Έρευνα της Transport & Environment (T&E) για την ευρωπαϊκή αγορά μπαταριών επισημαίνει πως η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο κινδυνεύουν να σπαταλήσουν 27 δισ. ευρώ επενδύσεων για μπαταρίες, εάν δεν αυστηροποιήσουν τα πρότυπα εκπομπών CO2 για αυτοκίνητα και βαν, σύμφωνα με ανάλυση της (T&E).
Ενώ οι επενδυτές έχουν συνεισφέρει δισεκατομμύρια στον κλάδο μπαταριών και η Ευρώπη είναι έτοιμη να διαθέτει αρκετές μπαταρίες για να τροφοδοτήσει πάνω από το 90% όλων των νέων πωλήσεων οχημάτων έως το 2030, η επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων θα έθετε σε κίνδυνο την ευκαιρία να καταστεί η Ευρώπη παγκόσμιος ηγέτης σε μία από τις βασικές τεχνολογίες του 21ου αιώνα.
Η ραγδαία αναπτυσσόμενη ευρωπαϊκή αγορά EV είχε ως αποτέλεσμα τον σχεδιασμό 38 γιγαντιαίων εργοστασίων μπαταριών, συνολικής παραγωγής άνω των 1000gWh και επενδύσεις σχεδόν 40 δισ. ευρώ. Ωστόσο, τα χαλαρά πρότυπα CO2 μεταξύ 2022 και 2029 δεν προσφέρουν κίνητρο στις αυτοκινητοβιομηχανίες να αυξήσουν τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έως το 2030. Αυτό θα οδηγήσει πάνω από το μισό της αναμενόμενης παραγωγής στα αζήτητα. Πρόκειται για μια χαμένη ευκαιρία ενίσχυσης της ευρωπαϊκής οικονομίας και εξασφάλισης χιλιάδων ειδικευμένων θέσεων εργασίας, λέει η T&E.
Η Julia Poliscanova, ανώτερο διευθυντικό στέλεχος οχημάτων και κινητικότητας της T&E, δήλωσε: «Ο κλάδος μπαταριών ανταποκρίνεται θετικά στις φιλοδοξίες ηλεκτρικής κινητικότητας της Ευρώπης, ωστόσο οι αρμόδιοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ δεν παρέχουν κανονισμούς και εγγυήσεις για επαρκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο πρέπει να αυστηροποιήσουν τα πρότυπα CO2 της δεκαετίας προς αποφυγή σπατάλης επενδύσεων δισεκατομμυρίων και εκτροχιασμού της ανάπτυξης μπαταριών.
Η προγραμματισμένη παραγωγή μπαταριών θα μπορούσε να είναι σχεδόν τρεις φορές υψηλότερη από την ελάχιστη ζήτηση το 2025-2030, σύμφωνα με ανάλυση της T&E. Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς, η ζήτηση μπαταριών θα ανέλθει μόλις στα 174 GWh το 2025 και θα αυξηθεί στα 485 GWh το 2030, όταν τελικά τεθεί σε ισχύ ένα πιο φιλόδοξο πρότυπο CO2. Αυτό υπολείπεται της προβλεπόμενης χωρητικότητας μπαταριών 462 GWh έως το 2025 και της αύξησης στα 1.144 GWh έως το 2030. Μεγάλο ποσοστό της επιπλέον παροχής μπαταριών μπορεί να διατεθεί αυξάνοντας τον στόχο μείωσης CO2 του 2025 στο 25% και θέτοντας έναν πρόσθετο στόχο -40% για το 2027, αναφέρει η T&E.
Μέχρι σήμερα, 17 από τα 38 προγραμματισμένα εργοστάσια έχουν εξασφαλίσει πλήρη χρηματοδότηση, ύψους 25,5 δισ. ευρώ. Άλλα 10 έργα εξασφάλισαν μερική χρηματοδότηση, συμπεριλαμβανομένων πολλών σημαντικών για την ευρωπαϊκή αυτονομία εγχώριων μπαταριών, όπως το Britishvolt στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Italvolt στην Ιταλία, το Freyr στη Νορβηγία και το Basquevolt-Nabatt στην Ισπανία. Άλλα 11 έργα – συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων γιγαντιαίων εργοστασίων της Volkswagen – ανακοινώθηκαν πρόσφατα, αλλά δεν υπάρχουν ακόμη διαθέσιμα στοιχεία. Οι αυστηρότεροι στόχοι CO2 θα ωφελήσουν άμεσα το νεότερο κύμα ευρωπαϊκών κυρίως έργων μπαταριών.
Η Julia Poliscanova πρόσθεσε: «Ενώ οι αυστηρότεροι στόχοι θα εξασφάλιζαν επενδύσεις σήμερα, η επίτευξη και διατήρηση της παγκόσμιας πρωτοπορίας έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία. Η κατασκευή μπαταριών είναι το πλέον πολύτιμο μέρος της αλυσίδας εφοδιασμού EV και με την Κίνα και τις ΗΠΑ να πραγματοποιούν τεράστιες επενδύσεις στην παραγωγή μπαταριών, οι χαμένες επενδύσεις της Ευρώπης αυτή τη δεκαετία δεν θα είναι τίποτα σε σύγκριση με την ευκαιρία που χάθηκε αυτόν τον αιώνα».
Η ΕΕ αναμένεται να προτείνει νέους στόχους CO2 αυτοκινήτων και βαν τον Ιούλιο. Η T&E συνιστά στην ΕΕ να αυστηροποιήσει τον στόχο του 2025 και να θέσει έναν πρόσθετο δεσμευτικό στόχο για το 2027. Όλοι οι κινητήρες βενζίνης και ντίζελ πρέπει να καταργηθούν έως το 2035 το αργότερο, όπως αναφέρει.
Φωτογραφία: T&E