Το, υπό Παναμαϊκή σημαία, φορτηγό πλοίο Fremantle Highway

Οι πυρκαγιές που εκδηλώνονται σε πλοία προβληματίζουν τις ναυτιλιακές εταιρείες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μεταφέρουν.

Δυσκολότερο να σβηστούν, οι φωτιές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανησυχούν τον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών έπειτα από την εκδήλωση πολλών μεγάλων πυρκαγιών.

Το φορτηγό πλοίο Fremantle Highway που μετέφερε τρεις χιλιάδες αυτοκίνητα εξακολουθεί να φλέγεται ανοικτά των ακτών της Ολλανδίας. Η φωτιά εξελίχθηκε με τέτοια ταχύτητα που δεν ήταν δυνατόν για τους πυροσβέστες να ανεβούν στο πλοίο.

Αν και τίποτε δεν έχει επιβεβαιωθεί επισήμως, ένα από τα 25 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μετέφερε το πλοίο φαίνεται ότι αποτελεί την αιτία της πυρκαγιάς, σύμφωνα με την ολλανδική ακτοφυλακή, που ωστόσο εξετάζει «όλα τα σενάρια».

Οι μπαταρίες λιθίου των ηλεκτρικών αυτοκινήτων περιέχουν ένα εύφλεκτο υγρό και μπορούν να αναφλεγούν αν είναι υπερφορτισμένες, αν υπάρχει κατασκευαστικό ελάττωμα ή υφίστανται υψηλές θερμοκρασίες.

Ο αριθμός των ατυχημάτων σε πλοία που μεταφέρουν αυτοκίνητα έχει πολλαπλασιασθεί τα τελευταία χρόνια, με όλο και σοβαρότερες συνέπειες εξαιτίας του γιγαντισμού των φορτίων, σύμφωνα με έκθεση της ασφαλιστικής εταιρείας Allianz.

Sincerity Ace, Höegh Xiamen, Felicity Ace 

Το πλοίο Sincerity Ace πήρε φωτιά στο Ειρηνικό Ωκεανό την πρωτοχρονιά του 2018, με φορτίο 3.500 αυτοκινήτων, προκαλώντας τον θάνατο πέντε μελών του πληρώματος.

Το Höegh Xiamen καταστράφηκε από φωτιά τον Ιούνιο 2020 στο λιμάνι του Τζάκσονβιλ στην Φλόριντα, με φορτίο 2.500 αυτοκινήτων, εξαιτίας της ελαττωματικής αποσύνδεσης μπαταρίας σε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο.

Πρόσφατα, τον Μάρτιο 2022, το Felicity Ace βυθίστηκε με 4.000 Volkswagen, Porsche και Lamborghini που μετέφερε από την Γερμανία στις Ηνωμένες Πολιτείες. Με το πλοίο και το φορτίο στο βυθό του Ατλαντικού Ωκεανού, το αίτιο της πυρκαγιάς δεν εξακριβώθηκε. Αλλά το πλοίο μετέφερε και ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνονται στις πλούσιες χώρες, ο τομέας των θαλάσσιων μεταφορών ανησυχεί όλο και περισσότερο για το θέμα.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες παραμένουν διακριτικές για το ζήτημα: οι εταιρείες Grimaldi και K-Line, που εκμεταλλεύονται το πλοίο που φλέγεται ανοικτά των ολλανδικών ακτών, δεν ήταν σε θέση να σχολιάσουν το θέμα έπειτα από αίτημα του AFP.

Η ιαπωνική Mitsui O.S.K. Lines, ναυτιλιακή εταιρεία στην οποία ανήκε το Felicity Ace, έχει έκτοτε σταματήσει την μεταφορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων που αρχίζουν να εξάγονται προς τις αναπτυσσόμενες χώρες.

Στην Νορβηγία, η ναυτιλιακή Havila έχει απαγορεύσει τελείως την μεταφορά υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα τουριστικά πλοία.

«Μία φωτιά σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή σε αυτοκίνητο υδρογόνου θα απαιτούσε την επέμβαση εξωτερικών πυροσβεστικών μέσων και θα έβαζε σε κίνδυνο τους επιβάτες. Παίρνουμε πολύ σοβαρά το θέμα της ασφάλειας και δεν είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε το ρίσκο», έχει ανακοινώσει η εταιρεία, η οποία, ας σημειωθεί, είναι πρωτοπόρος στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και χρησιμοποιεί γιγάντιες μπαταρίες για να κινεί τα πλοία της.

Θερμική παγίδα

Οι φωτιές σε αυτοκίνητα εξοπλισμένα με ηλεκτρικές μπαταρίες δεν είναι εκ προοιμίου συχνότερες ή περισσότερο επικίνδυνες από εκείνες στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, διαβεβαιώνει η αμερικανική ένωση προστασίας κατά των πυρκαγιών (NFPA). Αλλά απαιτούν ειδικές διαδικασίες, σύμφωνα με την ένωση που έχει προτείνει από το 2010 ειδική εκπαίδευση.

Κατ΄αρχάς, χρειάζεται πολύ περισσότερο νερό για την κατάσβεσή τους και είναι συχνό οι μπαταρίες να αναφλέγονται εκ νέου ώρες ή και πολλές ημέρες μετά την αρχική εκδήλωση φωτιάς, εξαιτίας του φαινομένου θερμικής παγίδας που μπορεί να παραχθεί στις μπαταρίες ιόντων λιθίου που έχουν υποστεί ζημιά.

Επί ενός πλοίου, η δημιουργία αυτής της θερμικής παγίδας είναι σχεδόν αναπότρεπτη αν το πλήρωμα δεν επέμβει αστραπιαία για να ελέγξει την φωτιά, προειδοποιούσε η ασφαλιστική εταιρεία Allianz σε σημείωμά της τον Αύγουστο 2022.

«Δυστυχώς η επέμβαση αυτή (του πληρώματος) σπάνια είναι εφικτή, ελλείψει επαρκώς έγκαιρης ανίχνευσης της φωτιάς, λόγω ελλείψεων προσωπικού στα πληρώματα και λόγω έλλειψης επαρκών μέσων επί του πλοίου για την αντιμετώπιση της φωτιάς». Ακόμη χειρότερα, τα αυτοκίνητα είναι ανακατεμένα και στοιβαγμένα κατά χιλιάδες στις γέφυρες του πλοίου κυριολεκτικά προφυλακτήρα με προφυλακτήρα.

Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας (EMSA) συνέστησε το 2022 την εκπαίδευση των ναυτικών για την ταυτοποίηση των αυτοκινήτων ως προς το καύσιμο που χρησιμοποιούν, με αυτοκόλλητα, για παράδειγμα, ώστε να εντοπίζονται ταχύτερα στα αμπάρια σε περίπτωση φωτιάς.

Η EMSA συνιστά την φόρτιση των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μόνο στο 20% έως 50% των δυνατοτήτων τους: πέραν αυτού, οι κίνδυνοι ανάφλεξης αυξάνονται.

Σύμφωνα με την Allianz, ναυτιλιακές εταιρείες μελετούν την δυνατότητα κάλυψης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με πυρίμαχα καλύμματα.

Η νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Höegh Autoliners προσαρμόζεται από την πλευρά της στην μετάβαση της Νορβηγίας στην ηλεκτροκίνηση κατά 100% μέχρι το 2025: το επόμενο πλοίο της, το Aurora, θα πληροί περισσότερους όρους ασφαλείας, αλλά και θα έχει ενισχυμένες ράμπες και γέφυρες για να υποδέχεται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πολύ βαρύτερα από τα βενζινοκίνητα.

ΑΠΕ/ΜΠΕ

Φωτογραφία: VesselFinder.com

Προηγούμενο άρθροΚοινοπραξία επτά κατασκευαστών για δίκτυο φόρτισης
Επόμενο άρθροΠαραγωγή της Stiebel Eltron στην Continental