Σε κοινή επιστολή προς την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen, τον Αντιπρόεδρο Frans Timmermans και την Επίτροπο Adina Vălean, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ο συνδικαλιστικός φορέας IndustriALL και η περιβαλλοντική οργάνωση T&E, από κοινού με ομάδα φορέων ηλεκτρικής κινητικότητας, ζητούν αυστηρό κανονισμό της ΕΕ σε αντικατάσταση της ξεπερασμένης οδηγίας Υποδομής Εναλλακτικών Καυσίμων, με δεσμευτικούς στόχους.
Η επιστολή έρχεται λίγο πριν την παρουσίαση του πακέτου για το κλίμα «Fit for 55» της Επιτροπής, στις 14 Ιουλίου. Η επίτευξη των κλιματικών φιλοδοξιών της Ευρώπης «απαιτεί το σωστό πλαίσιο της ΕΕ για την ανάπτυξη υποδομών επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού, ώστε οι οδηγοί να μπορέσουν να πραγματοποιήσουν εγκαίρως τη μετάβαση», υπογραμμίζουν οι υπογράφοντες.
«Εμείς, οι υπογράφοντες, ζητούμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μετατρέψει την παρούσα οδηγία υποδομής εναλλακτικών καυσίμων (AFID) σε φιλόδοξο κανονισμό για εξασφάλιση έγκαιρης ανάπτυξης υποδομής επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού υδρογόνου, παράλληλα με δεσμευτικούς εθνικούς στόχους για όλες τις κατηγορίες οχημάτων».
«Μια απλή αναθεώρηση της ισχύουσας Οδηγίας δεν μπορεί να παράσχει το σωστό πλαίσιο, καθώς θα διαιωνίσει το σημερινό συνονθύλευμα διαφορετικών εθνικών ερμηνειών, εφαρμογής και απαιτήσεων », αναφέρει η επιστολή.
«Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο τόνισε πρόσφατα πως το ισχύον πλαίσιο οδήγησε σε κατακερματισμό της ηλεκτροκινητικότητας με διαφορές στην πυκνότητα των υποδομών επαναφόρτισης και στα ποσοστά ιδιοκτησίας EV στα κράτη μέλη. Η επιδίωξη προς αυτήν την κατεύθυνση δεν θα ήταν ικανοποιητική ή επαρκής να αντιμετωπίσει την πρόκληση ανάπτυξης εκατομμυρίων δημόσιων και ιδιωτικών φορτιστών τα επόμενα χρόνια».
Εάν η Οδηγία προταθεί ως κανονισμός, μπορεί να εφαρμοστεί ταχέως τα επόμενα χρόνια, με τους στόχους και τις απαιτήσεις να ισχύουν ήδη από το 2025, σύμφωνα με την ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών και υδρογονοκίνητων οχημάτων. Ο κανονισμός θα εγγυάται επίσης ένα συνεκτικό και διαλειτουργικό δίκτυο για καταναλωτές και επαγγελματίες μεταφορείς, με άμεση εφαρμογή.
Από την άλλη, με μια οδηγία – δεδομένου ότι η μεταφορά οδηγίας στο εθνικό δίκαιο μπορεί να χρειαστεί πολλά χρόνια – η εφαρμογή των στόχων θα πλησιάζει το 2030 και θα οδηγήσει σε μεγάλο κατακερματισμό της αγοράς, όπως σήμερα.
Μια τέτοια καθυστέρηση δεν θα ήταν αποδεκτή δεδομένου ότι η αγορά EV φτάνει σήμερα σε σημείο καμπής (14% νέα επιβατικά αυτοκίνητα το πρώτο τρίμηνο 2021) και τα EV θα υιοθετηθούν μαζικά την επόμενη δεκαετία.