Αύξηση 13,7% παρουσίασαν οι ταξινομήσεις στην Ευρώπη συνολικά το 2023. Ωστόσο τον Δεκέμβριο του 2023, η αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ παρουσίασε πτώση 3,3%, καταγράφοντας 867.052 μονάδες σε πωλήσεις.
Αυτή η πτώση μπορεί να αποδοθεί στην υψηλή επίδοση του Δεκεμβρίου 2022, επισημαίνει η ανακοίνωση της ACEA. Ο Δεκέμβριος υπήρξε επίσης ο πρώτος μήνας συρρίκνωσης μετά από 16 διαδοχικούς μήνες ανάπτυξης.
Αξιοσημείωτες αυξήσεις παρατηρήθηκαν σε κορυφαίες αγορές όπως η Γαλλία (+14,5%) και η Ισπανία (+10,6%). Αντίθετα, η γερμανική αγορά αυτοκινήτου υποχώρησε σημαντικά κατά 23% τον Δεκέμβριο.
Το 2023 ολοκληρώθηκε με σταθερή ανάπτυξη13,9% της αγοράε αυτοκινήτου της ΕΕ σε σύγκριση με το 2022, φτάνοντας τον όγκο των 10,5 εκατομμυρίων μονάδων για ολόκληρο το έτος. Όλες οι αγορές της ΕΕ σημείωσαν αύξηση το περασμένο έτος εκτός από την Ουγγαρία (-3,4%). Διψήφια αύξηση καταγράφηκε στις περισσότερες αγορές, συμπεριλαμβανομένων τριών από τις μεγαλύτερες: Ιταλία (+18,9%), Ισπανία (+16,7%) και Γαλλία (+16,1%). Αντίθετα, η Γερμανία κατέγραψε πιο μέτρια άνοδο 7,3% σε ετήσια βάση, επηρεασμένη από τις ασθενέστερες επιδόσεις της του Δεκεμβρίου.
Ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ ανά πηγή ενέργειας
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας καθιερώθηκαν ως η τρίτη πιο δημοφιλής επιλογή για τους αγοραστές το 2023 συνολικά. Τον Δεκέμβριο, το μερίδιο αγοράς αυξήθηκε στο 18,5%, συνεισφέροντας σε μερίδιο 14,6% για ολόκληρο το έτος, ξεπερνώντας το ντίζελ, το οποίο παρέμεινε σταθερό στο 13,6%. Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα διατήρησαν το προβάδισμά τους στο 35,3%, ενώ τα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα διεκδίκησαν τη δεύτερη θέση, κατέχοντας μερίδιο αγοράς 25,8%.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Συγκεκριμένα, τον Δεκέμβριο του 2023, οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας (BEV) μειώθηκαν κατά 16,9% στις 160.700 μονάδες, μείωση που καταγράφηκε για πρώτη φορά από τον Απρίλιο του 2020 (κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας COVID-19). Η εξέλιξη αυτή μπορεί να αποδοθεί σε μια συγκριτικά ισχυρή επίδοση τον Δεκέμβριο του 2022 και σε σημαντική ύφεση στη Γερμανία (-47,6%), τη μεγαλύτερη αγορά για αυτήν την πηγή ενέργειας. Παρόλα αυτά, ο συνολικός όγκος για ολόκληρο το έτος 2023 ξεπέρασε το 1,5 εκατομμύριο μονάδες, αντικατοπτρίζοντας σημαντική αύξηση 37% σε σύγκριση με το 2022. Το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας έφτασε το 14,6% το 2023.
Οι ταξινομήσεις νέων υβριδικών-ηλεκτρικών αυτοκινήτων (HEV) τον Δεκέμβριο στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 26%, λόγω της εντυπωσιακής ανόδου σε τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές: τη Γερμανία (+38%), τη Γαλλία (+32,6%) και την Ισπανία (+24,3%). Αυτό συνέβαλε σε μια σωρευτική αύξηση 29,5% το 2023, με αποτέλεσμα να πουληθούν πάνω από 2,7 εκατομμύρια μονάδες το περασμένο έτος – το ένα τέταρτο της αγοράς της ΕΕ.
Αντιθέτως, οι πωλήσεις plug-in υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων (PHEV) έκλεισαν το έτος με πτωτική τάση, κατά 40,2% στις 71.546 μονάδες τον Δεκέμβριο του 2023. Οι αυξήσεις σε βασικές αγορές, Βέλγιο (+19,7%) και Γαλλία (+17,3%) , ήταν ανεπαρκείς για να αντισταθμίσουν τη σημαντική ύφεση στη Γερμανία (-74,4%), τη μεγαλύτερη αγορά για αυτήν την πηγή ενέργειας. Ως αποτέλεσμα, η αγορά plug-in υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων της ΕΕ μειώθηκε κατά 7% σε σύγκριση με το 2022 και πλέον αντιπροσωπεύει μερίδιο αγοράς 7,7%.
Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ
Η αγορά βενζινοκίνητων αυτοκινήτων της ΕΕ αναπτύχθηκε τον Δεκέμβριο του 2023 κατά 5,1%, λόγω των σημαντικών αυξήσεων σε βασικές αγορές όπως η Ιταλία (+24,9%) και η Γερμανία (+16,1%). Αυτό οδήγησε σε συνολικά 3,7 εκατομμύρια πωλήσεις, αύξηση 10,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Παρά το γεγονός ότι διατήρησαν το προβάδισμα με μερίδιο αγοράς 35,3% το 2023, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα παρουσίασαν ελαφρά πτώση από το 36,4% του 2022.
Η αγορά αυτοκινήτων ντίζελ της ΕΕ συνέχισε την πτωτική της τροχιά τον Δεκέμβριο, σημειώνοντας συρρίκνωση 9,1%. Αυτή η πτώση ήταν εμφανής σε πολλές βασικές αγορές, συμπεριλαμβανομένων τριών από τις μεγαλύτερες: Ισπανία (-26,5%), Γαλλία (-22,2%) και Ιταλία (-19,7%). Ωστόσο, η Γερμανία απέκλινε από αυτή την τάση με ανάπτυξη 10,3%. Το 2023, οι πωλήσεις ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων έφτασαν τα 1,4 εκατομμύρια μονάδες, αντιπροσωπεύοντας μερίδιο αγοράς 13,6%, από 16,4% το 2022.