπανία (-11,1%). Με 244.763 νέα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν τον περασμένο μήνα, το μερίδιο αγοράς για τη βενζίνη μειώθηκε στο 29,4%, από 35,4% τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Πετρέλαιο: Και η αγορά πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 27%, με αποτέλεσμα το μερίδιο για οχήματα του είδους να αγγίζει, τον Ιανουάριο, το 10%. Συνολικά, διψήφιες μειώσεις παρατηρήθηκαν στις περισσότερες αγορές της ΕΕ.
Οι Όμιλοι στην Ευρώπη
Ενδιαφέρον έχει να δούμε τη συνολική πορεία των Ομίλων των κατασκευαστών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο (ΕΕ+ΕΖΕΣ+ΗΒ), τον Ιανουάριο, ώστε να αντιληφθούμε και τις γενικότερες τάσεις των καταναλωτών. Στο top 10, βρίσκεται στην κορυφή το Volkswagen Group με πωλήσεις 229.898 μονάδων, στη 2η θέση ο Όμιλος Stellantis με πωλήσεις 133.506 μονάδων και στην 3η το Renault Group με πωλήσεις 90.362 μονάδων. Ακολουθούν: Toyota Group (72.027), Hyundai Group (64.416), BMW Group (55.284), Mercedes-Benz (34.734), Ford (24.617), Volvo Cars (19.876), SAIC Motor (17.291).
Τα μοντέλα
Κοιτώντας τα δημοφιλέστερα μοντέλα, το Dacia Sandero ξεκίνησε το 2025 όπως έκλεισε ολόκληρο το 2024, ως το best seller της Ευρώπης. Το μικρό hatchback κέρδισε τον αγώνα πωλήσεων του Ιανουαρίου, με προβάδισμα άνω των 4.700 μονάδων έναντι του πλησιέστερου ανταγωνιστή του, του Volkswagen Golf. Το Golf προηγήθηκε με 34 μονάδες σε σχέση με το Peugeot 208, επομένως οποιοδήποτε από τα δύο θα μπορούσε να τελειώσει τον μήνα ως το Νο. 2 μόλις υπολογιστούν όλα τα στοιχεία, δεδομένου ότι τα προσωρινά της Dataforce αντιπροσωπεύουν το 98% των πωλήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τις αγορές της ΕΖΕΣ και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Αν και η Dacia βρίσκεται στην κορυφή με όγκο πωλήσεων 22.078 μονάδων, είναι 12% κάτω από τις πωλήσεις της κατά τον πρώτο μήνα του 2024, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία. Οι πωλήσεις 17.354 μονάδων του Golf ήταν 6,2% κάτω από το σύνολό του για τον ίδιο μήνα πέρυσι, ενώ το 208 αυξήθηκε κατά 6,3% στις 17.320. Τη μεγαλύτερη αύξηση τον Ιανουάριο μεταξύ των αυτοκινήτων στο top 10 σημείωσε το VW Tiguan. Οι πωλήσεις του συμπαγούς SUV αυξήθηκαν 29% στις 17.142 σε σύγκριση με τον περυσινό Ιανουάριο, αφήνοντάς το ως κρίσιμο παράγοντα κλεισίματος των πέντε κορυφαίων πωλήσεων της Ευρώπης για τον μήνα.
Ένα άλλο μοντέλο που ξεκίνησε δυναμικά το 2025 ήταν το Peugeot 3008, σημειώνοντας άνοδο 36% στις 11.488 μονάδες. Αυτό ανέβασε το 3008 στη 17η θέση από την 31η τον ίδιο μήνα πέρυσι. Στα 50 πιο καλοπουλημένα μοντλα ήταν το VW T-Cross (+42%), το Skoda Kodiaq (+39%) και η Mercedes-Benz GLC (+33%), σύμφωνα πάντα με τα προσωρινά στοιχεία της Dataforce.
Ο Ιανουάριος ήταν, πάντως, ένας δύσκολος μήνας για το μπεστ σέλερ της Tesla. Η ζήτηση για το Model Y — Νο. 1 στην Ευρώπη το 2023 και Νο. 4 συνολικά το 2024 — μειώθηκε 49% τον Ιανουάριο στις 6.066 μονάδες. ΄Ετσι, το Model Y έπεσε στο Νο. 45 στις πωλήσεις της Ευρώπης από την 20η θέση τον Ιανουάριο του περασμένου έτους.