Όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) θα σταματήσει τη χρηματοδότηση νέων έργων που αφορούν τα ορυκτά καύσιμα – μη εξαιρουμένου του φυσικού αερίου – από τα τέλη του 2021, απόφαση που επαινείται για τη συμβολή της στις προσπάθειες αποτροπής της κλιματικής αλλαγής.

Για “ιστορική απόφαση” έκανε λόγο ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών της Γαλλίας, ο Bruno Le Maire. Για “γιγαντιαίο άλμα” μίλησε ο πρόεδρος της ΕΤΕπ, Werner Hoyer.

“Θα σταματήσουμε να χρηματοδοτούμε τα ορυκτά καύσιμα και θα θέσουμε σε εφαρμογή την πιο φιλόδοξη στρατηγική φιλικών προς το περιβάλλον επενδύσεων μεταξύ όλων των δημόσιων χρηματοπιστωτικών οργανισμών στον κόσμο”, δεσμεύθηκε ο κ. Hoyer.

  • Η ΕΤΕπ θα τερματίσει τη χρηματοδότηση ενεργειακών έργων με ορυκτά καύσιμα από τα τέλη του 2021
  • Η μελλοντική χρηματοδότηση θα επιταχύνει την καινοτομία στην καθαρή ενέργεια, την ενεργειακή απόδοση και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
  • Η χρηματοδότηση του Ομίλου ΕΤΕπ θα αποδεσμεύσει 1 τρισ. ευρώ για την κλιματική δράση και τις περιβαλλοντικά βιώσιμες επενδύσεις στη δεκαετία έως το 2030
  • Ο Όμιλος ΕΤΕπ θα ευθυγραμμίσει όλες τις χρηματοδοτικές δραστηριότητες με τους στόχους της Συμφωνίας των Παρισίων από τα τέλη του 2020.

Το διοικητικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) συμφώνησε στις 14 Νοεμβρίου για μια νέα πολιτική χρηματοδότησης ενέργειας και επιβεβαίωσε την αυξημένη φιλοδοξία της ΕΤΕπ όσον αφορά τη δράση για το κλίμα και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Ο Andrew McDowell, Αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ αρμόδιος για την ενέργεια, δήλωσε: “Οι εκπομπές άνθρακα από την παγκόσμια βιομηχανία ενέργειας έφτασαν σε υψηλά επίπεδα το 2018. Πρέπει να δράσουμε επειγόντως για να αντιμετωπίσουμε αυτή την τάση. Η φιλόδοξη πολιτική χρηματοδότησης της ΕΤΕπ που εγκρίθηκε μόλις είναι ένα κρίσιμο ορόσημο στην καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Μετά από μακρά συζήτηση, επιτύχαμε συμβιβασμό για να τερματίσουμε τη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα των έργων αμιγούς ορυκτών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του φυσικού αερίου, από το τέλος του 2021. Είμαι ευγνώμων για όλους όσοι συνέβαλαν στη μεγαλύτερη δημόσια διαβούλευση σχετικά με τις δανειοδοτήσεις της ΕΤΕπ τους τελευταίους μήνες και συναδέλφους εμπειρογνώμονες στον τομέα της ενέργειας, οι οποίοι περιέγραψαν τον τρόπο με τον οποίο η τράπεζα της ΕΕ μπορεί να κατευθύνει τις παγκόσμιες προσπάθειες για τη μείωση του άνθρακα στην ενέργεια.

©Graphic workshop/EIB

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστήριξε τη νέα πολιτική της ΕΤΕπ, εκφράζοντας την ικανοποίησή της για την “μεταβατική ρύθμιση” που προβλέπει “προοδευτική εγκατάλειψη των έργων που συνδέονται με το φυσικό αέριο, συμπεριλαμβανομένων κρίσιμων έργων διασύνδεσης [σ.σ. δικτύων αγωγών] και αποθήκευσης αερίου, των λεγόμενων έργων κοινού ενδιαφέροντος”.

Πέραν της ανακοίνωσης για τα ορυκτά καύσιμα, η ΕΤΕπ τόνισε πως ευελπιστεί να αποδεσμεύσει έως και 1 τρισεκατομμύριο ευρώ που θα κατευθυνθεί σε επενδύσεις φιλικές προς το κλίμα και για τη βιώσιμη ανάπτυξη την προσεχή δεκαετία. Σύμφωνα με τον Andrew McDowell, το ένα στα δύο ευρώ που θα επενδύει η ΕΤΕπ από το 2025 και μετά θα πηγαίνει σε έργα φιλικά προς το περιβάλλον.

“Κλιματική” τράπεζα

Η επόμενη πρόεδρος της Κομισιόν, Ursula von der Leyen, τάσσεται υπέρ της μεταμόρφωσης της ΕΤΕπ σε “κλιματική” τράπεζα. “Η απόφαση αυτή επιβεβαιώνει ότι η ΕΕ θα έχει επαρκή οικονομικά μέσα για να κάνει πραγματικότητα τις φιλοδοξίες της ως προς το κλίμα και αναμένεται να δημιουργήσει νέα δυναμική σε παγκόσμιο επίπεδο”, σημείωσε με ικανοποίηση ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Bruno Le Maire, υπενθυμίζοντας τη διακηρυγμένη πρόθεση του προέδρου της χώρας, Emmanuel Macron να γίνουν μεταρρυθμίσεις στην ΕΤΕπ. Η Γαλλία είναι “διατεθειμένη να αυξήσει την κεφαλαιουχική συμμετοχή της για να υπηρετήσει αυτή τη φιλοδοξία”, υπερθεμάτισε ο κ. Le Maire σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα Les Echos.

Η ΕΤΕπ θα θέσει σε εφαρμογή στα τέλη του 2021 έναν κανόνα “αποδοτικότητας”, δηλαδή ένα όριο εκπομπών 250 γραμμαρίων CO2 ανά κιλοβατώρα, προς τον οποίο θα πρέπει να συμμορφώνονται όλα τα μελλοντικά έργα ώστε να εγκρίνεται η χρηματοδότησή τους. Στο όριο αυτό δεν μπορούν να συμμορφωθούν οι συμβατικές υποδομές αερίου. Μόνο η καταφυγή σε “πράσινο” αέριο, ή πιο προχωρημένες τεχνολογίες, όπως η “δέσμευση και αποθήκευση” διοξειδίου του άνθρακα, μπορούν να ανταποκριθούν στον κανόνα.

Υπενθυμίζεται ότι τον Σεπτέμβριο η ΕΤΕπ αποφάσισε να χορηγήσει 250 εκατομμύρια ευρώ στην ALD Automotive, για να επιταχύνει τη μετάβαση της εταιρείας leasing σε καθαρά οχήματα.

 

Προηγούμενο άρθροΗ βρετανική αλυσίδα John Lewis μεταβαίνει στο βιομεθάνιο
Επόμενο άρθροΕπιτυχημένη συνάντηση του Fleetcompetence Group