Καθώς η Ευρώπη μεταβαίνει σε καθαρή ενέργεια και μεταφορές μηδενικών εκπομπών, τα ηλεκτρικά οχήματα αναδεικνύονται ως «μπαταρίες εν κινήσει» με την προοπτική να φέρουν επανάσταση στο ενεργειακό σύστημα.

Μια μελέτη του Ινστιτούτου Fraunhofer για την T&E (European Federation for Transport and Environment) αναδεικνύει τα πιθανά οικονομικά οφέλη της τεχνολογίας  αμφίδρομης φόρτισης δηλαδή τη δυνατότητα της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από το όχημα προς το δίκτυο (V2G -Vehicle to Grid). Συγκεκριμένα υποδυκνύει πώς η αμφίδρομη φόρτιση θα μπορούσε να μετατρέψει τα ηλεκτρικά οχήματα σε «εικονικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής», προσφέροντας σημαντικά οικονομικά οφέλη.

Βασικά ευρήματα:

  1. Τεράστιες εξοικονομήσεις στο ενεργειακό σύστημα: Μέχρι το 2040, η ευρεία υιοθέτηση της αμφίδρομης φόρτισης θα μπορούσε να μειώσει το ετήσιο κόστος του ενεργειακού συστήματος σε ολόκληρη την ΕΕ κατά 8,6%, εξοικονομώντας 22,2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Ακόμη και μέχρι το 2030, προβλέπονται εξοικονομήσεις της τάξης του 5,5% ή 9,7 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Οι συνολικές εξοικονομήσεις από το 2030 έως το 2040, ενδέχεται να φτάσουν τα 175,45 δισεκατομμύρια ευρώ – ποσό που σχεδόν ισοδυναμεί με τον συνολικό προϋπολογισμό της ΕΕ για το 2023. Οι εξοικονομήσεις αυτές προέρχονται από τη μείωση της παραγωγικής ικανότητας, τη μείωση των απωλειών και τη χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων.
  2. Τα ηλεκτρικά ως κύρια πηγή ενέργειας έως το 2040: Τα EVs θα μπορούσαν να συνεισφέρουν έως και 9% της ετήσιας ηλεκτρικής ισχύος της Ευρώπης, καταλαμβάνοντας τη θέση του 4ου μεγαλύτερου προμηθευτή ενέργειας. Σε περιόδους υψηλής ζήτησης, τα ηλεκτρικά θα μπορούσαν να καλύψουν το 15-20% της στιγμιαίας ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, λειτουργώντας ως ένας τεράστιος, διανεμημένος εικονικός σταθμός ηλεκτροπαραγωγής.
  1. Ενίσχυση της ενσωμάτωσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας: Η αμφίδρομη φόρτιση θα μπορούσε να επιτρέψει την εγκατάσταση επιπλέον 430 GW ηλιακής ενέργειας έως το 2040, σχεδόν διπλασιάζοντας την τρέχουσα δυναμικότητα της ΕΕ.
  1. Μείωση της ανάγκης για συστήματα αποθήκευσης: Η ανάγκη για μπαταρίες σε στατικά συστήματα αποθήκευσης θα μπορούσε να μειωθεί κατά 92% το 2040, ενώ η απαιτούμενη δυναμικότητα εφεδρικών σταθμών θα μπορούσε να μειωθεί κατά 126 GW.
  2. Οικονομικό όφελος για τους κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων: Οι κάτοχοι ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσαν να εξοικονομούν από 4% έως 52% στους ετήσιους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, με ετήσια εξοικονόμηση που κυμαίνεται από 31 έως 780 ευρώ, ανάλογα με παράγοντες όπως η τοποθεσία, η κατοχή ηλιακών πάνελ και το μέγεθος της μπαταρίας του οχήματος – χωρίς να συνυπολογίζονται οι υπηρεσίες V2G.
  3. Επίδραση στο δίκτυο: Παρά τα θετικά αποτελέσματα της αμφίδρομης φόρτισης στο δίκτυο χαμηλής τάσης, η συνολική επίδραση είναι μέτρια. Οι πιθανές εξοικονομήσεις στα κόστη επέκτασης του δικτύου θα μπορούσαν να φτάσουν τα 9,8 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2040, αλλά αυτή η τεχνολογία δεν πρέπει να θεωρείται ως υποκατάστατο για την απαραίτητη ενίσχυση και επέκταση του δικτύου.
  4. Διάρκεια ζωής της μπαταρίας: Αντίθετα με τις κοινές ανησυχίες, η αμφίδρομη φόρτιση μπορεί να επεκτείνει τη διάρκεια ζωής των μπαταριών έως και 9% σε σύγκριση με τις παραδοσιακές πρακτικές φόρτισης.

Ωστόσο, ενώ τα οφέλη είναι τεράστια, η δυναμική δεν έχει πλήρως αξιοποιηθεί μέχρι σήμερα. Δεν είναι όλα τα ηλεκτρικά οχήματα ικανά για V2X. Σημαντικά εμπόδια για την ευρεία υιοθέτηση παραμένουν οι προκλήσεις διαλειτουργικότητας, καθώς οι κατασκευαστές επικεντρώνονται είτε σε AC είτε σε DC αμφίδρομη χρέωση από διαφορετικούς κατασκευαστές. Η διασφάλιση της διαλειτουργικότητας μεταξύ όλων των ηλεκτρικών οχημάτων και φορτιστών – με τον καθορισμό της αμφίδρομης δυνατότητας ως υποχρεωτικό πρότυπο σε επίπεδο ΕΕ – είναι κρίσιμη για την πλήρη αξιοποίηση της δυναμικής της αμφίδρομης φόρτισης.

Αξιοποιώντας πλήρως το δυναμικό των ηλεκτρικών οχημάτων ως «μπαταρίες εν κινήσει», η Ευρώπη μπορεί να μειώσει σημαντικά το κόστος του ενεργειακού συστήματος, να ενισχύσει τη σταθερότητα του δικτύου και να επιταχύνει τη μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτή η προσέγγιση είναι απολύτως ευθυγραμμισμένη με τους κλιματικούς και ενεργειακούς στόχους της ΕΕ, προσφέροντας μια λύση επωφελή για τους καταναλωτές, τον ενεργειακό τομέα και το περιβάλλον.

Προηγούμενο άρθροΓνωρίστε από κοντά το BYD SEAL U DM-i στο Golden Hall
Επόμενο άρθροHyundai RN24: Μίγμα ηλεκτροκίνησης και WRC