Το ευρύ χαρτοφυλάκιο εξασφαλίζει ότι οι πωλήσεις παραμένουν υψηλές για τη Bosch. Το 2019 η εταιρεία είχε πωλήσεις 77,9 δισ. ευρώ και αποτέλεσμα περίπου 3 δισ. ευρώ, ενώ προχωρά σε σημαντικές αρχικές επενδύσεις, ένα δισ. ευρώ ετησίως, για την κινητικότητα του μέλλοντος.
Παρά την οικονομική αδυναμία της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο Όμιλος Bosch κατάφερε να διατηρήσει το υψηλό επίπεδο πωλήσεων του προηγούμενου έτους και το 2019. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία, ο προμηθευτής τεχνολογίας και υπηρεσιών προέβη σε πωλήσεις 77,9 δισ. ευρώ πέρυσι. Αυτό ισοδυναμεί με τα έσοδα του προηγούμενου έτους. Μετά την προσαρμογή των συναλλαγματικών ισοτιμιών, ωστόσο, τα έσοδα μειώθηκαν κατά 1,1%. Παρουσιάζοντας τα προκαταρκτικά στοιχεία, ο Δρ. Volkmar Denner, πρόεδρος του ΔΣ της Robert Bosch GmbH, δήλωσε: “Η αδύναμη οικονομία και η απότομη πτώση παραγωγής της αυτοκινητοβιομηχανίας άφησαν το σημάδι τους και στη Bosch. Λόγω των σημερινών προκλήσεων, η ευρεία διαφοροποίηση της εταιρείας έχει σταθεροποιητικό αποτέλεσμα, γεγονός που βοηθά, τόσο στην επέκταση των υφιστάμενων δραστηριοτήτων, όσο και στην ανάπτυξη νέων. Παρά τη δύσκολη οικονομική κατάσταση, συνεχίζουμε να επενδύουμε σε σημαντικούς τομείς ανάπτυξης”. Μόνο για φέτος, η Bosch σχεδιάζει να δαπανήσει περισσότερα από ένα δισ. ευρώ για την ηλεκτροκίνητη, αυτόνομη και συνδεδεμένη κινητικότητα του μέλλοντος. “Ως ηγέτες καινοτομίας, βοηθούμε στη διαμόρφωση της μετάβασης στην εναλλακτική κινητικότητα και εκμεταλλευόμαστε τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται”, δήλωσε ο κ. Denner.
Το 2019, τα κέρδη προ φόρων και τόκων (EBIT) ανήλθαν σε περίπου 3 δισ. ευρώ. Αυτό καθορίζει το εκτιμώμενο περιθώριο EBIT σε μόλις 4%. Το αποτέλεσμα επηρεάστηκε από την κάμψη παραγωγής της αυτοκινητοβιομηχανίας, ιδίως στις βασικές κινεζικές και ινδικές αγορές, την περαιτέρω μείωση του μεριδίου των πετρελαιοκινητήρων αυτοκινήτων, το υψηλό κόστος αναδιάρθρωσης (ιδίως στον τομέα της κινητικότητας) και την αύξηση των επενδύσεων σε έργα μελλοντικής σημασίας. “Η τρέχουσα χρονιά εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση για πολλές εταιρείες, ειδικά στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και της μηχανικής – και συνεπώς και για τη Bosch”, δήλωσε ο καθηγητής Stefan Asenkerschbaumer, CFO και αντιπρόεδρος του ΔΣ της Bosch. “Ωστόσο, στους τομείς και τις περιοχές που είναι για εμάς σημαντικές, θέλουμε να αναπτυχθούμε πιο δυναμικά και πάλι το 2020”, πρόσθεσε, προειδοποιώντας ότι η Bosch θα πρέπει να συνεχίσει να εργάζεται σκληρά για την κερδοφορία της και να προσαρμόσει την παραγωγική της ικανότητα.
Κινητικότητα του μέλλοντος: οι προκλήσεις της αλλαγής – Καμία αύξηση της παγκόσμιας παραγωγής αυτοκινήτων πριν από το 2025
Η Bosch έχει μια σαφή εικόνα του μέλλοντος της κινητικότητας και του τρόπου επιτυχούς μετάβασης σε εναλλακτικές λύσεις. “Η κινητικότητα του αύριο θα είναι όχι μόνον ηλεκτρική και αυτόνομη, αλλά και διασυνδεδεμένη και εξατομικευμένη“, δήλωσε ο κ. Denner, προσθέτοντας πως λόγω του ποικίλου χαρτοφυλακίου της, η Bosch είναι καλύτερα προετοιμασμένη για τα διάφορα σενάρια και εξελίξεις από άλλες εταιρείες. Ωστόσο, προειδοποίησε ότι ο δρόμος προς την κινητικότητα του μέλλοντος παρουσιάζει μερικές μεγάλες προκλήσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία. Πρώτον, τα ανυπόστατα επιχειρήματα σχετικά με το αυτοκίνητο έχουν καταστείλει κάθε λογική, λεπτομερή συζήτηση σχετικά με την οδική κυκλοφορία. Δεύτερον, ο κλάδος χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να διαχειριστεί τη μετάβαση. Όπως τόνισε ο κ. Denner: “Ιδιαίτερα όταν πρόκειται για θέσεις εργασίας, μια διαδικασία τόσο θεμελιώδης όσο η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δεν μπορεί να επιτευχθεί εν μια νυκτί“. Τρίτον, η οικονομική κατάσταση επιτείνει την ανάγκη για διαρθρωτικές αλλαγές στον κλάδο. Η Bosch προβλέπει πως η παγκόσμια παραγωγή της αυτοκινητοβιομηχανίας θα συρρικνωθεί το 2020 για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Φέτος, η εταιρεία προβλέπει μια περαιτέρω πτώση 2,6%, στα περίπου 89 εκατομμύρια οχήματα σε όλο τον κόσμο – σχεδόν 10 εκατομμύρια μονάδες λιγότερες από ό,τι το 2017. Η Bosch αναμένει το επίπεδο αυτό να παραμείνει σταθερό τα επόμενα χρόνια και δεν προβλέπει καμία αύξηση της παγκόσμιας παραγωγής αυτοκινήτων πριν από το 2025.
Η εταιρεία προτίθεται να προσαρμόσει τις δομές κόστους και το ανθρώπινο δυναμικό στις δραστικές αλλαγές και την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα του κλάδου με τον πλέον κοινωνικά αποδεκτό τρόπο. Volkmar Denner: “Έχουμε ήδη συμφωνήσει σε αυτό το θέμα με τους κοινωνικούς εταίρους των κυριότερων εγκαταστάσεών μας όπως οι Bamberg, Schwieberdingen και Stuttgart-Feuerbach”. Στόχος είναι να υιοθετηθεί μια προσέγγιση που θα διατηρεί ευκαιρίες ατομικής ανάπτυξης και όσους περισσότερους συνεργάτες και ικανότητες είναι δυνατόν.
Κινητικότητα του μέλλοντος: επιχειρηματικές ευκαιρίες για τη Bosch
“Η μετάβαση στην εναλλακτική κινητικότητα δεν θα είναι το τέλος της κινητικότητας – και σίγουρα όχι το τέλος του αυτοκινήτου”, δήλωσε ο κ. Denner, προσθέτοντας ότι η Bosch εξακολουθεί να είναι καλά τοποθετημένη στην προσπάθειά της να είναι κορυφαίος πάροχος λύσεων κινητικότητας. Συνέχισε: “Η θεμελιώδης αναταραχή στην αυτοκινητοβιομηχανία ενέχει μεγάλες ευκαιρίες για τη Bosch“. Αυτό περιλαμβάνει την αυξανόμενη ζήτηση για κινητικότητα στο μέλλον. Σύμφωνα με το Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών (ITF), η προσωπική κινητικότητα θα αυξηθεί κατά 50% περίπου παγκοσμίως μεταξύ 2015 και 2030. “Στο άμεσο μέλλον, το αυτοκίνητο θα παραμείνει το νούμερο ένα μέσο μεταφοράς και έχει εξαιρετικές προοπτικές να γίνει ακόμα πιο ασφαλές, πιο βολικό και πιο φιλικό προς το περιβάλλον”, δήλωσε ο κ. Denner. Οι νέες τεχνολογίες, όπως το διαδίκτυο των πραγμάτων (IoT), η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και η κυψέλες καυσίμου, θα προωθήσουν επίσης τη μετάβαση στην εναλλακτική κινητικότητα. Ως ηγέτης καινοτομίας, η Bosch θα επωφεληθεί από την έγκαιρη είσοδό της σε αυτούς τους τομείς ανάπτυξης. Επιπλέον, οι νέες αυτοκινητοβιομηχανίες στην αγορά ηλεκτροκίνησης απαιτούν όλο και περισσότερο ολοκληρωμένες λύσεις και όχι εξαρτήματα. Η Bosch θα επωφεληθεί επίσης από την τάση για περισσότερα ηλεκτρονικά και λογισμικό: Η εταιρεία εκτιμά ότι στην αγορά για το λογισμικό -η επέκταση των ηλεκτρονικών συστημάτων θα αυξηθεί κατά 20% ετησίως από σήμερα έως το 2030. Η Bosch επενδύει περίπου 3,7 δισ. ευρώ ετησίως στην ανάπτυξη λογισμικού και απασχολεί σήμερα 30.000 μηχανικούς λογισμικού.
Αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού: Πρόγραμμα εκπαίδευσης AI για 20.000 συνεργάτες
Για τον κ. Denner, ένα εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί στρατηγικό παράγοντα επιτυχίας για την αντιμετώπιση των τρεχουσών και μελλοντικών προκλήσεων. “Η Bosch θεωρεί τον εαυτό της ως εκπαιδευτικό οργανισμό στον οποίο η μάθηση ενσωματώνεται στην καθημερινή εργασία”, ανέφερε. Εκτός από τις τακτικές επενδύσεις στην αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού της, η Bosch δρομολογεί ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για περίπου 20.000 συνεργάτες. Περιλαμβάνει μορφές κατάρτισης σε τρία διαφορετικά επίπεδα για διευθυντές, μηχανικούς και προγραμματιστές τεχνητής νοημοσύνης (AI), καθώς και κατευθυντήριες γραμμές για την υπεύθυνη χρήση της.
Περίπου 3 δισ. ευρώ για τομείς ανάπτυξης
Η Bosch σκοπεύει να επεκτείνει τις υφιστάμενες δραστηριότητές της και να προχωρήσει σε νέες. “Θέλουμε να το πραγματοποιήσουμε μέσω άμεσων σημαντικών επενδύσεων σε μελλοντικές τεχνολογίες”, δήλωσε ο κ. Denner. “Την περίοδο 2013-2020, η Bosch έχει επενδύσει συνολικά περίπου 3 δισ. ευρώ σε εντελώς νέες περιοχές ανάπτυξης.” Αυτή τη χρονιά, η Bosch θα επενδύσει 500 εκατ. ευρώ μόνο στην ηλεκτροκίνηση, συμπεριλαμβανομένων των κυψελών καυσίμου. Θα δαπανήσει περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ για αυτόνομη οδήγηση και άλλα 100 εκατ. ευρώ για λύσεις συνδεδεμένης κινητικότητας. Επιπλέον, από το 2015 η Bosch έχει επενδύσει 600 εκατ. ευρώ στην επέκταση των δραστηριοτήτων της σχετικά με το διαδίκτυο των πραγμάτων. Αυτές περιλαμβάνουν τη νέα πανεπιστημιούπολη Bosch IoT στο Βερολίνο και την επέκταση των δραστηριοτήτων της στον τομέα συνδεσιμότητας.
Αξιοποίηση ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων: τεχνολογική ηγεσία και ουδετερότητα
Με τη μετάβαση στις νέες τεχνολογίες, η Bosch εξασφαλίζει σημαντικές δυνατότητες πωλήσεων σε αγορές αξίας δισ.. Για παράδειγμα, πριν γίνει πραγματικότητα η ασφαλής αυτόνομη οδήγηση, απαιτείται μια τρίτη αρχή αισθητήρα εκτός από τη φωτογραφική μηχανή και το ραντάρ. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Bosch ολοκληρώνει το χαρτοφυλάκιο αισθητήρων και ξεκινά την παραγωγή αισθητήρων lidar μεγάλης εμβέλειας. Όπως επεσήμανε ο κ. Denner, “Αυτό γεφυρώνει το κενό του αισθητήρα και κάνει την αυτόνομη οδήγηση βιώσιμη δυνατότητα.” Το εργαλείο μέτρησης απόστασης με βάση το λέιζερ μπορεί να ανιχνεύσει αξιόπιστα ακόμη και μη μεταλλικά αντικείμενα σε μεγάλη απόσταση, όπως οι πέτρες στο δρόμο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει αρκετός χρόνος για να ξεκινήσεις ελιγμούς οδήγησης όπως φρενάρισμα ή στροφή.
Η Bosch προωθεί επίσης την εμπορευματοποίηση του κινητήρα κυψελών καυσίμου: αναπτύσσει μαζί με την εταιρεία Powercell το βασικό στοιχείο του κινητήρα και σχεδιάζει να το λανσάρει το 2022. Η εταιρεία συνεχίζει επίσης να επενδύει σε πολύ αποδοτικούς κινητήρες καύσης. Σύμφωνα με την έρευνα αγοράς της Bosch, δύο στα τρία καινούργια οχήματα το 2030 θα συνεχίσουν να κινούνται με ντίζελ ή βενζίνη, με ή χωρίς υβριδική επιλογή. Συνεχίζοντας, είπε: “Η πορεία προς την κινητικότητα χωρίς εκπομπές πρέπει να είναι τεχνολογικά ουδέτερη. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να καταστήσει την κινητικότητα προσιτή για το ευρύ κοινό”. Η λύση είναι ένα μίγμα υψηλής απόδοσης κινητήρων καύσης και ηλεκτροκινητήρων τελευταίας τεχνολογίας. Επιπλέον, ο κ. Denner δεσμεύτηκε για τη χρήση ανανεώσιμων συνθετικών καυσίμων: “Τα οχήματα που ήδη κυκλοφορούν στο δρόμο θα πρέπει επίσης να διαδραματίσουν το ρόλο τους στη μείωση των εκπομπών CO2. Τα ανανεώσιμα συνθετικά καύσιμα μπορούν να καταστήσουν τη διαδικασία καύσης ουδέτερη σε άνθρακα“. Για το σκοπό αυτό, ο κ. Denner καλεί τους διαμορφωτές πολιτικής να θέσουν το πλαίσιο σε ένα περιβάλλον φιλικό προς την τεχνολογία και ως εκ τούτου φιλικό προς την καινοτομία. Αυτό είναι ένα απαραίτητο βήμα για να επιτύχει η μετάβαση στην εναλλακτική κινητικότητα, διατηρώντας τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας και δημιουργώντας νέες θέσεις δήλωσε ο CEO της Bosch.
Πέρα από την κινητικότητα του μέλλοντος: ανάπτυξη νέων τεχνολογιών
Η Bosch θέλει να προχωρήσει πέρα από την κινητικότητα του μέλλοντος για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και την προώθηση της δράσης για το κλίμα. Με αυτόν τον τρόπο, η εταιρεία θέλει να διατηρήσει μια ισορροπία μεταξύ της οικονομίας, του περιβάλλοντος και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Στην πορεία της να καταστεί η κορυφαία εταιρεία IoT, η Bosch βασίζεται στην AI. “Θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τη βιομηχανική AI για να κάνουμε τα προϊόντα μας να λειτουργούν ως βοηθοί για τους πελάτες μας – που ελπίζουμε ότι θα μας κάνουν έναν από τους παγκόσμιους ηγέτες σε αυτόν τον τομέα”, δήλωσε ο κ. Denner. Για το σκοπό αυτό, η Bosch επενδύει 100 εκατ. ευρώ στην πανεπιστημιούπολη της AI μόνο στο Tübingen. Η εταιρεία προωθεί επίσης τις δικές της πρωτοβουλίες για την κλιματική αλλαγή: Στα τέλη του 2019, η Bosch πέτυχε την ουδετερότητα του άνθρακα για όλες τις εγκαταστάσεις της στη Γερμανία. Μέχρι το τέλος του 2020, το ίδιο θα ισχύει και για όλες τις εγκαταστάσεις της Bosch παγκοσμίως. “Η δράση για το κλίμα και η ενεργειακή απόδοση προσφέρουν στη Bosch περαιτέρω επιχειρηματικές ευκαιρίες”, δήλωσε ο κ. Denner. Μόνο στη Γερμανία, έως και το 45% της ηλεκτρικής ενέργειας θα προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές μέχρι το 2025 (πηγή: BMWi). “Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θα επενδύσουμε 100 εκατ. ευρώ στην ανάπτυξη της επιχείρησης αντλιών θερμότητας τα επόμενα χρόνια”.
Επιχειρηματικές εξελίξεις το 2019 ανά επιχειρηματικό τομέα
Οι επιχειρηματικές εξελίξεις το 2019 ήταν παρόμοιες σε διάφορες λειτουργικές μονάδες της Bosch. Στην Mobility Solutions, η οποία έχει το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων, η ανάπτυξη ξεπέρασε την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Στα 47 δισ. ευρώ, οι πωλήσεις ξεπέρασαν το επίπεδο του προηγούμενου έτους. Σε ονομαστικούς όρους, αυτό αντιπροσωπεύει μείωση 0,1% ή 1,5% μετά την προσαρμογή στις επιδράσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών. Στον τομέα των καταναλωτικών αγαθών, οι πωλήσεις ανήλθαν σε 17,8 δισ. ευρώ. Αυτό αντιπροσωπεύει μείωση 0,2% ή 0,6% μετά την προσαρμογή στις επιδράσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών. Τα τμήματα BSH Hausgeräte και Bosch Power Tools πέτυχαν σε ένα ισχυρό ανταγωνιστικό περιβάλλον, με το Bosch Power Tools να λειτουργεί πάνω από το μέσο όρο. Ο τομέας των βιομηχανικών τεχνολογιών πέτυχε πωλήσεις 7,4 δισ. ευρώ, ή 0,1% περισσότερο από ό,τι το προηγούμενο έτος, παρά τη σημαντική πτώση πάνω από 4% στις παραγγελίες στον τομέα της μηχανολογίας. Προσαρμοσμένες για συναλλαγματικές επιδράσεις, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 1,2%. Ο τομέας της ενέργειας και της τεχνολογίας των κτιρίων πέτυχε ανάπτυξη 1,5%, με πωλήσεις 5,6 δισ. ευρώ. Πρόκειται για μια αύξηση 0,8% μετά την προσαρμογή στις επιδράσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών.
Επιχειρηματικές εξελίξεις το 2019 ανά περιοχή
Στην Ευρώπη, οι επιχειρήσεις της Bosch παρουσίασαν σταθερή ανάπτυξη. Στα 41 δισ. ευρώ, οι πωλήσεις ήταν αντίστοιχες με το προηγούμενο έτος. Στη Βόρεια Αμερική, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 5,3% στα 13 δισ. ευρώ. Προσαρμοσμένες στις επιδράσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών, προκύπτει μείωση κατά 0,5%. Στη Νότια Αμερική, οι πωλήσεις αυξήθηκαν στα 1,4 δισ. ευρώ. Αυτό ισοδυναμεί με αύξηση 1,1% ή 5,3% μετά την προσαρμογή στις επιδράσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών. Στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, η ανάπτυξη ήταν αρνητική συνολικά. Οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 3,1% σε 22,5 δισ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση 4,5% μετά την προσαρμογή στις επιδράσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών. Η απόδοση των πωλήσεων επηρεάστηκε ιδιαίτερα από την πτώση στις αγορές αυτοκινήτων της Κίνας και της Ινδίας. Η Ιαπωνία και η Νοτιοανατολική Ασία, από την άλλη πλευρά, αναπτύσσονται θετικά.
Παγκόσμιο ανθρώπινο δυναμικό περίπου 403.000 συνεργατών
Σε όλο τον κόσμο, ο όμιλος Bosch απασχολούσε περίπου 403.000 συνεργάτες στις 31 Δεκεμβρίου 2019. Ο αριθμός των εργαζομένων μειώθηκε κατά 6.800 ή 1,7%, με τις κυριότερες αλλαγές να επέρχονται στην Κίνα και τη Γερμανία.
Προοπτικές για το 2020: ενίσχυση της κερδοφορίας παρά την αδύναμη παγκόσμια οικονομία
Η Bosch αναμένει ότι η παγκόσμια οικονομία θα αναπτυχθεί μόλις κατά 2,0% το 2020. “Ενόψει της συνεχιζόμενης οικονομικής αδυναμίας, η παγκόσμια ανάπτυξη θα επιβραδυνθεί περαιτέρω”, δήλωσε ο κ. Asenkerschbaumer. Ειδικότερα, σημαντικοί βασικοί κλάδοι, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία και η παραγωγή μηχανημάτων προβλέπεται να μειωθούν. Επιπλέον, η εμπορική κατάσταση μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας, καθώς και το επικείμενο Brexit, προκαλούν σύννεφα. Λόγω της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας στην αυτοκινητοβιομηχανία και των αλλαγών στον συνδυασμό των τεχνολογιών του κινητήρα, η Bosch συνεχίζει να αναθεωρεί τις δομές κόστους της. Όπου είναι απαραίτητο, οι προσαρμογές του προσωπικού θα γίνονται με κοινωνικά αποδεκτό τρόπο. Ο κ. Asenkerschbaumer συνέχισε: “Περιμένουμε ένα πολύ δύσκολο έτος για τη Bosch, κατά το οποίο θα εργαστούμε αυστηρά για την κερδοφορία μας”. Η υψηλή κερδοφορία είναι απαραίτητη για να μπορέσει η Bosch να πραγματοποιήσει σημαντικές αρχικές επενδύσεις σε τεχνολογίες μελλοντικής σημασίας και στον μετασχηματισμό της εταιρείας.