Κορυφαίοι στόλοι, όπως η Leaseplan, καθώς και η Ford και η Volvo έστειλαν κοινή επιστολή στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, ζητώντας την απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων και φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) από το 2035.
Συγκεκριμένα, οι υπογράφουσες εταιρείες (Allego, An Post, Arrival, AVERE, Ball, ChargePoint, Currys, Danfoss, EDP, EVBox, FastNed, Ford, Greenway, Grundfos, Iberdrola, LeasePlan, Li-Cycle, Novo Nordisk, Sanofi, SAP Labs in France, Solar Group, Tesco, Uber, Unilever, Vattenfall, Volvo Cars, Vulcan, Zurich), αναφέρουν πως απαιτείται νομοθέτηση προς ενίσχυση των εθελοντικών δεσμεύσεων 15 κατασκευαστών οχημάτων να παράγουν μόνον οχήματα μηδενικών εκπομπών από το 2035.
Τα επιβατικά και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα ευθύνονται για το 15% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και αποτελούν την μεγαλύτερη πηγή ρύπανσης διοξείδιου του αζώτου στην Ευρώπη.
Νέος νόμος τον Ιούνιο
Οι αρμόδιοι λήψης αποφάσεων της ΕΕ αποφασίζουν σύντομα για τους νέους κανόνες καθαρών αυτοκινήτων, κατόπιν πρότασης της Επιτροπής ΕΕ για πώληση μόνο νέων επιβατικών και βαν μηδενικών εκπομπών στην ΕΕ από το 2035. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και οι κυβερνήσεις της ΕΕ θα αποφασίσουν τον Ιούνιο και ο τελικός νόμος αναμένεται να ψηφιστεί το φθινόπωρο.
Ο συνασπισμός των 27 εταιρειών που συνέταξαν την κοινή επιστολή προς την ΕΕ ανέφερε: «Για να επιτύχουν όλα τα επιβατικά και τα βαν που κυκλοφορούν μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050, το τελευταίο αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών, θα πρέπει να πωληθεί το αργότερο έως το 2035. Πάνω από δώδεκα μάρκες αυτοκινήτων έχουν δεσμευτεί εθελοντικά να πωλούν μόνον ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη την επόμενη δεκαετία. Πρέπει οι αρμόδιοι ευρωπαϊκοί φορείς λήψης αποφάσεων να αναγνωρίσουν αυτήν την επιδίωξη και να διασφαλίσουν πως δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις στην αγορά».
Πέρυσι, το 20% των επιβατικών που πωλήθηκαν στην ΕΕ διέθεταν βύσμα και το ποσοστό των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων ήταν σημαντικά χαμηλότερο.
Η Ford
Ο Stuart Rowley, Πρόεδρος της Ford Ευρώπης, δήλωσε: «Επιδιώκουμε όλα τα οχήματα της Ford να είναι μηδενικών εκπομπών έως το 2035, σύμφωνα με την έκκληση, την πρωτοβουλία COP26 RouteZero και τη δέσμευσή μας στη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα».
Η Ford σχεδιάζει να λανσάρει επτά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και βαν μέχρι το 2024 και το δίκτυό της BlueOval Charging διαθέτει πάνω από 300.000 σημεία φόρτισης στην Ευρώπη.
«Οι αρμόδιοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ πρέπει επίσης να θέσουν υποχρεωτικούς εθνικούς στόχους απρόσκοπτης υποδομής φόρτισης που θα ανταποκρίνεται στην αυξανόμενη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων και θα παρέχει την δυνατότητα στους ευρωπαίους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις να απολαμβάνουν πλήρως την καθημερινότητα σε ψηφιακό περιβάλλον», δήλωσε ο κ. Rowley.
Η Volvo
Η Volvo Cars σχεδιάζει την κατασκευή μόνον ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το 2030, πέντε χρόνια νωρίτερα από την προτεινόμενη απαγόρευση.
Ο Jim Rowan, CEO της Volvo Cars, δήλωσε: «Τα περιθώρια αποφυγής χειρότερων επιπτώσεων από την υπερθέρμανση του πλανήτη στενεύουν ταχέως. Σε αυτήν την κρίσιμη στιγμή, ήλθε πλέον η ώρα να επαναβεβαιώσει η ΕΕ την ηγετική της θέση στη δράση για το κλίμα».
Φόρτιση EV
Η οριστική απαγόρευση της πώλησης νέων οχημάτων εσωτερικής καύσης απαιτεί επίσης κυβερνητική υποστήριξη για ταχύτερη και καλύτερη ανάπτυξη δημόσιας και ιδιωτικής υποδομής φόρτισης, συμπεριλαμβανομένων των «φιλόδοξων υποχρεωτικών στόχων δημόσιας φόρτισης», ανέφεραν οι εταιρείες του συνασπισμού.
Επιθυμούν επίσης να τεθούν «έξυπνα φορολογικά κίνητρα για εταιρείες και ιδιώτες και στοχευμένες επενδύσεις σε πράσινες αλυσίδες εφοδιασμού».
Ο Tomas Björnsson, CEO της ΙnCharge και Αντιπρόεδρος E-Mobility της Vattenfall, δήλωσε μεταξύ άλλων: «Στόχος μας είναι να καταστεί δυνατή μια κοινωνία χωρίς ορυκτά και ο εξηλεκτρισμός του τομέα των μεταφορών είναι σημαντικό στοιχείο σε αυτή τη μετάβαση. Η αγορά ηλεκτEV θα συνεχίσει να ωριμάζει τα επόμενα χρόνια και η Vattenfall θα συμβάλει στους φιλόδοξους στόχους της ΕΕ με περαιτέρω ανάπτυξη ενός από τα μεγαλύτερα
δίκτυα φόρτισης στην Ευρώπη».
Ο περιβαλλοντικός όμιλος Transport & Environment, δήλωσε πως υπάρχουν στρατηγικά και οικολογικά συμφέροντα στη δέσμευση απαγόρευσης αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης, τα οποία ευθύνονται για σχεδόν το ένα τρίτο των εισαγωγών πετρελαίου στην Ευρώπη.
«Η μετάβαση σε οδικές μεταφορές χωρίς ορυκτά καύσιμα θα ενίσχυε την ενεργειακή ασφάλεια της ηπείρου και θα μείωνε τα δισεκατομμύρια ευρώ που εξάγονται για πετρέλαιο κάθε χρόνο», όπως ανέφερε.