Η ηλεκτροκίνηση προσφέρει μεγάλες ευκαιρίες για νέους κατασκευαστές, επισημαίνει η Dataforce, αφού η αγορά αυτοκινήτου αλλάζει συνεχώς και οι καινούργιοι τύποι κινητήρων προσελκύουν νέες εταιρείες.
Η έλλειψη μοντέλων με τα νέα αυτά συστήματα κίνησης δημιουργεί μεγάλες ευκαιρίες για νέους κατασκευαστές, επισημαίνει η Laura Odinius, της Dataforce. Ακόμα και με ένα μόνο μοντέλο, κατέστη δυνατόν να αποκτηθεί ανάλογο μερίδιο αγοράς σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Υπάρχουν ακόμα κατηγορίες με μεγάλες δυνατότητες για νέες μάρκες.
Την τελευταία διετία, τα μερίδια των εναλλακτικών συστημάτων κίνησης αυξήθηκαν από 8% σε 36% στις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ16[1]. Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορεί να τοποθετηθούν ηλεκτρικά συστήματα κίνησης σε υπάρχοντα μοντέλα τόσο απλά. Συνολικά, υπάρχουν μόνο 15 μοντέλα οχημάτων που διατίθενται με βενζινοκινητήρα, πετρελαιοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα. Εάν επιπλέον αναζητάτε μοντέλο με υβριδική έκδοση μεταξύ αυτών των 15 μοντέλων, απομένουν μόνο τρία μοντέλα (Volkswagen Golf, Volvo XC40 και Hyundai Kona). Αυτό δίνει την ευκαιρία για νέα μοντέλα και νέες μάρκες, γιατί εάν ο πελάτης επιθυμεί νέο τύπο κίνησης, το μοντέλο που οδήγησε δεν διατίθεται καν με αυτό το νέο σύστημα.
Εάν συγκρίνετε την κατάταξη των μαρκών στις κορυφαίες 16 αγορές της ΕΕ, η ταξινόμηση είναι εντελώς διαφορετική για κάθε τύπο καυσίμου. Ενώ οι κατατάξεις βενζίνης και ντίζελ είναι σε μεγάλο βαθμό όμοιες, νέες μάρκες όπως η Tesla, η Polestar, η Cupra ή η Lynk & Co. είναι στη δεύτερη θέση, στα ηλεκτρικά οχήματα , με συνολικό μερίδιο αγοράς 1,3%, πάνω από τις Land Rover, Mitsubishi ή Porsche. Η Polestar (19η θέση στα EV), η Cupra (12η θέση στα PHEV) ή η Lynk & Co (9η θέση στα Υβριδικά) έλκουν το ενδιαφέρον. Οι μικρότερες μάρκες, οι οποίες στο παρελθόν εθεωρούντο πιο εξωτικές, επεκτάθηκαν χάρη στους νέους αυτούς τύπους καυσίμων. Πρώτη και κύρια η Honda, στην τέταρτη θέση των υβριδικών, η Jeep στη δέκατη θέση των PHEV, η Smart στη δέκατη τρίτη και η MG στη δέκατη έκτη θέση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Τα εναλλακτικά συστήματα κίνησης είναι πιο δημοφιλή από ποτέ, είτε λόγω των επιχορηγήσεων, της πανδημίας και των μικρότερων μετακινήσεων, είτε απλώς ως τρόπος ζωής. Αυτό αποτελεί ιδανική περίπτωση για είσοδο σε μια νέα αγορά, ειδικά στις κατηγορίες που δεν εξυπηρετούνται ακόμα (πλήρως) από τις γνωστές μάρκες. Το 2019, π.χ., η Kia διέθετε μερίδιο αγοράς 86% στα ηλεκτρικά Compact SUV. Έκτοτε, λόγω εντονότερου ανταγωνισμού, έχει πλέον μειωθεί στο 22%. Ωστόσο, το μερίδιό της εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά καλό για μια μάρκα που, στα υπόλοιπα, τείνει να διαθέτει γύρω στο 4%.
Θα μπορούσε να υποτεθεί πως το κύριο μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων καλύπτεται μόνον από γνωστές μάρκες, αλλά δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Ακόμα και σε κατηγορίες με λίγες μικρές εταιρείες, οι νέες μάρκες επιτυγχάνουν μικτά μερίδια αγοράς όμοια με αυτά των νέων μαρκών σε κατηγορίες με πολλές μικρές εταιρείες. Ένα καλό παράδειγμα είναι η μικρή κατηγορία ιδιωτικών αυτοκινήτων, της οποίας το μερίδιο στην Ευρώπη είναι λίγο κάτω από το 18%. Σήμερα υπάρχουν μόνον 7 ηλεκτρικά οχήματα και κανένα PHEV σε αυτήν την κατηγορία, τα οποία διαθέτουν από κοινού μερίδιο αγοράς 9,3% και προσφέρουν μια ευκαιρία. Τα συμπαγή SUV, από την άλλη, αποτελούν το 20% των ταξινομήσεων στην ΕΕ-16, αλλά υπάρχουν ήδη 13 ηλεκτρικά οχήματα και 23 PHEV, που ανταγωνίζονται για μερίδιο EV 8,8% στην κατηγορία αυτή.
Γενικά, υπάρχει έλλειψη μοντέλων BEV ή PHEV στις μικρότερες κατηγορίες. Εδώ, οι νέοι κατασκευαστές έχουν την ευκαιρία να καθιερωθούν. Ο αριθμός των μοντέλων νέου τύπου καυσίμων εξακολουθεί να είναι σχετικά χαμηλός. Υπάρχουν μόνο 20-40 μοντέλα βενζίνης και ντίζελ ανά κατηγορία. Επομένως, οι νέοι κατασκευαστές έχουν μεγάλες ευκαιρίες να κερδίσουν μερίδιο αγοράς απλώς και μόνο επειδή προσφέρουν μία από τις λίγες εναλλακτικές λύσεις και μπορούν μακροπρόθεσμα να εξελιχθούν σε καθιερωμένο κατασκευαστή.
[1] Αυστρία, Βέλγιο, Τσεχία, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, IΙταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Σλοβακία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο