Μετά από μια χρονιά που σημείωσε την πλέον απότομη πτώση πωλήσεων αυτοκινήτων που γνώρισε η ΕΕ, λόγω της πανδημίας COVID-19, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων – ACEA προβλέπει πως το 2021 θα υπάρξει ένα πρώτο βήμα ανάκαμψης, με τις πωλήσεις να αυξάνονται περίπου κατά 10% σε σύγκριση με το 2020.
Οι επιπτώσεις του COVID αναμένεται να συνεχιστούν το πρώτο τρίμηνο του 2021, αλλά η αγορά αυτοκινήτου θα ανακάμψει στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, καθώς προχωρούν τα προγράμματα εμβολιασμού.
“Τώρα είναι ακόμα πιο σημαντικό να συνεργαστούμε με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ για να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στην παγκόσμια σκηνή”, δήλωσε ο νέος Πρόεδρος της ACEA, Oliver Zipse, ο οποίος είναι CEO της BMW.
“Χάρη στο παγκόσμιο επιχειρηματικό μοντέλο των ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων και τη διεθνή ζήτηση για οχήματα κατασκευασμένα στην ΕΕ, οι ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις παραγωγής επωφελήθηκαν από την περυσινή ανάκαμψη, ιδίως της Ασίας”, σημείωσε ο κ. Zipse. “Παρ ‘όλα αυτά, η βιώσιμη οικονομική ανάκαμψη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η τοπική ζήτηση είναι ζωτικής σημασίας για την επιστροφή μας στην προ κρίσης δυναμική”.
Ενισχυμένο λόγω αύξησης βιομηχανικών επενδύσεων και εθνικών μέτρων στήριξης για την τόνωση της ζήτησης κατά τη διάρκεια της κρίσης COVID-19, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων φόρτισης αυξήθηκε ιδιαίτερα πέρυσι και τα ανεπίσημα στοιχεία για το 2020 δείχνουν 10,5% σε επίπεδο ΕΕ (από 3% το 2019).
Το μερίδιο αγοράς 10,5% αφορά ηλεκτρικά φορτιζόμενα οχήματα, τα οποία περιλαμβάνουν αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας και plug-in υβριδικά. Ωστόσο, η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων της ΕΕ συρρικνώθηκε κατά 23,7% σε 9,9 εκατομμύρια μονάδες το 2020. Αυτό αντιπροσωπεύει πτώση 3 εκατομμυρίων μονάδων σε σύγκριση με το 2019.
“Με τη σωστή πολιτική υποστήριξης, συμπεριλαμβανομένης της μαζικής αύξησης των υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού εναλλακτικών καυσίμων σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, αυτή η θετική τάση μπορεί να συνεχιστεί”, τόνισε ο κ. Zipse. “Παρά τις οικονομικές πιέσεις που προκαλούνται από την πανδημία, ο κλάδος μας παραμένει απόλυτα δεσμευμένος στον συνεχή μετασχηματισμό για ουδέτερο άνθρακα”.
Υπενθυμίζεται ότι η ACEA δημοσιοποίησε πρόσφατα μελέτη για την πρόοδο της διαθεσιμότητας της υποδομής φόρτισης και τα κίνητρα που είναι απαραίτητα για την προώθηση της απορρόφησης στην αγορά οχημάτων εναλλακτικής ισχύος.
Η απαλλαγή από τον άνθρακα, μαζί με την ψηφιοποίηση, αλλάζουν την φύση των τεχνολογιών των οχημάτων. Έχοντας αυτό κατά νου, η ACEA ζητά μια ρεαλιστική ευρωπαϊκή στρατηγική πρόσβασης στις προμήθειες και τις πρώτες ύλες που είναι απαραίτητες για τα υπερσύγχρονα οχήματα. Πράγματι, οι πρόσφατες ελλείψεις μικροκυκλωμάτων δείχνουν πόση αναστάτωση μπορεί να προκαλέσει στον κλάδο μια ξαφνική διακοπή κρίσιμων προμηθειών, με τις περίπλοκες αλυσίδες εφοδιασμού και ένα επιχειρηματικό μοντέλο ήδη υπό πίεση λόγω του Brexit.
Ο κ. Zipse κατέληξε: “Ο τομέας μας εργάζεται σκληρά για να ανακάμψει και να αντιμετωπίσει τις μελλοντικές προκλήσεις. Μια ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία στην ΕΕ – τόσο εσωτερικά όσο και παγκοσμίως – όχι μόνο θα συμβάλει στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής οικονομίας, αλλά και στην επίτευξη των κλιματικών φιλοδοξιών της”.