Σύμφωνα με ανάλυση της Transport & Environment (T&E) οι ευρωπαίοι κατασκευαστές μπορούν να ανταγωνιστούν τα μικρά κινεζικά EV κατηγορίας Β.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να πωλούν μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα ευρωπαϊκής κατασκευής για 25.000 ευρώ με κέρδος, επισημαίνει νέα έρευνα. Η πτώση του κόστους παραγωγής και των τιμών των μπαταριών θα καταστήσει εφικτή την ηλεκτροκίνηση οχημάτων μαζικής αγοράς κατηγορίας Β έως το 2025, σύμφωνα με τη μελέτη της Transport & Environment (T&E), που βασίζεται σε ανάλυση της συμβουλευτικής Syndex. Η T&E ανέφερε ότι η διαθεσιμότητα μικρότερων, πιο προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να επηρεάσει την μαζική υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και θα καταστεί σημαντική εάν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίσουν την πρόκληση των κινεζικών εταιρειών.
Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές μπορούν να αποκομίσουν ένα λογικό περιθώριο κέρδους 4% με ένα μικρό ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας ευρωπαϊκής παραγωγής το 2025, σύμφωνα με το σενάριο «ευνοϊκών συνθηκών αγοράς» της ανάλυσης. Αυτό θα οδηγήσει σε πτώση του κόστους μπαταριών στα 100 $ ανά kWh, σύμφωνα με τις προβλέψεις του BloombergNEF και άλλων. Η ανάλυση συνυπολογίζει και άλλες μειώσεις άμεσου κόστους, διατηρώντας παράλληλα τις προσδοκίες του κλάδου για το έμμεσο κόστος και τις προσαυξήσεις. Το εν λόγω όχημα κατηγορίας Β θα διαθέτει μπαταρία LFP 40 kWh και αυτονομία 250-300 χλμ.
Η Julia Poliscanova, γενική διευθύντρια εφοδιαστικών αλυσίδων και ηλεκτροκινητικότητας οχημάτων της T&E, δήλωσε: «Όλες οι έρευνες επισημαίνουν ότι οι τιμές είναι από τα μεγαλύτερα εμπόδια ηλεκτροκίνησης. Το μικρό BEV των 25 χιλιάδων ευρώ θα επηρεάσει την δημόσια υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η ταχεία και μαζική διάθεση αυτών των μοντέλων στην αγορά είναι ζωτικής σημασίας για να μπορέσουν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές να ανταγωνιστούν τον κινεζικό ανταγωνισμό που ήδη προσφέρει φθηνά, μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα».
Η διάθεση πιο προσιτών μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα επιτάχυνε την υιοθέτηση αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη, όπως δείχνει νέα έρευνα. Το ένα τέταρτο (25%) των αγοραστών νέων αυτοκινήτων σκοπεύουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο του χρόνου, σύμφωνα με δημοσκόπηση της YouGov για την T&E στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Πολωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο. [1] Αλλά όταν παρέχεται η δυνατότητα επιλογής ενός μικρού ηλεκτρικού αυτοκινήτου 25.000 ευρώ, το ποσοστό των νέων αγοραστών που επιθυμούν να αγοράσουν ηλεκτρικό μοντέλο μπαταρίας αυξάνεται στο 35%. [2] Αυτό ισοδυναμεί με πωλήσεις 1 επιπλέον εκατομμυρίου EV στην Ευρώπη ετησίως και αντικατάσταση αντίστοιχων εσωτερικής καύσης.
Ωστόσο, οι έξι μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες εγκατέλειψαν τα μικρά οικονομικά αυτοκίνητα, επιδιώκοντας κέρδη μεγαλύτερα από τον πληθωρισμό. Μεταξύ 2019 και 2022 τα καθαρά κέρδη ανά όχημα εκτινάχθηκαν από 40 ευρώ έως 1.920 ευρώ στα 510 ευρώ έως 8.940 ευρώ, προσαρμοσμένα στον πληθωρισμό, όπως αναφέρει η έκθεση. Αυτό επετεύχθη δίνοντας προτεραιότητα στις πωλήσεις μεγαλύτερων, πιο προσοδοφόρων SUV, τα οποία σήμερα αντιπροσωπεύουν πάνω από το ήμισυ (53%) των οχημάτων που πωλούνται στην Ευρώπη. Τα ηλεκτρικά SUV, τα οποία καταναλώνουν περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια και πρώτες ύλες, αντιπροσώπευαν το 51% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2022.
Η T&E ανέφερε ότι οι νομοθέτες πρέπει να δημιουργήσουν τις απαραίτητες συνθήκες ώστε οι εταιρείες αυτοκινήτων να δώσουν προτεραιότητα στα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία είναι καλύτερα για το περιβάλλον, τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος και την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Έκανε έκκληση για ενιαία στρατηγική κανονισμών απόδοσης EV σε επίπεδο ΕΕ, φόρων και επιδοτήσεων οχημάτων βάσει βάρους σε εθνικό επίπεδο και υψηλότερα τέλη στάθμευσης για τα SUV σε τοπικό επίπεδο.
Η Julia Poliscanova δήλωσε: «Περισσότεροι χρήστες θα μεταβούν στην ηλεκτροκίνηση εάν διατίθενται μικρά οικονομικά BEV. Σήμερα όμως οι αυτοκινητοβιομηχανίες αποκομίζουν κέρδη από τα μεγάλα SUV, που είναι πολύ ακριβά για πολλά νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος. Οι νομοθέτες πρέπει να παρέμβουν με πρότυπα απόδοσης, φόρους, μεταρρύθμιση επιδοτήσεων και άλλα μέτρα που ανατρέπουν την ισορροπία υπέρ των μικρών, οικονομικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των καθημερινών χρηστών».
Σημειώσεις: [1] Όλα τα στοιχεία, εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά, προέρχονται από την YouGov Plc. Το συνολικό μέγεθος δείγματος σε έξι αγορές ήταν 3.031 ενήλικες. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά μεταξύ 3 και 8 Αυγούστου 2023. Τα στοιχεία για κάθε χώρα έχουν σταθμιστεί και είναι αντιπροσωπευτικά όλων των ενηλίκων (ηλικίας 18+) στη συγκεκριμένη χώρα.
[2] Από τους ερωτηθέντες που σκοπεύουν να αγοράσουν νέο αυτοκίνητο τους επόμενους 12 μήνες στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Πολωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο, το 25% δήλωσαν ότι πιθανότατα θα αγόραζαν ηλεκτρικό. Από εκείνους που δήλωσαν ότι πιθανότατα θα αγόραζαν ένα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, το 13% είπαν ότι θα στραφούν σε ηλεκτρικό εάν κυκλοφορούσε στην αγορά ένα μικρό μοντέλο BEV 25 χιλ. € . Από εκείνους που δεν γνώριζαν, το 21% είπε ότι θα αγόραζαν ηλεκτρικό όταν τους παρουσιαζόταν η επιλογή του μικρού, φθηνού μοντέλου. Εάν αυτές οι προθέσεις πραγματοποιούνταν στην αγορά αυτοκινήτων, η εμφάνιση μικρών προσιτών BEV θα ανέβαζε το μερίδιο πωλήσεων των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο 35%.
[3] Η T&E υπολόγισε τα καθαρά κέρδη ανά αυτοκίνητο των BMW, Mercedes, Renault, Stellantis, Volvo Cars και Volkswagen.
Φωτογραφία: T&E