Μετά την έγκριση από το Συμβούλιο της ΕΕ του κανονισμού που ορίζει τα πρότυπα εκπομπών CO2 για νέα αυτοκίνητα και βαν, ο εισηγητής του Κοινοβουλίου Jan Huitema δήλωσε:
«Χαίρομαι που η συμφωνία για τα πρότυπα εκπομπών CO2 για αυτοκίνητα και βαν εγκρίθηκε επιτέλους από το Συμβούλιο της ΕΕ. Το κείμενο της συμφωνίας που διαπραγματεύτηκα εξ ονόματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου παραμένει αμετάβλητο και θέτει σαφή στόχο για 100% μηδενικές εκπομπές νέων αυτοκινήτων και βαν μετά το 2035. Οποιεσδήποτε πιθανές μελλοντικές προτάσεις σχετικά με τη χρήση συνθετικών καυσίμων θα αξιολογηθούν διεξοδικά, τόσο για το περιεχόμενό τους όσο και για τη νομική τους βάση».
Στις 14 Ιουλίου 2021, ως μέρος της δέσμης «Fit for 55», η Επιτροπή υπέβαλε νομοθετική πρόταση για αναθεώρηση των προτύπων απόδοσης εκπομπών CO2 για καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Η πρόταση στοχεύει να συμβάλει στους στόχους της ΕΕ για το κλίμα 2030 και 2050, να προσφέρει οφέλη στους πολίτες και να τονώσει την καινοτομία σε τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών.
Το Κοινοβούλιο ενέκρινε ήδη τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στις διοργανικές διαπραγματεύσεις στις 14 Φεβρουαρίου 2023.
Η αντίδραση της ACEA
Η Γενική Διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries, δήλωσε πως αυτός ο κανονισμός ουσιαστικά καταργεί την πώληση αυτοκινήτων με παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) έως το 2035, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει τώρα εξαίρεση για τα οχήματα ICE που λειτουργούν αποκλειστικά με συνθετικά καύσιμα.
“Η πορεία έχει πλέον οριστεί επίσημα”, δήλωσε η κ. de Vries. “Ο κλάδος μας χαιρετίζει τη βεβαιότητα σχεδιασμού που φέρνει το σημερινό ορόσημο και εργάζεται με ταχύτητα για να ανταποκριθεί σε αυτή τη σημαντική πρόκληση.
“Τα μέλη της ACEA υποστηρίζουν σταθερά την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 και έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν τον στόχο μηδενικών εκπομπών CO2 για το 2035. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση –με τον πυρήνα της εκτεταμένης ηλεκτροκίνησης– είναι ο καλύτερος τρόπος για την επίτευξη στόχων για το κλίμα”.
“Πέρυσι, ένα στα πέντε νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην ΕΕ ήταν επαναφορτιζόμενο. Μέχρι το 2030, ο αριθμός αυτός προβλέπεται να αυξηθεί σε τρία στα πέντε – καθιστώντας την ΕΕ πρώτη παγκοσμίως. Τώρα οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να βεβαιωθούν ότι οι πολίτες της ΕΕ θα πειστούν να στραφούν μαζικά στην ηλεκτροκίνηση. Αυτό σημαίνει ότι αυτά τα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι οικονομικά προσιτά και άνετα στην επαναφόρτιση. Ο κλάδος χρειάζεται επίσης ανταγωνιστική πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες και ενέργεια για να διατηρήσει βιώσιμο μέλλον στην Ευρώπη”.