Νεφελώδης ήταν η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου σε ένα ταραχώδες πρώτο εξάμηνο 2022. Αλλά στο True Fleet (περιλαμβάνει όλες τις ταξινομήσεις σε εταιρείες εξαιρουμένων ορισμένων κατηγοριών όπως οι βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις και τα οχήματα επίδειξης), επικράτησαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ξεπερνώντας τους περιορισμούς, γεωπολιτικούς και προμηθειών. Τα στοιχεία πωλήσεων της Dataforce δείχνουν πως το μερίδιό τους εξακολουθεί να αυξάνεται, με επικεφαλής το Volkswagen Group, ακολουθούμενο από την Tesla και την Stellantis.
Παρά τις δυσκολίες της εφοδιαστικής αλυσίδας, που καθυστερούν την υιοθέτησή τους, τα BEV αυξήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του έτους κατά 21,7% στην ευρωπαϊκή αγορά True Fleet. Πρόκειται για αύξηση 47.562 μονάδων σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021. Οι αντίξοες συνθήκες δεν εμπόδισαν την εξάπλωση των BEV, αλλά αναπόφευκτα μείωσαν τον ρυθμό. Υπενθυμίζεται πως πέρυσι, το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπερδιπλασιάστηκε στο εκπληκτικό 57%.
Τα σημαντικότερα ευρήματα της Dataforce είναι:
- Το True Fleet αποτελεί τον σημαντικότερο δίαυλο πωλήσεων BEV του Volkswagen Group.
- Η μάρκα Volkswagen επιβραδύνει.
- Η Stellantis, μεγαλύτερη πλέον από το Volkswagen Group στην ιδιωτική αγορά BEV, αναπτύσσεται πάνω από τρεις φορές ταχύτερα.
- Η Stellantis είναι έτοιμη να ξεπεράσει την Tesla στο True Fleet.
- Το Tesla Model Y είναι το BEV με τις περισσότερες πωλήσεις.
Volkswagen Group: ένα τέταρτο της αγοράς
Συνδυάζοντας όλα τα μοντέλα του (Audi, Skoda, Cupra, Porsche), το Volkswagen Group προηγείται σαφώς. Μέχρι τώρα, διεκδικεί σχεδόν το ένα τέταρτο της ευρωπαϊκής αγοράς True Fleet (24,1%) και έχει διαθέσει 52.802 BEV το πρώτο εξάμηνο.
Όμως, την Tesla (δεύτερη θέση: 32.381 μονάδες), που παρουσιάζει σημάδια επιβράδυνσης, ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής το Stellantis Group, το οποίο αυξήθηκε κατά 28,5%, στις 31.758 μονάδες φέτος (1ο εξάμηνο), ποσοστό υπερτριπλάσιο του Volkswagen Group. Θα μπορούσε λοιπόν αυτό να αποτελεί μια πρώτη εικόνα τουTrue Fleet ως προς τα ποσοστά στην ιδιωτική ευρωπαϊκή αγορά, όπου η Stellantis (53.422) ξεπέρασε την Volkswagen (49.940) από τις αρχές του έτους; Ο Senior Automotive Analyst της Dataforce, Benjamin Kiebis, επισημαίνει πώς αυτά τα αποτελέσματα αντικατοπτρίζουν τις διαφορετικές ηλεκτρικές γκάμες και των δύο ομίλων: η Stellantis μετατρέπει υπάρχοντα μοντέλα σε μικρότερες και πιο προσιτές κατηγορίες και σε ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, ενώ η Volkswagen εστιάζει περισσότερο στο ανώτερο τμήμα της αγοράς SUV.
Για το Volkswagen Group, το True Fleet είναι η πιο κρίσιμη αγορά για τις πωλήσεις BEV. Είναι ο μόνος εκ των τριών κατασκευαστών που αναφέρονται, με τις λιγότερες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ιδιωτική αγορά.
Εξαιρετική απόδοση
Τα συμπαγή SUV βρίσκονται στο επίκεντρο της αγοράς True Fleet. Το πλέον ευπώλητο στην Ευρώπη το πρώτο εξάμηνο 2022 ήταν το Tesla Model Y (18.113 μονάδες), ακολουθούμενο από το ίδιο μοντέλο hatchback, το Model 3 (14.264) και το Volkswagen ID.4 στην τρίτη θέση, με 9.357 μονάδες.
Εξαιρετική απόδοση σημείωσε και το Fiat 500e, καταλαμβάνοντας την τέταρτη θέση, με 8.925 μονάδες. Ασυνήθιστη κατάταξη για αυτοκίνητο πόλης σε μια αγορά που ευνοεί τα υψηλότερης κατηγορίας μεσαίου μεγέθους μοντέλα. Όπωςεξηγεί ο κ. Kibies: «Μια πιο προσεκτική ματιά δείχνει πως η Fiat, με το 500e, απέκτησε ισχυρή θέση στον τομέα του διαμοιρασμού αυτοκινήτων». Πράγματι πετυχημένο, δεδομένου πως το άλλο μικρό αυτοκίνητο, το Peugeot e-208, καταλαμβάνει την ένατη θέση (5.838).
Επιβράδυνση της μάρκας Volkswagen
Ενώ το Volkswagen Group διατηρεί την θέση του, η μάρκα Volkswagen δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις ανάγκες της αγοράς. Το 2021, η Volkswagen σχεδόν ξεπέρασε την Tesla σε πωλήσεις True Fleet EV, χάνοντας την πρώτη θέση με ελάχιστη διαφορά – για 223 αυτοκίνητα για την ακρίβεια. Η Volkswagen φαινόταν σε θέση να επιτύχει τους στόχους της φέτος.
Αλλά αυτό δεν συνέβη. Για το Wolfsburg, η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης επιβραδύνεται. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022, η διαφορά με την Tesla έφτασε τις 12.384 ταξινομήσεις. Όχι επειδή αυξήθηκαν οι πωλήσεις της Tesla – αν και πούλησε 17,4% περισσότερα οχήματα το 1ο εξάμηνο – αλλά επειδή μειώθηκαν οι πωλήσεις της Volkswagen στις 19.997 μονάδες, σημειώνοντας πτώση 25,8%.
“Έκπληξη”
«Το θέμα της Volkswagen αποτελεί έκπληξη», καταλήγει ο Benjamin Kibies, «Και αυτό επειδή έχουν καταβάλει τόση προσπάθεια στη στρατηγική και την εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης». Το κλείσιμο του εργοστασίου της ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Zwickau λόγω δυσκολιών εφοδιασμού από την Ουκρανία είναι ένας λόγος. Ωστόσο, η Tesla είχε παρόμοιες δυσκολίες στην Κίνα λόγω περιορισμών.
Για διάφορους λόγους, το δεύτερο εξάμηνο του 2022 θα αναδιαμορφώσει το τοπίο των πωλήσεων EV στο True Fleet. Η σταδιακή βελτίωση των προμηθειών θα αρχίσει να μειώνει τους χρόνους παράδοσης, ενδυναμώνοντας εκ νέου την αγορά, ενώ οι περισσότεροι κατασκευαστές ετοιμάζονται να αυξήσουν την παραγωγή BEV μέχρι τα τέλη του έτους για να αποφύγουν τα πρόστιμα CO2 βάσει της οδηγίας της ΕΕ. «Ορισμένες μάρκες πρέπει να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες τους για να αποφύγουν αυτά τα πρόστιμα», αναφέρει ο κ. Kibies, «η Skoda είναι μεταξύ αυτών, καθώς και η Dacia».
Και ενώ η Tesla δέχεται ξανά παραγγελίες για τα Model S και Y στην Ευρώπη και η Volkswagen – που κατακλύζεται από τη ζήτηση για το ID.Buzz – και η Stellantis ετοιμάζουν περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα καταλληλότερα για το True Fleet (αν και δεν αναμένονται προ του 2023), η πίεση αυξάνεται.