Κάθε δυο χρόνια, το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αξιολόγησης Νέων Αυτοκινήτων – Euro NCAP – αναθεωρεί τη βαθμολογία ασφαλείας, βελτιώνοντας και αυστηροποιώντας τα πρωτόκολλα δοκιμών του.
Φέτος εισάγονται νέες δοκιμές για την αντιμετώπιση ορισμένων μακροχρόνιων αναγκών στην προστασία των επιβατών, τη βελτίωση της προστασίας μετά το ατύχημα και την προώθηση της πλέον πρόσφατης τεχνολογίας υποστήριξης οδηγού.
Μια βασική αλλαγή είναι η θέσπιση ενός νέου κινούμενου εμποδίου στη δοκιμή μετωπικής πρόσκρουσης αυτοκινήτου εν κινήσει, αντικαθιστώντας τη δοκιμή εμποδίου ήπιας παραμόρφωσης, που εφαρμόζεται από το Euro NCAP τα τελευταία 23 χρόνια. Αυτή η νέα δοκιμή πρόσκρουσης όχι μόνο αξιολογεί την προστασία των επιβατών του αυτοκινήτου, αλλά επίσης αξιολογεί πώς οι εμπρόσθιες δομές των αυτοκινήτων συμβάλλουν σε τραυματισμούς κατά την σύγκρουση. Σημαντικές καινοτομίες αποτελούν το Mobile Progressive Deformable Barrier και η μοναδική μέθοδος αξιολόγησης συμβατότητας οχημάτων, καθώς και η πρώτη δοκιμή του πιο εξελιγμένου ανδρεικέλου πρόσκρουσης “THOR” μεσαίου μεγέθους.
Οι πλευρικές συγκρούσεις αντιπροσωπεύουν τη δεύτερη υψηλότερη συχνότητα θανάτων ή σοβαρών τραυματισμών. Οι πιο πρόσφατες αναβαθμίσεις σε αυτόν τον τομέα αξιολόγησης ασφάλειας περιλαμβάνουν προσαρμογές στην ταχύτητα και τη μάζα κατά τη δοκιμή πλευρικού εμποδίου, αυξάνοντας τη σφοδρότητα της δοκιμής. Το πιο σημαντικό είναι πως το Euro NCAP θα αξιολογήσει για πρώτη φορά την προστασία των επιβατών σε πλευρικές συγκρούσεις, εστιάζοντας στην προστασία του οδηγού και την πιθανή αλληλεπίδραση μεταξύ του οδηγού και του συνοδηγού. Με αυτό το τελευταίο τεστ, μπορεί να ελεγχθεί επαρκώς η προστασία που προσφέρεται από νέα διαθέσιμα συστήματα, όπως οι κεντρικοί αερόσακοι.
Το Euro NCAP συνεχίζει να δοκιμάζει την τελευταία γενιά συστημάτων πρόληψης συγκρούσεων και υποστήριξης οδηγού. Προστίθενται νέα, απαιτητικά σενάρια δοκιμών για την αξιολόγηση της τεχνολογίας AEB για αυτοκίνητα και ευάλωτους χρήστες δρόμων, συμπεριλαμβανομένων περιπτώσεων οπισθοπορείας και στροφής σε διασταύρωση. Επιπλέον, έγινε το πρώτο βήμα για την αξιολόγηση των συστημάτων παρακολούθησης κατάστασης οδηγού, που σχεδιάστηκαν για την ανίχνευση της κόπωσης και της απόσπασης προσοχής του οδηγού, στο πλαίσιο της αξιολόγησης ασφαλούς υποστήριξης.
Η βελτίωση της ασφάλειας του αυτοκινήτου δεν αφορά μόνο περισσότερους αερόσακους ή καλύτερα συστήματα υποστήριξης οδηγού. Η ασφάλεια μετά τη σύγκρουση διαδραματίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην επιβίωση από ατυχήματα. Σε συνεργασία με την CTIF, τη Διεθνή Ένωση Υπηρεσιών Πυρόσβεσης και Διάσωσης, το Euro NCAP ανέπτυξε νέους κανόνες αξιολόγησης για τη θέσπιση καλύτερης ασφάλειας μετά τη σύγκρουση. Οι κατασκευαστές θα ανταμείβονται εφόσον οι πληροφορίες διάσωσης είναι ακριβείς και εύκολα διαθέσιμες. Το Euro NCAP ελέγχει επίσης την ευκολία εξόδου από το όχημα, τις ηλεκτρικές χειρολαβές θυρών κ.λπ. και υποστηρίζει προηγμένες λειτουργίες eCall (ηλεκτρονικών αυτόματων κλήσεων).
Αυτές οι αλλαγές αποτελούν τους κύριους πυλώνες των νέων πρωτοκόλλων 2020 του Euro NCAP. Ο αντίκτυπος αυτών των αναβαθμίσεων, καθώς και μερικές άλλες μικρές αλλαγές, θα είναι σημαντικός. Επομένως, οι καταναλωτές πρέπει να είναι προσεκτικοί όταν συγκρίνουν τα τελευταία αποτελέσματα με βαθμολογίες προηγουμένων ετών. Αυτό που δεν αλλάζει είναι πως μόνο τα οχήματα που παίρνουν άριστα στη δοκιμή προστασίας από σύγκρουση, μετά τη σύγκρουση και την αποφυγή σύγκρουσης – και αυτά που πρέπει να αναζητήσουν οι αγοραστές – θα λάβουν την κορυφαία βαθμολογία “πέντε αστέρων”.
Η κρίση πανδημίας έπληξε σκληρά τον κλάδο και οι δοκιμές Euro NCAP τέθηκαν προσωρινά σε αναστολή τους τελευταίους μήνες. Περιμένουμε τα νέα αποτελέσματα μετά το καλοκαίρι.