O Euro NCAP ανακοίνωσε τις 11 τελευταίες αξιολογήσεις ασφαλείας για το 2021, καλύπτοντας όλη τη γκάμα, από τα καλύτερα έως τα χειρότερα της αυτοκινητοβιομηχανίας, σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων.
Μεταξύ 11 νέων μοντέλων που δοκιμάστηκαν, επτά απέσπασαν κορυφαία βαθμολογία πέντε αστέρων, συμπεριλαμβανομένων των BMW iX, G70 και GV70 της Genesis, Mercedes-EQ EQS, Nissan Qashqai, Škoda Fabia και Volkswagen Caddy. Το ηλεκτρικό FIAT 500e και το Marvel R της MG τα πήγαν επίσης καλά και πήραν 4 αστέρια το καθένα. Ωστόσο, η χρονιά κλείνει με αποτυχία, καθώς το Dacia Spring και το ανακαινισμένο ηλεκτρικό ZOE της Renault έλαβαν ένα και κανένα αστέρι αντίστοιχα, με επιδόσεις χειρότερες από τις αναμενόμενες.
Τα 5άστερα αυτής της παρτίδας κυμαίνονται από προσιτά σουπερμίνι και μικρά MPV, έως κορυφαία ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Παρά το γεγονός ότι διαθέτουν διαφορετικά συστήματα κίνησης και τιμές αγοράς, όλα τα 5άστερα αυτοκίνητα είχαν πολύ καλές επιδόσεις συνολικά ως προς την προστασία και την αποφυγή συγκρούσεων. Ξεχωρίζουν οι επιδόσεις του νέου Nissan Qashqai στον τομέα της υποβοήθησης ασφαλείας και του Mercedes-EQS για την προστασία ενηλίκων και παιδιών. Το ηλεκτρικό σουπερμίνι της FIAT, το 500e και το νέο MG Marvel R, είχαν επίσης καλές επιδόσεις και πέτυχαν αξιοπρεπείς αξιολογήσεις τεσσάρων αστέρων.
Ο Michiel van Ratingen, Γενικός Γραμματέας του Euro NCAP, δήλωσε: «Συγχαρητήρια στους κατασκευαστές που προσφέρουν τα επίπεδα ασφαλείας που αναμένουν οι καταναλωτές. Τα αποτελέσματα καθιστούν σαφές για άλλη μια φορά πως η ασφάλεια αφορά κυρίως στην καλή μηχανική και λιγότερο στον τύπο του συστήματος κίνησης ή στην τιμή αυτή καθαυτή».
Καθώς οι καταναλωτές πιέζονται από παντού να στραφούν σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες λανσάρουν στην αγορά πιο προσιτά προϊόντα που απευθύνονται σε ευρύτερο κοινό. Η Renault ήταν από τις πρώτες που κατέκτησαν επιτυχώς την αγορά, με το δημοφιλές ZOE που κυκλοφόρησε το 2013. Το «νέο» ZOE, με ανακαίνιση που παρουσιάστηκε το 2020, είχε αρκετές βελτιώσεις μπαταρίας, αλλά χωρίς επιπλέον ασφάλεια, σύμφωνα με τη αξιολόγηση του Euro NCAP. Αντιθέτως, ο πλευρικός αερόσακος καθίσματος, που προστάτευε το κεφάλι και τον θώρακα, αντικαταστάθηκε από έναν λιγότερο αποτελεσματικό, μόνον για τον θώρακα, γεγονός που υποβαθμίζει την προστασία των επιβατών. Το νέο ZOE προσφέρει κακή προστασία σε συγκρούσεις συνολικά, όπως επισημαίνει ο Euro NCAP, κακή προστασία ευάλωτων χρηστών οδικού δικτύου, στερείται ουσιαστικής τεχνολογίας αποφυγής σύγκρουσης και αποκλείεται για οποιοδήποτε αστέρι.
Δυστυχώς, τα πράγματα δεν είναι πολύ καλύτερα για την μάρκα Dacia της Renault. Το αμιγώς ηλεκτρικό Spring, που διατίθεται ως νέο όχημα, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο κινεζικής κατασκευής Renault City K-ZE, που και αυτό προέρχεται από το προβληματικό Renault Kwid, που πωλείται στην Ινδία και τη Βραζιλία, εδώ και αρκετά χρόνια. Η Dacia έχει ένθερμους υποστηρικτές σε όλη την Ευρώπη: χρήστες που εκτιμούν τις χαμηλές τιμές αγοράς και αποφεύγουν τους «άχρηστους εξοπλισμούς». Ωστόσο, με το Spring, οι «μάστορες της λιτής μηχανικής» λανσάρισαν ένα προϊόν που ξεπερνά τη λιτότητα, αναφέρει ο Euro NCAP. Οι επιδόσεις του σε δοκιμές πρόσκρουσης είναι εντελώς προβληματικές, με υψηλό κίνδυνο μοιραίων τραυματισμών για το στήθος του οδηγού και το κεφάλι του οπίσθιου επιβάτη σε δοκιμές μετωπικής πρόσκρουσης και οριακή προστασία στήθους σε πλευρική σύγκρουση. Οι μέτριες επιδόσεις σύγκρουσης και η χαμηλού επιπέδου τεχνολογία αποφυγής σύγκρουσης έχουν ως αποτέλεσμα τη βαθμολογία του Dacia Spring με ένα αστέρι.
Ο Michiel van Ratingen σχολίασε, μεταξύ άλλων, «αυτοκίνητα όπως το FIAT 500e, που έλαβαν πρόσφατα 5 αστέρια στο Green NCAP, δείχνουν ότι δεν χρειάζεται να θυσιαστεί η ασφάλεια για την περιβαλλοντική καθαρότητα».
Ο Rikard Fredriksson, Σύμβουλος Ασφαλείας Οχημάτων του TRAFIKVERKET, της Σουηδίας, δήλωσε: «Οι δοκιμές του Euro NCAP τονίζουν τις σημαντικές διαφορές που προκύπτουν όταν αποφασίζεται να μη αναβαθμιστεί το επίπεδο ασφαλείας ενός οχήματος που βρίσκεται σε παραγωγή. Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η υποβάθμιση του αερόσακου από τον κατασκευαστή, όταν το όχημά του ανακαινίζεται σε άλλους τομείς, πέραν της ασφάλειας. Σε αυτήν την παρτίδα έχουμε παραδείγματα ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε παρόμοια επίπεδα τιμών, αλλά αξιοσημείωτα διαφορετικά επίπεδα ασφάλειας».
Επίσης σε αυτήν την παρτίδα, ο Euro NCAP επικύρωσε πέντε νέες υβριδικές και ηλεκτρικές εκδόσεις αυτοκινήτων που είχαν αξιολογηθεί τα προηγούμενα χρόνια. Το Audi A6 PHEV, το Range Rover Evoque PHEV και η MAZDA 2 Hybrid λαμβάνουν αξιολογήσεις 5 αστέρων, αντίστοιχες του 2018, του 2019 και του 2020. Η Mercedes-EQ EQB καλύπτεται από τη βαθμολογία 5 αστέρων 2019 της GLB και το νέο Townstar της Nissan, δίδυμο του Renault Kangoo, λαμβάνει τη βαθμολόγηση τεσσάρων αστέρων που έλαβε αυτό το αυτοκίνητο στις αρχές του έτους.