Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, υπό όρους, σύμφωνα με τον κανονισμό συγχωνεύσεων της ΕΕ, την προτεινόμενη συγχώνευση μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών FCA – PSA (Fiat Chrysler Automobiles N.V. και Peugeot S.A.). Η έγκριση προϋποθέτει την πλήρη συμμόρφωση των εταιρειών σε πακέτο δεσμεύσεων.
Η αντιπρόεδρος της Επιτροπής Margrethe Vestager, αρμόδια για τα θέματα ανταγωνισμού, δήλωσε: “Η πρόσβαση σε μια ανταγωνιστική αγορά μικρών εμπορικών φορτηγών είναι σημαντική για πολλούς αυτοαπασχολούμενους και μικρές και μεσαίες εταιρείες σε ολόκληρη την Ευρώπη. Είμαστε σε θέση να εγκρίνουμε τη συγχώνευση της Fiat Chrysler και της Peugeot SA, καθώς οι δεσμεύσεις τους θα διευκολύνουν την είσοδο και την επέκταση στην αγορά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων. Στις άλλες αγορές όπου οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες δραστηριοποιούνται σήμερα, ο ανταγωνισμός θα παραμείνει ισχυρός μετά τη συγχώνευση”.
Η απόφαση αυτή ακολουθεί μια εις βάθος έρευνα της προτεινόμενης συγχώνευσης από την Επιτροπή, των δύο μεγάλων παγκόσμιων εταιρειών αυτοκινήτων. Και οι δύο εταιρείες δραστηριοποιούνται παγκοσμίως, με ισχυρή κατασκευαστική βάση στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ). Η συγχώνευση οδηγεί στη δημιουργία του τέταρτου μεγαλύτερου ομίλου αυτοκινήτων στον κόσμο, που θα ονομάζεται “Stellantis”.
Η έρευνα της Επιτροπής
Κατά τη διεξοδική έρευνα, η Επιτροπή συγκέντρωσε εκτενείς πληροφορίες και σχόλια από ανταγωνιστές και πελάτες των συγχωνευόμενων εταιρειών.
Μετά την έρευνά της, η Επιτροπή ανησυχούσε ότι η πράξη, όπως είχε κοινοποιηθεί αρχικά, θα έβλαπτε τον ανταγωνισμό στην αγορά μικρών ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων σε εννέα κράτη μέλη του ΕΟΧ (Βέλγιο, Τσεχία, Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία, Λιθουανία, Πολωνία, Πορτογαλία και Σλοβακία), όπου οι εταιρείες έχουν υψηλά ή πολύ υψηλά μερίδια αγοράς συνδυαστικά και είναι ιδιαίτερα στενοί ανταγωνιστές. Επομένως, η εξαγορά θα οδηγούσε πιθανώς σε υψηλότερες τιμές για τους πελάτες.
Οι προτεινόμενες λύσεις
Για να αντιμετωπίσουν τις ανησυχίες της Επιτροπής, οι FCA – PSA ανέλαβαν τις ακόλουθες δεσμεύσεις:
- Επέκταση της συμφωνίας συνεργασίας που ισχύει επί του παρόντος μεταξύ της PSA και της Toyota Motor Europe (Toyota) για μικρά ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, σύμφωνα με τα οποία η PSA παράγει τα οχήματα προς πώληση από την Toyota με το εμπορικό σήμα Toyota κυρίως στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό θα γίνει μέσω αυξημένης διαθέσιμης ικανότητας για την Toyota και μειωμένων τιμών μεταφοράς για τα οχήματα και τα σχετικά ανταλλακτικά / αξεσουάρ. Αυτή η δέσμευση αντικατοπτρίζει τη διάδοση της κοινής χρήσης πλατφορμών στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. και
- Τροποποίηση των συμφωνιών «επισκευής και συντήρησης» για επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που ισχύουν μεταξύ PSA, FCA και των δικτύων επισκευής τους, για τη διευκόλυνση της πρόσβασης ανταγωνιστών στα δίκτυα επισκευής και συντήρησης PSA και FCA για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Για παράδειγμα, δεν απαιτείται ειδική λήψη, χώρος αναμονής ή είσοδος για πελάτες ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων FCA / PSA και θα αρθεί οποιαδήποτε απαγόρευση στους επισκευαστές να χρησιμοποιούν εργαλεία και εξοπλισμό PSA / FCA για την εξυπηρέτηση ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων ανταγωνιστών.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η πρώτη λύση θα επιτρέψει στην Toyota να ανταγωνιστεί αποτελεσματικά τη συγχωνευθείσα εταιρεία στις σχετικές αγορές στο μέλλον. Επιπλέον, η δεύτερη λύση θα βοηθήσει τους νεοεισερχόμενους να επεκταθούν και να ανταγωνιστούν στις αγορές ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων. Ο συνδυασμός αυτών των δεσμεύσεων επιτρέπει τη διατήρηση αποτελεσματικού ανταγωνισμού στην αγορά μετά τη συγχώνευση και ως εκ τούτου αντιμετωπίζει πλήρως όλα τα θέματα ανταγωνισμού που απασχόλησαν την Επιτροπή.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η συγχώνευση, όπως τροποποιήθηκε από τις δεσμεύσεις, δεν θα δημιουργούσε πλέον προβλήματα ανταγωνισμού. Αυτή η απόφαση προύποθέτει την πλήρη συμμόρφωση στις δεσμεύσεις.
Εταιρείες και προϊόντα
Υπενθυμίζεται ότι:
- Η Fiat Chrysler Automobiles N.V. (FCA), με έδρα στο Ηνωμένο Βασίλειο, κατασκευάζει, προμηθεύει και διανέμει επιβατικά οχήματα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα με τις μάρκες Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Dodge, Ram και Fiat Professional. Επιπλέον, η FCA κατέχει τις εταιρείες, χυτών εξαρτημάτων αυτοκινήτων Teksid SpA, πλαστικών εξαρτημάτων και μονάδων Plastic Components and Modules Automotive SpA, παραγωγής συστημάτων αυτοκινήτων Comau SpA. Παρέχει επίσης χρηματοδότηση σε πελάτες και αντιπροσώπους για να υποστηρίξει τις πωλήσεις οχημάτων των μαρκών της.
- Η Peugeot S.A. (PSA), με έδρα τη Γαλλία, κατασκευάζει, προμηθεύει και διανέμει επιβατικά οχήματα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα με τις μάρκες Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall και DS. Μέσω της θυγατρικής της, Faurecia S.A., δραστηριοποιείται επίσης στην κατασκευή και προμήθεια εξαρτημάτων εσωτερικών αυτοκινήτων. Η PSA παρέχει επίσης βοηθητικές υπηρεσίες, όπως λύσεις χρηματοδότησης για την απόκτηση μηχανοκίνητων οχημάτων, καθώς και υπηρεσίες και λύσεις κινητικότητας.
Η συναλλαγή κοινοποιήθηκε στην Επιτροπή στις 8 Μαΐου 2020.
Να σημειωθεί πως η Επιτροπή έχει το καθήκον να αξιολογεί συγχωνεύσεις και εξαγορές στις οποίες συμμετέχουν εταιρείες με κύκλο εργασιών πάνω από ορισμένα κατώτατα όρια (βλ. Άρθρο 1 του κανονισμού περί συγχωνεύσεων) και να αποτρέψει συγχωνεύσεις που θα εμπόδιζαν σημαντικά τον αποτελεσματικό ανταγωνισμό στον ΕΟΧ ή σε οποιοδήποτε σημαντικό μέρος του.