Το 2021 ξεκινά με άνοδο των Plug–In και πτώση των πετρελαιοκίνητων στην αγορά στόλου, όπως διαπιστώνει η Dataforce σε ανάλυσή της -που δημοσιεύουμε- για τις πέντε μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές.
Δυστυχώς για τη χώρα μας δεν υπάρχουν επίσημα τέτοια στοιχεία διαθέσιμα και έτσι θα αρκεστούμε στις τάσεις που διαμορφώνουν οι μεγάλες αγορές της Ευρώπης, που αν κρίνουμε από τα γενικά στοιχεία και από τις ανεπίσημες πληροφορίες, δεν διαφέρουν πολύ από τις ελληνικές.
Πολλοί παράγοντες της αγοράς έτρεφαν μεγάλες ελπίδες για ανάκαμψη των πωλήσεων το 2021 στην Ευρώπη, μετά το πολύ δύσκολο για την αυτοκινητοβιομηχανία 2020, ωστόσο τον Ιανουάριο αυτό δεν συνέβη ακόμα και όπως φαίνεται το ίδιο και τον Φεβρουάριο.
Ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά σε αυτά που διαπιστώνει ο Michael Gergen της Dataforce για την αγορά στόλου.
Εναλλακτικοί τύποι καυσίμων που μπορεί να διακριθούν κατά την ύφεση
Η αρχή του 2021 ήταν σίγουρα δύσκολη. Λόγω των δυσκολιών που οφείλονται στην πανδημία η κατάσταση σε ολόκληρη την Ευρώπη είναι ακόμα περίπλοκη. Τα αποτελέσματα ήταν σαφώς ορατά στις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων που μειώθηκαν κατά -27% τον Ιανουάριο στις πέντε κορυφαίες ευρωπαϊκές αγορές.
Με -18,7%, οι εταιρικοί στόλοι είχαν πολύ καλύτερη απόδοση από την ιδιωτική αγορά (- 22,6%), με την Ιταλία να αποτελεί τη μόνη εξαίρεση. Έχει ενδιαφέρον να αναλύσουμε την εξέλιξη των διαφορετικών τύπων καυσίμων στην ομάδα πελατών οδηγών εταιρικών αυτοκινήτων στις πέντε μεγάλες αγορές. Υπάρχουν, ως συνήθως, πολλές ομοιότητες αλλά και διαφορές μεταξύ των χωρών.
Τα Plug-In ανέρχονται, Τα Ντίζελ μειώνονται
Παρατηρούνται δύο κύριες τάσεις στους εταιρικούς στόλους (True Fleets): η άνοδος των υβριδικών Plug-In από τη μία πλευρά και η μείωση των κινητήρων Diesel από την άλλη. Με 11,7%, το μερίδιο των PHEV και στις πέντε αγορές σημείωσε νέο ρεκόρ τον Ιανουάριο του 2021. Είναι σχεδόν τρεις φορές υψηλότερο από αυτό που παρατηρείται στον ιδιωτικό τομέα και, ενώ δεν είναι ο μόνος λόγος για την ελκυστικότητα αυτού του τύπου κινητήρων, η στήριξη και η ελκυστική φορολογία για οδηγούς εταιρικών αυτοκινήτων σίγουρα βοηθάει. Η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία και η Ισπανία παρουσιάζουν αύξηση του μεριδίου αυτού του τύπου «καυσίμου», αλλά η Γερμανία ξεχωρίζει ιδιαίτερα. Μετά από μια ήδη τεράστια ανάπτυξη την τελευταία διετία, ο Ιανουάριος 2021 κατέγραψε αξιοσημείωτο μερίδιο 17% στις ταξινομήσεις True Fleet με κινητήρες PHEV!
Μερίδιο PHEV στην αγορά στόλου ανά χώρα
Οι επιδόσεις των γερμανών κατασκευαστών στην εγχώρια αγορά τους είναι σαφείς και κυριαρχούν απολύτως. Οι Mercedes, BMW, Audi και Volkswagen αντιπροσωπεύουν μερίδιο σχεδόν 70% των ταξινομήσεων PHEV της αγοράς στόλου, ακολουθούμενες από τη Skoda και τη Volvo, ως πιο επιτυχημένες μάρκες εισαγωγής.
Από την άλλη πλευρά, το μερίδιο ντίζελ στις πέντε μεγάλες αγορές της Ευρώπης, της τάξης του 42%, είναι χαμηλότερο από κάθε άλλη φορά και μειώθηκε και στις πέντε χώρες. Και πάλι, η Ιταλία διαφοροποιείται ελαφρώς, με σταθερό μερίδιο ντίζελ 59,9%, μακράν το υψηλότερο στις πέντε αγορές.
Μερίδιο Ντίζελ στην αγορά στόλου ανά χώρα
Από το 2015 έως σήμερα, το μερίδιο ντίζελ στην αγορά στόλου της ΕΕ-5 μειώθηκε συνολικά κατά 30 ποσοστιαίες μονάδες (από 72,5% σε 42,0%). Αυτή η πτώση ήταν ιδιαίτερα έντονη στην Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου το μερίδιο ντίζελ υποδιπλασιάστηκε κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Σε ορισμένες κατηγορίες οχημάτων – ειδικά στα Mini και τα μικρά αυτοκίνητα – οι κινητήρες ντίζελ αποτελούν ήδη μειοψηφία ή έχουν καταργηθεί εντελώς. Η πτωτική τάση είναι επίσης ορατή στις κατηγορίες μεγάλου όγκου, στις οποίες αυτός ο τύπος καυσίμου χάνει ραγδαία έδαφος, πέφτοντας σε μερίδιο μόλις 40%.
Προοτικές; Εναλλακτικά!
Προ 10ετίας, λίγοι παρατηρητές στην αγορά θα πίστευαν ότι τα οχήματα βενζίνης και ντίζελ δεν θα είχαν πλέον κυρίαρχο ρόλο στο μέλλον. Αυτό σίγουρα άλλαξε. Το 2021 θα υπάρξει μια τεράστια προσφορά νέων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά και επιπλέον η γκάμα των προϊόντων PHEV θα συνεχίσει να επεκτείνεται σημαντικά. Αυτή η εισροή νέων μοντέλων και κινητήρων σίγουρα θα συμβάλει σε μια περαιτέρω μετάβαση από τη βενζίνη και το ντίζελ σε EV και υβριδικά. Κατά πόσο; Αυτό είναι ακόμα ασαφές σε αυτό το στάδιο.