Το Euro NCAP ανακοίνωσε επισήμως ένα σημαντικό ορόσημο στην ανάπτυξη συστήματος για την αξιολόγηση ασφαλείας βαρέων φορτηγών, ως άμεση αντίδραση στα στοιχεία που δείχνουν ότι, ενώ τα φορτηγά αντιπροσωπεύουν μόνον το 3% των οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης, εμπλέκονται σχεδόν στο 15% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην ΕΕ.

Στο NCAP24, ενώπιον διεθνών εμπειρογνωμόνων οδικής ασφάλειας και του κλάδου, το Euro NCAP παρουσίασε τα στοιχεία και τον τρόπο για την μελλοντική αξιολόγηση ασφαλείας βαρέων φορτηγών.

Τα φορτηγά διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο σε μια ζωντανή και παραγωγική οικονομία. Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν δυσανάλογο αριθμό μοιραίων ατυχημάτων που σχετίζονται με φορτηγά σε όλη την Ευρώπη. Το μελλοντικό σύστημα αξιολόγησης του Euro NCAP σχεδιάστηκε για να αντιμετωπίσει αμεσότερα το θέμα σε σχέση με τους ισχύοντες κανονισμούς ασφαλείας φορτηγών της ΕΕ και να επιφέρει καινοτομίες και εξισορρόπηση των αναγκών των διαφόρων τομέων επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη.

“Πρόκειται για σημαντικό σημείο ανάπτυξης του συστήματος αξιολόγησης Ασφαλών Φορτηγών του Euro NCAP. Δυστυχώς, όταν εμπλέκονται φορτηγά στα ατυχήματα, το μέγεθος και το βάρος συνιστούν μεγαλύτερο κίνδυνο μοιραίων ατυχημάτων – ειδικά για τους πλέον ευάλωτους χρήστες του δρόμου. Το Euro NCAP υπογραμμίζει την ανάγκη φορτηγών καλύτερα εξοπλισμένων με τεχνολογίες που σώζουν ζωές, ιδιαιτέρως αποφυγής συγκρούσεων, ορατότητας και διάσωσης μετά την σύγκρουση. Τα πρωτόκολλα που ανακοινώθηκαν θα δημοσιευθούν επισήμως τον άλλο μήνα και καταδεικνύουν ότι οι μέθοδοι δοκιμών βέλτιστης πρακτικής της τελευταίας δεκαετίας για επιβατικά αυτοκίνητα μπορούν να χρησιμεύσουν για τον σχεδιασμό ασφαλέστερων μελλοντικών βαρέων φορτηγών. Δημοσιοποιώντας τις διαδικασίες και τις απαιτήσεις προ της αξιολόγησης, ελπίζουμε να τις λάβει υπόψη του ο κλάδος και να αντιδράσει αναλόγως. Στο NCAP24, είμαστε ευτυχείς που συνεργαζόμαστε με βασικά ενδιαφερόμενα μέρη του κλάδου και αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των DAF, Scania, Volvo και ZF, που παρουσιάζουν τις τεχνολογίες αιχμής τους”, δήλωσε ο Δρ. Michiel van Ratingen, Γενικός Γραμματέας του Euro NCAP.

“Τους τελευταίους 12 μήνες, συνεργαστήκαμε στενά με κατασκευαστές οχημάτων για την ανάπτυξη των δοκιμών και συμβουλευτήκαμε διάφορους ενδιαφερόμενους φορείς σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων διανομέων, μεταφορέων, ασφαλιστών, δημοτικών αρχών, νομοθετών και στρατηγικών οδικών οργανισμών για να κατανοήσουμε πλήρως την πολυπλοκότητα κατασκευής ασφαλέστερων φορτηγών και δρόμων. Η μελλοντική βαθμολογία Ασφαλών Φορτηγών θα δώσει κίνητρα για καλές επιδόσεις ασφαλείας στις πόλεις και στους αυτοκινητόδρομους και θα επιτρέψει την βελτιστοποίηση της λειτουργικής ασφάλειας και του κόστους. Οι νέες κανονιστικές απαιτήσεις ανάγκασαν τους κατασκευαστές να αυξήσουν τις επιδόσεις ασφαλείας. Ωστόσο, στόχος μας είναι να προωθήσουμε βέλτιστες πρακτικές σε όλους τους τύπους ασφαλείας οχημάτων, αντί να τηρούμε απλώς τα ελάχιστα απαραίτητα πρότυπα, κάτι που επιτύχαμε με τα επιβατικά αυτοκίνητα”, τόνισε ο Matthew Avery, Διευθυντής Ανάπτυξης Στρατηγικής του Euro NCAP.

“Τα ατυχήματα μεταξύ φορτηγών και ευάλωτων χρηστών του δρόμου (VRU) ευθύνονται για το 25% των θανάτων στην ΕΕ και οι πεζοί και οι ποδηλάτες αντιπροσωπεύουν πάνω από το ένα τέταρτο. Τα ατυχήματα με φορτηγά ποικίλλουν σημαντικά αναλόγως περιβάλλοντος (πόλη ή αυτοκινητόδρομος) και εμπλεκομένου (επιβατικό αυτοκίνητο ή VRU). Οι νέες δοκιμές θα προσομοιώνουν πραγματικές συγκρούσεις και θα ενθαρρύνουν τους κατασκευαστές να χρησιμοποιούν τεχνολογίες αποφυγής σύγκρουσης και βελτίωσης της ορατότητας του οδηγού. Στο μέλλον, το Euro NCAP θα επεκτείνει το πρόγραμμα συμπεριλαμβάνοντας προστασία έναντι σύγκρουσης. Η προσέγγιση του Euro NCAP επιδιώκει να αναδείξει τεχνολογίες οικονομικά αποδοτικές που παρέχουν ασφάλεια και επιτρέπουν στους χειριστές να επιλέξουν το ασφαλέστερο όχημα για συγκεκριμένο ρόλο. Οι οδικές μεταφορές διαδραματίζουν καίριο και αναγκαίο ρόλο στην οικονομία. Οι ασφαλέστεροι δρόμοι είναι απαραίτητοι, αλλά το θέμα είναι πολύπλοκο και δεν υπάρχει μία λύση. Πρόκειται για ολιστική προσέγγιση που θα καταστήσει τα φορτηγά και τους δρόμους ασφαλέστερα: από την συμπεριφορά και καταγραφή των οδηγών μέχρι τις οδικές υποδομές, την υιοθέτηση τεχνολογιών υποβοηθούμενης οδήγησης που διατίθενται επί του παρόντος στα επιβατικά αυτοκίνητα και την δομή και την συμπεριφορά των φορτηγών σε ατυχήματα. Όσο πιο γρήγορα συνειδητοποιήσουμε ότι οι τεχνολογίες ασφαλείας των φορτηγών υστερούν έναντι των επιβατικών, τόσο πιο γρήγορα θα περιορίσουμε τα μοιραία ατυχήματα με φορτηγά”, σημείωσε ο Ulric Långberg της Σουηδικής Ένωσης Εταιρειών Οδικών Μεταφορών.

“Εφόσον οι κατασκευαστές ανταποκρίνονται στις δοκιμές, οι απαιτήσεις θα εξελίσσονται. Το 2027 θα αυξηθούν οι απαιτήσεις ενεργητικής ασφάλειας ελιγμών. Το 2030 το Euro NCAP θα ξεκινήσει δοκιμές πρόσκρουσης φορτηγών για να ενθαρρύνει την καλύτερη προστασία παθητικής ασφάλειας. Τα οχήματα θα δοκιμαστούν ανά τομέα και θα επικεντρωθούν στις αστικές παραδόσεις, τις διανομές σε αυτοκινητόδρομους, τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων και τα ανατρεπόμενα και απορριμματοφόρα φορτηγά. Η πρώτη κοινοποίηση των αξιολογήσεων θα γίνει τον Νοέμβριο του 2024. Το νέο σύστημα αξιολόγησης Ασφαλών Φορτηγών του Euro NCAP θα είναι το πρώτο για τον τομέα και θα επιτρέψει σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου φορτηγών να προσδιορίσουν και να αξιολογήσουν το επίπεδο ασφαλείας των φορτηγών. Αυτό θα προσφέρει βελτιωμένη ασφάλεια στους οδηγούς και θα δημιουργήσει ευκαιρίες για τις εταιρείες διαχείρισης που επενδύουν σε ασφαλέστερα οχήματα, καθιστώντας το σύστημα ελκυστικό για τους ασφαλιστές και τους μεταφορείς. Δημιουργώντας μια αγορά για την ασφάλεια, το Euro NCAP θα ενθαρρύνει τους κατασκευαστές και τους προμηθευτές να καινοτομήσουν, αυξάνοντας περαιτέρω τα οφέλη του συστήματος με την εξέλιξη των αξιολογήσεων. Οι πόλεις και οι περιφερειακές αρχές θα μπορούν να προσδιορίζουν τα καλύτερα οχήματα για τους δρόμους τους και να παρέχουν κίνητρα υιοθέτησης και οι εταιρείες θα μπορούν εύκολα να προσδιορίζουν το ασφαλέστερο όχημα για τις ανάγκες τους. Η νέα αξιολόγηση βασίζεται στο επιτυχημένο πρόγραμμα ασφαλείας ελαφρών επαγγελματικών βαν του Euro NCAP και υπογραμμίζει τα μηνύματα του Euro NCAP προς τους στόλους και τις επιχειρήσεις: Ασφαλέστερα Οχήματα = Ασφαλέστερα Κέρδη, ανέφερε ο Matthew Avery, Διευθυντής Ανάπτυξης Στρατηγικής του Euro NCAP.

Όλα τα πρωτόκολλα και οι προδιαγραφές αναπτύσσονται σε συνεργασία με τα μέλη του Euro NCAP και τις εγκαταστάσεις δοκιμών και αξιολογούνται από τους κατασκευαστές.

Βασικές τεχνολογίες ασφάλειας που αξιολογούνται από το Euro NCAP:

  • Έξυπνη προσαρμογή ταχύτητας (Intelligent Speed Adaptation – ISA)
  • Αυτόνομη πέδηση έκτακτης ανάγκης (Autonomous Emergency Braking – AEB)
  • AEB για Ευάλωτους χρήστες του δρόμου (AEB Vulnerable Road Users – AEB VRU)
  • Συστήματα υποστήριξης λωρίδας (Lane Support Systems – LSS)
  • Αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης για ελιγμούς πλησίον ευάλωτου χρήστη δρόμου και Αποτροπή ατυχήματος κατά την εκκίνηση (Nearside Turn AEB and Move Off Prevention)
  • Συστήματα παρακολούθησης κάμερας (Camera Monitor Systems – eMirrors)
Προηγούμενο άρθροΟ Jozef Kaban VP του Global Design Center της MG
Επόμενο άρθροGlobal Fleet Summit 2024, προς την Πραγματική Αειφορία