Η κυβέρνηση Trump έστειλε ένα αναπάντεχο μήνυμα σχετικά με τα όρια εκπομπών από τα φορτηγά στις ΗΠΑ την περασμένη εβδομάδα. Η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA) έκανε το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυστηρότερων ελέγχων ρύπανσης στα φορτηγά. Αλλά αυτό ίσως είναι προπέτασμα καπνού για την προστασία του κλάδου από αυστηρότερους ελέγχους σε πολιτειακό επίπεδο.

Η EPA ξεκίνησε στις 6 Ιανουαρίου τη διαδικασία διαβούλευσης για τη μείωση του νόμιμου ορίου εκπομπών διοξειδίου του αζώτου (NO2) από φορτηγά. Το NO2 αποτελεί κίνδυνο για την υγεία, προκαλώντας άσθμα και πνευμονικές ασθένειες.

Πολιτειακό επίπεδο

Ωστόσο, οι ειδικοί της δημόσιας υγείας λένε πως το νέο όριο δεν θα είναι αρκετά χαμηλό για να αποτρέψει αναπνευστικές νόσους ή θανάτους από τις εκπομπές NO2. Αντίθετα, φαίνεται πως η EPA προσαρμόζει το πρότυπο στην πρόταση του κλάδου των φορτηγών – που μάλλον θέλει να προλάβει την επιβολή αυστηρότερων ορίων σε πολιτειακό επίπεδο.

Ο ισχύων κανονισμός της ΕΡΑ απαιτεί τα φορτηγά βαρέως τύπου να μειώσουν τις εκπομπές NO2 κατά 95% σε διάστημα 10 ετών. Από το 2001, ο κανονισμός συνέβαλε στη μείωση κατά 40% των εθνικών εκπομπών NO2. Υπό την προηγούμενη κυβέρνηση (Obama) εξετάστηκαν ακόμα αυστηρότεροι περιορισμοί, της τάξης που θέλει τώρα να εφαρμόσει η Καλιφόρνια. Ωστόσο, ο κλάδος των φορτηγών θα επιθυμούσε έναν νέο κανονισμό που θα επιβάλει πρόσθετες περικοπές εκπομπών 25% με 50%.

Αυτό εξηγεί τη νέα πρόταση της EPA, η οποία ευθυγραμμίζεται περισσότερο με την άποψη του Donald Trump σχετικά με τα δικαιώματα των πολιτειών να θέτουν περιβαλλοντικά πρότυπα. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση βρίσκεται σε μακρόχρονη διαμάχη με μια ομάδα πολιτειών σχετικά με τα πρότυπα εκπομπών οχημάτων, με επικεφαλής την Καλιφόρνια.

Αυστηρότερα πρότυπα

Με λίγα λόγια, οι πολιτείες έχουν απογοητευθεί από την αδράνεια της ομοσπονδιακής κυβέρνησης σχετικά με τα πρότυπα εκπομπών οχημάτων και θέλουν να θέσουν αυστηρότερα πρότυπα σε πολιτειακό επίπεδο – ακολουθώντας το παράδειγμα ταχύτερα κινούμενων πολιτικών, όπως της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό θα υποχρέωνε τους κατασκευαστές να εφαρμόσουν τα πρότυπα αυτά εάν επιθυμούν να πωλήσουν τα οχήματά τους σε αυτές τις πολιτείες.

Η Καλιφόρνια είναι η πολιτεία με την πιο προνοητική στάση όσον αφορά στα πρότυπα εκπομπών οχημάτων και το μέγεθος της οικονομίας και του πληθυσμού της προσθέτει ειδικό βάρος.

Για παράδειγμα, η Καλιφόρνια θέτει πολύ αυστηρότερα πρότυπα εκπομπής NO2 για τα φορτηγά – τα οποία ο κλάδος φορτηγών επιθυμεί να προκαταλάβει μέσω των (ελαφρώς) αυστηρότερων ομοσπονδιακών ορίων – και αυτό θα μπορούσε να εφαρμοσθεί και από άλλες πολιτείες.

Ευρύτερος αγώνας

Αυτό αντικατοπτρίζει τον ευρύτερο αγώνα μεταξύ της EPA και των πολιτειών με επικεφαλής την Καλιφόρνια για εκπομπές αυτοκινήτων και φορτηγών. Η EPA επιδιώκει να ανατρέψει το σχέδιο σταδιακής αύξησης των ορίων εκπομπών CO2 οχημάτων που καταστρέφουν το περιβάλλον.

Η Καλιφόρνια και άλλες 12 πολιτείες επιθυμούν να προχωρήσει το θέμα, υποχρεώνοντας τους κατασκευαστές να συμμορφωθούν με αυστηρότερα όρια σε επίπεδο πολιτείας. Όμως, ο Donald Trump στο τέλος του περασμένου έτους ανακάλεσε τη νομική αρχή της Καλιφόρνιας να θέτει αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών από ό,τι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση – εξαίρεση την οποία έλαβε η πολιτεία βάσει του Νόμου Καθαρού Αέρα του 1970.

Στην επίθεση

Αλλά η Καλιφόρνια δεν παραδέχεται την ήττα – στην πραγματικότητα πέρασε στην επίθεση. Στα μέσα Νοεμβρίου, ο κυβερνήτης της Καλιφόρνια, Gavin Newsom, έδωσε εντολή στις κρατικές υπηρεσίες της Καλιφόρνιας να αγοράζουν οχήματα μόνον από κατασκευαστές που πληρούν τα (αυστηρότερα) πολιτειακά πρότυπα εκπομπών της εποχής Obama. Και εισήχθη πρόσφατα ένα νομοσχέδιο στην πολιτεία της Καλιφόρνιας που απαιτεί από τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες της πολιτείας αυτής να πράξουν το ίδιο.

Εν τω μεταξύ, η διαφωνία έχει διχάσει τους ίδιους τους κατασκευαστές. Κατόπιν συμφωνίας με την Καλιφόρνια, η Ford, η Honda, η VW και η BMW συμφώνησαν να αυξήσουν τη χιλιομετρική εμβέλεια των αυτοκινήτων τους κατά περίπου 21,25 χλμ. / λίτρο ανά μοντέλο έως το 2026. Αυτό πλησιάζει το στόχο που έθεσε η κυβέρνηση Obama.

Η GM, η Fiat Chrysler, η Toyota και διάφοροι μικρότεροι κατασκευαστές έχουν ταχθεί με την κυβέρνηση Trump. Η πρόταση Trump απαιτεί μέχρι τότε την κάλυψη μόνον 15,73 χλμ / λίτρο. Ποια πλευρά θα κερδίσει; Η συνέχεια καθ΄όλο το 2020…

Προηγούμενο άρθροΗ Edenred ενισχύει τη θέση της στην αγορά των ΗΑΕ
Επόμενο άρθροΗ Peugeot στο Brussels Motor Show 2020