Τα νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη φαρδαίνουν κατά 1 εκ. ανά διετία, κατά μέσο όρο. Αυτό προκύπτει από έρευνα της Transport & Environment (T&E), η οποία αναφέρει πως η τάση θα συνεχιστεί λόγω της αύξησης πωλήσεων SUV – εκτός εάν οι νομοθέτες λάβουν μέτρα.
Περίπου τα μισά νέα αυτοκίνητα που πωλούνται είναι ήδη πολύ φαρδιά για τους χώρους στάθμευσης των δρόμων πολλών χωρών.
Το μέσο πλάτος των νέων αυτοκινήτων επεκτάθηκε στα 180,3 εκ. το πρώτο εξάμηνο του 2023, από 177,8 εκ. το 2018, διαπιστώνει η έρευνα T&E. Τα στοιχεία του ICCT επιβεβαιώνουν την τάση των δύο δεκαετιών, έως το 2020. Τα νέα αυτοκίνητα της ΕΕ υπόκεινται στον ίδιο κανονισμό μέγιστου πλάτους 255 εκ., όπως τα λεωφορεία και τα φορτηγά. Η T&E ανέφερε πως εάν δεν αναθεωρηθεί το όριο πλάτους των αυτοκινήτων και οι πόλεις δεν επιβάλλουν υψηλότερα τέλη στάθμευσης, τα μεγάλα SUV και pick-up θα συνεχίσουν να φαρδαίνουν.
Ο James Nix, Διευθυντής Πολιτικής Οχημάτων της T&E, δήλωσε: «Τα αυτοκίνητα διευρύνονται εδώ και δεκαετίες και η τάση θα συνεχιστεί μέχρι να τεθεί αυστηρότερο όριο. Επί του παρόντος, ο νόμος επιτρέπει τα νέα αυτοκίνητα να έχουν το πλάτος των φορτηγών. Το αποτέλεσμα είναι τα μεγάλα SUV και τα αμερικανικού τύπου pick-up να παρκάρουν στους δρόμους μας και να θέτουν σε κίνδυνο τους πεζούς, τους ποδηλάτες και όλους τους άλλους».
Στα 100 κορυφαία μοντέλα που πωλήθηκαν το 2023, το 52% ήταν πολύ φαρδύ για τον ελάχιστο καθορισμένο χώρο στάθμευσης στο δρόμο (180 εκ.) σε μεγάλες πόλεις, όπως το Λονδίνο, το Παρίσι και η Ρώμη, διαπιστώνει η έρευνα. Ο χώρος στάθμευσης εκτός δρόμου είναι στενός ακόμα και για το μέσο νέο αυτοκίνητο (πλάτους 180 εκ.), ενώ τα μεγάλα πολυτελή SUV δεν χωρούν πλέον. Με πλάτος περίπου 200 εκ., τα μεγάλα πολυτελή SUV αφήνουν πολύ λίγο χώρο επιβίβασης και αποβίβασης σε τυπικούς χώρους εκτός δρόμου (240 εκ.).
Η αύξηση μεγέθους είναι ιδιαίτερη στα μεγάλα πολυτελή SUV: στις χειρότερες περιπτώσεις, το Land Rover Defender μεγάλωσε κατά 20,6 εκ. και το Mercedes X5 κατά 6 εκ. σε μια εξαετία. Το 2023, η Volvo φάρδυνε το EX90 κατά 4,1 εκ. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εκμεταλλεύονται την ανάπτυξη των μεγάλων SUV και αυξάνουν επίσης το πλάτος των οχημάτων των μεσαίων και συμπαγών κατηγοριών.
Η τάση για ευρύτερα οχήματα μειώνει τον διαθέσιμο χώρο στο δρόμο για τα άλλα οχήματα και τους ποδηλάτες και τα σταθμευμένα αυτοκίνητα κλείνουν τις διόδους. Οι σχεδιασμοί διαπλάτυνσης επέτρεψαν και την περαιτέρω αύξηση του ύψους των οχημάτων, παρά τα δεδομένα που δείχνουν ότι η αύξηση του ύψος του εμπρόσθιου μέρους των οχημάτων κατά 10 εκ. ενέχει 30% υψηλότερο κίνδυνο θανάτου σε συγκρούσεις με πεζούς και ποδηλάτες.
Αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις θέσπισαν ήδη πιο περιοριστικούς κανόνες στάθμευσης για τα SUV. Το Παρίσι είναι η τελευταία μεγάλη ευρωπαϊκή πόλη που αντιμετώπισε την τάση και κάλεσε τους πολίτες να ψηφίσουν εάν τα τέλη στάθμευσης πρέπει να τριπλασιαστούν για τα ιδιαίτερα βαριά αυτοκίνητα. Πρόσφατη δημοσκόπηση της Εκστρατείας Clean Cities διαπίστωσε ότι περίπου τα δύο τρίτα των Παριζιάνων τάσσονται υπέρ των υψηλότερων τελών στάθμευσης για μεγάλα, βαριά και ρυπογόνα οχήματα. Εάν εγκριθούν, τα νέα μέτρα της γαλλικής πρωτεύουσας θα αποτελέσουν σημαντικό προηγούμενο για πολλές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις που εξετάζουν παρόμοιες αλλαγές.
Φωτογραφία: T&E