Οι τελευταίες αξιολογήσεις του Euro NCAP αφορούν στα συστήματα υποβοήθησης σε αυτοκινητόδρομο (Highway Assist) επτά αυτοκινήτων.

Ο Euro NCAP δημοσίευσε τις βαθμολογίες υποβοηθούμενης οδήγησης επτά αυτοκινήτων εξοπλισμένων με Highway Assist. Η συνολικά καλύτερη επίδοση αυτής της παρτίδας είναι του BMW iX3, με βαθμολογία «Πολύ Καλή». Δύο άλλα – το Ford Mustang Mach-E και το CUPRA Formentor – επιτυγχάνουν «Καλή» βαθμολογία. Τα συστήματα υποβοήθησης του Polestar 2 και του Hyundai IONIQ 5 βαθμολογούνται ως «Μέτρια», ενώ τα Toyota Yaris  και Opel Mokka-e  διαθέτουν συστήματα αρχικού επιπέδου (Entry).

Τα συστήματα Highway Assist βοηθούν τον οδηγό να διατηρεί σταθερή ταχύτητα, απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο αυτοκίνητο και κρατούν το όχημα στο κέντρο της λωρίδας του, συνδυάζοντας το (έξυπνο) Adaptive Cruise Control (ACC) με το Lane Centering (LC) . Τα συστήματα αυτά σχεδιάστηκαν για υποστήριξη και όχι για να αναλαμβάνουν τον έλεγχο και ο οδηγός πρέπει να κρατά τα χέρια του στο τιμόνι και τα μάτια του στο δρόμο συνεχώς. Γι΄αυτό, το Euro NCAP ελέγχει όχι μόνο την ικανότητα του αυτοκινήτου να βοηθά και να προωθεί την ασφαλέστερη οδήγηση, αλλά αξιολογεί και τον τρόπο με τον οποίο το σύστημα εμπλέκει τον οδηγό και, εάν συμβεί κάτι, τι είδους εφεδρική ασφάλεια παρέχει το όχημα.

Η τεχνολογία, που διατέθηκε για πρώτη φορά σε οχήματα premium, επικρατεί τα τελευταία χρόνια και είναι πλέον διαθέσιμη σε αυτοκίνητα όλων των κατηγοριών, αν και σε διάφορα επίπεδα πολυπλοκότητας και σε διαφορετικές τιμές. Στους προηγούμενους γύρους δοκιμών υποβοηθούμενης οδήγησης, το 2018 και το 2020, ο Euro NCAP διαπίστωσε πως ορισμένα οχήματα υπόσχονταν περισσότερα από όσα παρείχαν, υπονοώντας, μέσω ονομασίας και αλληλεπίδρασης με τον οδηγό, πως παρέχουν περισσότερο αυτοματισμό από ό,τι στην πραγματικότητα. Όλα τα αυτοκίνητα που δοκιμάστηκαν σε αυτόν τον γύρο, ωστόσο, παρέχουν ισορροπημένη μεταξύ ικανότητας υποβοήθησης – επίπεδο στο οποίο το σύστημα μπορεί να βοηθήσει τον οδηγό – και εμπλοκής οδηγού – επίπεδο στο οποίο ο οδηγός αισθάνεται πως πρέπει να διατηρήσει τον έλεγχο και να μην απεμπλακεί από την οδήγηση.

Ο Michiel van Ratingen, Γενικός Γραμματέας του Euro NCAP, ανέφερε: “Αυτή η ισορροπία μεταξύ υποστήριξης και εμπλοκής είναι ζωτικής σημασίας. Τα αυτοκίνητα δεν είναι ακόμα ικανά για πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση και οι οδηγοί δεν πρέπει να παραπλανηθούν και να πιστεύουν πως είναι. Οι αναφορές από την Αμερική αναδεικνύουν τα πολύ σοβαρά προβλήματα που μπορεί να συμβούν όταν οι άνθρωποι έχουν εξωπραγματικά υψηλές προσδοκίες για το τι μπορούν να προσφέρουν αυτά τα συστήματα και όταν το αυτοκίνητο που οδηγούν δεν τους επαναφέρει ενεργά στην πορεία τους. Χαιρόμαστε που οι κατασκευαστές που συμμετέχουν σε αυτόν τον γύρο δοκιμών καθιστούν σαφές το επίπεδο υποστήριξης που μπορούν να παρέχουν”.

Το BMW iX3, αν και παραλλαγή της γκάμας X3, διαθέτει νέο σύνολο αισθητήρων, που δεν είναι ακόμα διαθέσιμο στα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και η βαθμολόγηση του αυτοματοποιημένου συστήματος οδήγησης ισχύει μόνο για την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Το Polestar 2 πέτυχε μέτρια βαθμολογία, που μειώθηκε λόγω της απόδοσής του στην Υποστήριξη Οχήματος. Η Polestar θα προβεί σύντομα σε ασύρματη αναβάθμιση (OTA) του λογισμικού του αυτοκινήτου και ο Euro NCAP ανυπομονεί να αξιολογήσει το αναβαθμισμένο όχημα στο εγγύς μέλλον.

Η γκάμα των αυτοκινήτων που δοκιμάστηκαν απέδειξε την αυξανόμενη επικράτηση της Υποβοηθούμενης Οδήγησης σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων. Τα συστήματα αρχικού επιπέδου (Entry), ενώ διαθέτουν λιγότερες λειτουργίες από τα πιο εξελιγμένα, εντούτοις παρέχουν στον οδηγό αξιόλογο επίπεδο υποστήριξης και το γεγονός ότι προσφέρονται σε αυτοκίνητα με μεγάλες πωλήσεις δείχνει το μέλλον της αυτοματοποιημένης οδήγηση. G2VAPE

Οι δοκιμές Euro NCAP πραγματοποιούνται σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο νομοθετικό πλαίσιο. Η τεχνολογία αναπτύσσεται πολύ γρήγορα και επανεξετάζεται ο βαθμός αυτοματισμού που επιτρέπεται και τι ενέργειες πρέπει να αναλάβει το αυτοκίνητο όταν, για παράδειγμα, προσπαθεί να επαναφέρει τον έλεγχο σε οδηγό που δεν ανταποκρίνεται. Οι μελλοντικές δοκιμές Euro NCAP θα λάβουν υπόψη αυτές τις κανονιστικές αλλαγές.

Προηγούμενο άρθροNissan Ambition 2030: επενδύσεις 16 δισ. ευρώ
Επόμενο άρθροΔΕΗ e-bike Festival: πράσινη μετακίνηση στη Λάρισα