Η έξυπνη ή πολυτροπική κινητικότητα προϋποθέτει ότι οι κάτοικοι και οι χρήστες του οδικού δικτύου των αστικών κέντρων θα χρησιμοποιούν συνδυαστικά διάφορα μέσα μεταφοράς, αντί μόνο του αυτοκινήτου, ώστε να φτάνουν έγκαιρα στον προορισμό τους χωρίς να επιβαρύνουν το περιβάλλον. Ένα από τα μέσα αυτά είναι το ηλεκτρικό πατίνι.

Η χώρα μας, τα αστικά κέντρα της οποίας επιβαρύνονται από τα κυκλοφοριακά προβλήματα αλλά και την έλλειψη κυκλοφοριακής αγωγής σε μικρούς και μεγάλους, υιοθέτησε πρόσφατα τα ηλεκτρικά πατίνια με τη είσοδο δύο εταιρειών, της Lime και της Hive. Ωστόσο, άρχισαν γρήγορα τα προβλήματα. Έτσι φτάσαμε στην πρόσφατη εισαγγελική παρέμβαση μετά από ατύχημα στην πόλη της Θεσσαλονίκης, με την ανάθεση στην Διεύθυνση Τροχαίας της διερεύνησης του νομοθετικού πλαισίου με το οποίο κυκλοφορούν στους δρόμους τα ηλεκτρικά πατίνια και της τυχόν παραβίασης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Είναι γεγονός ότι κάθε πρωτοποριακή κίνηση σε οποιοδήποτε τομέα, λειτουργεί αρχικά εκτός νομοθετικού πλαισίου αφού για να υπάρξει το πλαίσιο πρέπει προηγουμένως να δημιουργηθούν οι συνθήκες που θα το απαιτήσουν.  Εξάλλου, αντίστοιχο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι περισσότερες χώρες στις οποίες κυκλοφορούν τα ηλεκτρικά πατίνια. Η μία από τις δύο εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, η Lime, που είναι παρούσα σε πολλές πόλεις ανά τον κόσμο καθώς και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις (Παρίσι, Λονδίνο, Θεσσαλονίκη, Βρυξέλλες, Βασιλεία, Λισαβόνα,  Λυόν, Πράγα, Βιέννη, Βαρσοβία, Σαραγόζα, Ζυρίχη κ.ά.) έσπευσε να ανακοινώσει τη συμμετοχή της σε ομάδα εργασίας που συγκρότησε ο Δήμος Αθηναίων, τονίζοντας πως τα θέματα ασφάλειας και συνεργασίας με τις τοπικές αρχές αποτελούν προτεραιότητα για την εταιρεία.

Έτσι, σε συνέχεια των συζητήσεων με τον Δήμο Αθηναίων, η Lime ανακοίνωσε τα παρακάτω μέτρα για την ασφάλεια των πολιτών που χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά πατίνια της εταιρείας για τις σύντομες διαδρομές τους στην πόλη:

  1. Με στόχο την καλύτερη υιοθέτηση των ηλεκτρικών πατινιών της Lime από ολόκληρη την κοινωνία και θέτοντας τα θέματα της ασφάλειας ως βασική προτεραιότητα, η Lime αποφάσισε να μειώσει την ταχύτητα στα 20 χλμ/ώρα. Η Αθήνα θα αποτελέσει την πρώτη πόλη στην Ευρώπη όπου η Lime μειώνει την ταχύτητα των πατινιών.
  2. Η Lime θα αποθαρρύνει την οδήγηση των ηλεκτρικών πατινιών της στις πιο επιφορτισμένες με κίνηση λεωφόρους της πόλης χρησιμοποιώντας τεχνολογία GPS και δημιουργώντας εικονικές περιφράξεις (geofence) σε συγκεκριμένες περιοχές της πόλης.
  3. Η Lime θα υλοποιήσει την παγκόσμια δράση της εταιρείας και στην Αθήνα, μέσω της οποίας θα διανεμηθούν δωρεάν κράνη σε στρατηγικά σημεία της πόλης τις επόμενες εβδομάδες ώστε να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες να τα χρησιμοποιούν όταν οδηγούν τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα.

Ο Alessandro Tommasi, Διευθυντής Κυβερνητικών Σχέσεων της Lime για την περιοχή δήλωσε σχετικά: ‘H ασφάλεια αποτελεί νούμερο 1 προτεραιότητα σε κάθε μια αγορά που δραστηριοποιούμαστε σε ολόκληρο τον κόσμο. Ακούμε προσεκτικά τις ανησυχίες του Δήμου Αθηναίων και αμέσως ενημερώσαμε τα κεντρικά της Lime για να παρέχουμε άμεσα μέτρα ασφαλείας για τους πολίτες της Αθήνας. Συνεχίζουμε τις συζητήσεις μας με τον Δήμο Αθηναίων για να εξετάσουμε καλές πρακτικές σε άλλες Ευρωπαϊκές πόλεις ώστε να διαμορφώσουμε από κοινού ένα πλαίσιο για την λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών στην Ελλάδα”.

Όσον αφορά στις δηλώσεις του Δημάρχου Θεσσαλονίκης, περί έλλειψης θεσμικού πλαισίου και μείωσης της ταχύτητας των ηλεκτρικών πατινιών, ο Alessandro Tommasi δήλωσε στη συνέχεια: “Το αίτημα του Δημάρχου Θεσσαλονίκης κ. Γιάννη Μπουτάρη υλοποιείται ήδη από την ομάδα μηχανικών μας σύμφωνα με τη δέσμευσή μας στα θέματα ασφάλειας. Ο,τι ανακοινώσαμε νωρίτερα σήμερα για την πόλη της Αθήνας, θα εφαρμοστεί σε ολόκληρη τη χώρα. Η Θεσσαλονίκη ήταν η πρώτη Μεσογειακή πόλη που συνεργάστηκε μαζί μας για την λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών και δεν μπορούμε παρά να συνεχίσουμε να προχωράμε μαζί της για ένα καινοτόμο σύστημα κινητικότητας στην πόλη”.

Η εταιρεία έχει αναρτήσει video στο Youtube με οδηγίες για τη χρήση των escooters.

Λίγο αργότερα ακολούθησε ανακοίνωση της hive, που προτίθεται και αυτή να περιορίσει την ανώτατη ταχύτητα σε συνδυασμό με άλλα μέτρα.

Προηγούμενο άρθροΗ άνοδος των καρτών κινητικότητας στην Ευρώπη
Επόμενο άρθροΜείωση ταχύτητας και εικονική περίφραξη και από την hive