Η Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων (ENVI) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ) υιοθέτησε την αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ για έγκριση τύπου και επιτήρηση αγοράς μηχανοκίνητων οχημάτων (Euro 7) με 52 ψήφους υπέρ, 32 κατά και μία αποχή.

Νέα όρια εκπομπών καυσαερίων

Οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν στα επίπεδα που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις εκπομπές ρύπων (όπως οξείδια του αζώτου, σωματίδια, μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία) επιβατικών αυτοκινήτων και προτείνουν πρόσθετο επιμερισμό εκπομπών σε τρεις κατηγορίες για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, βάσει του βάρους τους. Το εγκριθέν κείμενο προτείνει αυστηρότερα όρια εκπομπών καυσαερίων λεωφορείων και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των επιπέδων πραγματικών εκπομπών κατά την οδήγηση. Τα σημερινά πρότυπα εκπομπών (Euro 6/VI) θα ισχύουν έως την 1η Ιουλίου 2030 για τα αυτοκίνητα και τα βαν και την 1η Ιουλίου 2031 για τα λεωφορεία και τα φορτηγά (έναντι του 2025 και του 2027 αντιστοίχως, όπως πρότεινε η Επιτροπή).

Λιγότερες εκπομπές σωματιδίων από ελαστικά και φρένα, αυξημένη ανθεκτικότητα μπαταρίας

Οι ευρωβουλευτές επιθυμούν να ευθυγραμμίσουν τις μεθόδους υπολογισμού και τα όρια της ΕΕ για τις εκπομπές σωματιδίων πέδησης και τριβής ελαστικών με τα διεθνή πρότυπα της Οικονομικής Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη. Αυτοί οι κανόνες θα ισχύουν για όλα τα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών. Το κείμενο περιλαμβάνει επίσης τα ελάχιστα όρια ανθεκτικότητας μπαταριών αυτοκινήτων και βαν έναντι αυτών που προτείνει η Επιτροπή.

Άλλα προτεινόμενα μέτρα περιλαμβάνουν:

  • Ενημερωμένο περιβαλλοντικό διαβατήριο οχήματος (EVP) με στοιχεία όπως κατανάλωση καυσίμου, κατάσταση μπαταρίας, όρια εκπομπών, αποτελέσματα περιοδικών τεχνικών επιθεωρήσεων.
  • Αυστηρότερες απαιτήσεις διάρκειας ζωής οχημάτων, κινητήρων και συστημάτων ελέγχου ρύπανσης.
  • Υποχρέωση εγκατάστασης συστημάτων καταγραφής διαφόρων παραμέτρων, όπως υπερβολικές εκπομπές καυσαερίων, πραγματική κατανάλωση καυσίμου και ενέργειας και κατάσταση μπαταρίας.
  • Ειδικούς κανόνες για μικρούς και εξαιρετικά μικρούς κατασκευαστές.

Ο εισηγητής Alexandr Vondra (ECR, CZ) δήλωσε: «Έχουμε επιτύχει μια ισορροπία μεταξύ των περιβαλλοντικών στόχων και των ζωτικών συμφερόντων των κατασκευαστών. Θα ήταν αντιπαραγωγικό να εφαρμοστούν περιβαλλοντικές πολιτικές που βλάπτουν τόσο τη βιομηχανία της Ευρώπης όσο και τους πολίτες της. Μέσω του συμβιβασμού μας, υπηρετούμε τα συμφέροντα όλων των εμπλεκόμενων μερών και απέχουμε από ακραίες θέσεις».

Η έκθεση έχει προγραμματιστεί να εγκριθεί κατά τη σύνοδο ολομέλειας την 1η Νοεμβρίου και θα αποτελέσει τη διαπραγματευτική θέση του Κοινοβουλίου με τις κυβερνήσεις κρατών της ΕΕ σχετικά με την τελική μορφή της νομοθεσίας.

Η ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ACEA

Η ψηφοφορία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τα πρότυπα ρύπων Euro 7 αντικατοπτρίζει τις ανησυχίες του κλάδου για την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά απαιτούνται ακόμα περαιτέρω βελτιώσεις, αναφέρει η ACEA.

«Η ψηφοφορία της Επιτροπής Περιβάλλοντος (ENVI) συνιστά βελτίωση έναντι της πρότασης της Επιτροπής, αλλά εξακολουθεί να υπολείπεται σε βασικά θέματα», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries.

«Δεν πρέπει να υποτιμούμε την τεράστια πρόοδο των ευρωπαίων κατασκευαστών οχημάτων στη μείωση των εκπομπών ρύπων οδικών μεταφορών τα τελευταία χρόνια. Είναι απλώς λάθος να περιγράφουμε τα οχήματα Euro 6/VI ως «υψηλά ρυπογόνα», όπως κάνουν κάποια ενδιαφερόμενα μέρη. Οι κανονισμοί Euro 6/VI απέδωσαν και συνεχίζουν να αποδίδουν».

Πράγματι, μεταξύ του πρώτου προτύπου Euro και της πρώτης έκδοσης του Euro 6, οι εκπομπές μειώθηκαν πάνω από 90%. Το Euro 7 θα προσφέρει οριακά επιπλέον οφέλη, αλλά θα επιτευχθεί πολύ καλύτερη ατμοσφαιρική ποιότητα με την αντικατάσταση παλαιότερων οχημάτων στην ΕΕ με μοντέλα υψηλής απόδοσης Euro 6/VI, συγχρόνως με τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Εν όψει ψηφοφορίας της Ολομέλειας του Κοινοβουλίου τον επόμενο μήνα, η ACEA καλεί τους ευρωβουλευτές να ψηφίσουν υπέρ ενός λογικού και αναλογικού κανονισμού Euro 7.

Φωτογραφία: ACEA 

Προηγούμενο άρθροΣυνεργασία Renault Group, Volvo Group και CMA CGM
Επόμενο άρθροToyota Motor Europe: +6% το εννεάμηνο 2023