Το σχέδιο της ΕΕ για πώληση αυτοκινήτων χωρίς εκπομπές το 2035 θα εκδημοκρατίσει τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη, ανέφερε ο οργανισμός Transport & Environment (T&E).

Τα αυτοκίνητα ευθύνονται για το 12% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην Ευρώπη και η αλλαγή των πωλήσεων από ρυπογόνους κινητήρες σε αμιγώς ηλεκτρικά αποτελεί σημαντικό βήμα για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως τα μέσα του αιώνα. Μια νέα αγορά άνθρακα για καύσιμα κίνησης μπορεί, εάν εγκριθεί, να αυξήσει τις τιμές κατά περίπου 5 λεπτά το λίτρο έως το 2028.

Η στρατηγική Fit for 55, λέει η Transport & Environment, θα τερματίσει επίσης τη φορολογική απαλλαγή του ρυπογόνου αεροσκαφών, αντικαθιστώντας το εν καιρώ με πράσινες εναλλακτικές και θα επιταχύνει την ανάπτυξη ηλεκτρικής φόρτισης φορτηγών. Εν αντιθέσει, η ισχυρή υποστήριξη της ΕΕ στο αέριο, που αποτελεί ορυκτό καύσιμο, για τη ναυτιλία, θα επιφέρει εκπομπές επί δεκαετίες.

Ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της T&E, δήλωσε: “Αυτό αποτελεί σημείο καμπής για την αυτοκινητοβιομηχανία και καλά νέα για τους οδηγούς. Οι νέοι κανόνες της ΕΕ θα εκδημοκρατίσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και θα δώσουν σημαντική ώθηση στη φόρτιση, που σημαίνει πως τα καθαρά αυτοκίνητα θα είναι σύντομα οικονομικά προσιτά και εύκολα στη φόρτιση για εκατομμύρια Ευρωπαίους. Το θέμα είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες να αρχίσουν να πωλούν αυτά τα καθαρότερα αυτοκίνητα το 2030. Ο πλανήτης μας δεν μπορεί να αντέξει άλλα εννέα χρόνια συζητήσεων χωρίς δράση από την αυτοκινητοβιομηχανία”.

Αυτοκίνητα και βαν

Το 2030 οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές των νέων αυτοκινήτων κατά 55%, αυξάνοντάς τις στο 100% το 2035, όπως πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η T&E ανέφερε πως θα χρειαστούν ενδιάμεσοι στόχοι CO2 από το 2025 για να διασφαλιστεί ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα αυξήσουν νωρίτερα την παραγωγή οχημάτων άνευ εκπομπών, θα μειώσουν το κόστος και θα δημιουργήσουν μεγαλύτερη κατανάλωση – όπως έκανε ο Henry Ford πριν από έναν αιώνα. Τους τελευταίους 18 μήνες, οι στόχοι της ΕΕ για την περίοδο 2020-21 έχουν εκτινάξει τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, επιτρέποντας σε πολλούς Ευρωπαίους να αγοράσουν το πρώτο τους EV. Ωστόσο, η T&E προειδοποιεί πως ένας αδύναμος στόχος CO2 -50% για τους κατασκευαστές βαν το 2030 θα συμβάλει ελάχιστα στην ηλεκτροκίνηση του ταχύτερα αναπτυσσόμενου ρυπογόνου οχήματος.

Φόρτιση

Θα υπάρξουν νέοι στόχοι για τα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και φορτηγών από το 2025. Σύμφωνα με το σχέδιο, οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να διασφαλίσουν την ύπαρξη επαρκούς δυνατότητας φόρτισης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν, ώστε οι οδηγοί να αισθάνονται ασφαλείς πως μπορούν να φορτίσουν όπου διαβιούν και εργάζονται, ακόμη και όταν κάνουν διακοπές στο εξωτερικό Τα φορτηγά άνευ εκπομπών ενισχύονται σημαντικά με τους νέους στόχους για φορτιστές ηλεκτρικών φορτηγών σε αυτοκινητόδρομους και μεγάλες πόλεις.

Ο William Todts σημείωσε: “Για πρώτη φορά η ΕΕ σηματοδοτεί το μέλλον των φορτηγών άνευ εκπομπών. Απαιτεί από τα κράτη να αρχίσουν να εγκαθιστούν φορτιστές για τα φορτηγά του μέλλοντος. Αυτά είναι υπέροχα νέα”.

Αεροπορία και ναυτιλία

Σε παγκόσμια πρωτιά, τα αεροπλάνα πρέπει να αρχίσουν να χρησιμοποιούν βιώσιμα καύσιμα. Η ΕΕ θα απαιτήσει έως το 2030 το 0,7% των καυσίμων αεριωθουμένων να είναι πράσινα καύσιμα με βάση το υδρογόνο, τα οποία είναι σχεδόν μηδενικού άνθρακα, αυξάνοντάς τα σε 5% το 2035, όπως ανακοινώθηκε. Επίσης, οι αεροπορικές εταιρείες θα αρχίσουν επιτέλους να πληρώνουν φόρο για τα ορυκτά καύσιμά τους, όπως οι αυτοκινητιστές στα πρατήρια.

Ο κ. Todts επισήμανε: “Ήρθε η ώρα να τερματίσουμε επιτέλους τις φορολογικές απαλλαγές των αεροπορικών εταιρειών. Αλλά δεν αρκεί η φορολόγηση της κηροζίνης. Πρέπει να καταστεί η αεροπορία καθαρή και ο καλύτερος τρόπος είναι βάσει μιας φιλόδοξης εντολής για ηλεκτρικά παραγόμενο καύσιμο για να πραγματοποιηθεί η μετάβαση σε πράσινες πτήσεις”.

Η ναυτιλία, η μεγαλύτερη στον κόσμο ρυπογόνος δραστηριότητα, θα κληθεί να μειώσει τις εκπομπές της μέσω του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ, προτείνει η Επιτροπή. Ωστόσο, η T&E δήλωσε πως η προγραμματισμένη εντολή «πράσινων» ναυτιλιακών καυσίμων στην πραγματικότητα θα ενισχύσει την αγορά LNG, που αποτελεί ορυκτό καύσιμο και μη αειφόρων βιοκαυσίμων, αντί να προωθήσει πράσινα ηλεκτρικά παραγόμενα καύσιμα με βάση το υδρογόνο. Θα χρειαστεί μάλιστα τα μεγάλα λιμάνια να δαπανήσουν δισεκατομμύρια για νέες υποδομές ανεφοδιασμού αερίου.

“Για πολύ καιρό η ναυτιλία δημιουργεί πρόβλημα στο κλίμα”, δήλωσε ο κ. Todts. “Η ΕΕ θα αρχίσει να υποχρεώνει τη ρυπαίνουσα ναυτιλία να πληρώνει, αλλά ωθώντας τους στη χρήση αερίου και βιοκαυσίμων, η θεραπεία θα είναι χειρότερη από την ασθένεια. Αντ΄αυτού χρειαζόμαστε έναν πράσινο νόμο για τα ναυτιλιακά καύσιμα που θα προωθεί πραγματικά τα πράσινα ηλεκτρικά καύσιμα όπως η αμμωνία”.

Ενέργεια, τιμολόγηση άνθρακα και εθνικοί στόχοι

Ο προτεινόμενος από την ΕΕ νόμος για τα πράσινα καύσιμα, η οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αποτελεί χαμένη ευκαιρία, δήλωσε η T&E. Η Επιτροπή σχεδιάζει να αλλάξει τον τρόπο υπολογισμού των στόχων για τα πράσινα καύσιμα, αλλά δεν κάνει τίποτα για να σταματήσει τις καλλιέργειες βιοκαυσίμων, οι οποίες μπορεί να δημιουργούν περισσότερες εκπομπές από τα ορυκτά καύσιμα που αντικαθιστούν. Αντ ‘αυτού, ο νέος νόμος θέτει μη βιώσιμους υψηλούς στόχους για προηγμένα βιοκαύσιμα και καύσιμα υδρογόνου. Η Επιτροπή επιτρέπει στους προμηθευτές καυσίμων να υπολογίζουν την ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια στην επίτευξη των στόχων τους. Αλλά κάνει διακρίσεις έναντι της ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας αφαιρώντας την επιπλέον στάθμιση, που αντικατόπτριζε την υψηλότερη αποδοτικότητά της.

“Ο νέος νόμος για τα πράσινα καύσιμα αποτελεί μεγάλη χαμένη ευκαιρία”, δήλωσε ο κ. Todts. “Θα έπρεπε να απαλλαγούμε από το ντίζελ από φοίνικες και σόγια που καταστρέφουν το τροπικό δάσος σήμερα. Και αντί να προτείνει μια εντελώς εξωπραγματική ποσόστωση για τα λεγόμενα προηγμένα βιοκαύσιμα, η ΕΕ θα έπρεπε να προωθήσει την απολύτως ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια για αυτοκίνητα και φορτηγά”.

Η Επιτροπή δημιουργεί επίσης μια αγορά άνθρακα για καύσιμα κίνησης και θέρμανσης, ξεκινώντας από το 2026. Αυτό αναμένεται να αυξήσει το κόστος των καυσίμων κίνησης κατά περίπου 5 λεπτά το λίτρο, αλλά σύμφωνα με το σχέδιο τα μισά έσοδα θα επιστρέφονται σε νοικοκυριά χαμηλότερου εισοδήματος. Η Επιτροπή πρότεινε επίσης την αναθεώρηση προς τα πάνω των εθνικών στόχων «επιμερισμού προσπαθειών» για το κλίμα, οι οποίοι θα ωθήσουν τα κράτη μέλη να θεσπίσουν εθνικά μέτρα, όπως ο τερματισμός επιδοτήσεων ρυπογόνων εταιρικών αυτοκινήτων και να υποστηρίξουν φιλόδοξες πολιτικές της ΕΕ.

“Η τιμολόγηση άνθρακα θα διαδραματίσει μικρό μόνον ρόλο στη μείωση των εκπομπών οδικών μεταφορών, αλλά μπορεί να υπάρχει κάποιος λόγος γι΄αυτό” σημείωσε ο κ. Todts.” Η πρόταση της Επιτροπής θα παρουσιαστεί αργά με πολύ χαμηλές τιμές άνθρακα και τα έσοδα θα επιστρέψουν στις οικογένειες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Παρόλη την ιδιαίτερα μινιμαλιστική προσέγγιση, το σχέδιο αντιμετωπίζει πολλές αντιδράσεις και μπορεί να πάρει χρόνια πριν συμφωνηθεί”.

Προηγούμενο άρθροΤο virtual πρότυπο Teorema της Pininfarina
Επόμενο άρθροFit for 55: Η αρχική αντίδραση της ACEA