Ο Green NCAP δημοσίευσε νέες αυστηρότερες αξιολογήσεις για έξι οχήματα βάσει του ενημερωμένου και βελτιωμένου συστήματος του 2022.
Η Audi λαμβάνει πέντε αστέρια για το αμιγώς ηλεκτρικό sportback Q4 e-tron, ενώ το 48V ήπιο υβριδικό Hyundai BAYON, το Renault Kangoo TCe 130 και το VW Caddy 1,5 l TSI λαμβάνουν 2,5 αστέρια. Το Peugeot 308 1,2 l PureTech λαμβάνει δύο αστέρια και το Genesis GV70, με κινητήρα βενζίνης 2,5 λίτρων, λαμβάνει μόνον ένα αστέρι.
Το 2022, τα κριτήρια αξιολόγησης του Green NCAP αναβαθμίστηκαν. Καθώς οι τεχνολογίες των συστημάτων κίνησης βελτιώνονται και η αγορά αυτοκινήτων μεταβαίνει στην ηλεκτροκίνηση, τα πρωτόκολλα δοκιμών και αξιολόγησης προσαρμόστηκαν για να ταιριάζουν καλύτερα στις ταχέως εξελισσόμενες τεχνολογίες και τάσεις βιωσιμότητας.
“Μέχρι σήμερα οι αξιολογήσεις μας κάλυπταν μόνον τις επιδόσεις από την δεξαμενή καυσίμου στους τροχούς. Τα αυτοκίνητα αξιολογούντο βάσει των εκπομπών ρύπων και την απόδοσή τους από την φόρτισή τους ή τον ανεφοδιασμό τους έως την απόδοσή τους στην κυκλοφορία», αναφέρει ο Τεχνικός Διευθυντής Aleksandar Damyanov. “Η νέα βαθμολογία του Green NCAP καλύπτει αξιολόγηση αερίων θερμοκηπίου από την γεώτρηση στους τροχούς +, κάτι που συνιστά πολύ ευρύτερη προσέγγιση”.
Αυτό σημαίνει πως οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από την εξόρυξη, την παραγωγή και την διανομή ενέργειας από την πηγή («γεώτρηση») προστίθενται στις εκπομπές εξάτμισης («τροχός»). Το «+» σημαίνει ότι λαμβάνεται επίσης υπόψη η κατασκευή σταθμών παραγωγής ενέργειας και διυλιστηρίων, αλλά όχι και η παραγωγή οχημάτων και μπαταριών. Όπως και πριν, η βαθμολογία συνδυάζει τα αποτελέσματα των δοκιμών υπό πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας και τις διάφορες εργαστηριακές έρευνες στις οποίες υπόκεινται τα αυτοκίνητα. Τα οχήματα με καλές βαθμολογίες στο πρώτο στάδιο δοκιμών πληρούν τις προϋποθέσεις για επιπλέον δοκιμές δευτέρου σταδίου προς επίρρωση της απόδοσής τους υπό δυσκολότερες συνθήκες.
Στην πρώτη παρτίδα του 2022, μόνον το Audi Q4 e-tron προκρίθηκε για πρόσθετες δοκιμές. Το μεγάλο SUV σημείωσε καλές βαθμολογίες και στα τρία μέρη της αξιολόγησης –Καθαρή Ατμόσφαιρα, Ενεργειακή Απόδοση και Αέρια Θερμοκηπίου– καθώς πρόκειται για αμιγώς ηλεκτρικό όχημα μηδενικών εκπομπών ρύπων εξάτμισης και σύστημα κίνησης υψηλής απόδοσης, που φορτίζεται με το μέσο ευρωπαϊκό μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας, όπως προβλέπεται για τα επόμενα 16 χρόνια. Το Q4 χάνει μόνο ένα κλάσμα της βαθμολογίας στις δοκιμές ψυχρού περιβάλλοντος και αυτοκινητόδρομου.
Το VW Caddy λαμβάνει 2,5 αστέρια, αλλά ο δείκτης καθαρού αέρα θα ήταν υψηλότερος με καλύτερο έλεγχο των εκπομπών αμμωνίας. Το Renault Kangoo, από την άλλη, ελέγχει καλά όλους τους ρύπους, αλλά χάνει βαθμούς λόγω της υψηλότερης κατανάλωσης ενέργειας και των σχετικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου. Το πανίσχυρο πολυτελές SUV της Genesis, GV70, δεν σημείωσε καλά αποτελέσματα λόγω της σημαντικής κατανάλωσης καυσίμου, ενώ ταυτοχρόνως σημείωσε ανεπαρκή έλεγχο ρύπων, που τελικά του έδωσαν μόνον ένα πράσινο αστέρι.
«Η νέα βαθμολογία από την γεώτρηση στους τροχούς+ (Well-to-Wheel+) των αερίων θερμοκηπίου παρέχει πολύ πιο αντιπροσωπευτική εκτίμηση των πραγματικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των αυτοκινήτων κινητήρα εσωτερικής καύσης, ηλεκτρικών ή συνδυασμού των δύο. Με τη νέα προσέγγιση, επιθυμούμε να καταστήσουμε σαφές πως είναι σημαντική, όχι μόνον η κατασκευή ενός καθαρού τελικού προϊόντος, αλλά και η όλη διαδικασία που πρέπει να γίνει πιο πράσινη και διαφανής» λέει ο Damyanov. «Στο μέλλον και η παραγωγή οχημάτων και μπαταριών πρέπει να αξιολογείται, ωστόσο, ακόμα και οι καλύτερες αναλύσεις σήμερα δεν είναι αρκετά ακριβείς για να το επιτρέψουν. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια ολιστική μεθοδολογία βάσει κύκλου ζωής και θεσπίσαμε προσφάτως πλήρη αξιολόγηση κύκλου ζωής για απλή ενημέρωση των καταναλωτών».