Η Ε.Ε. πρέπει να ορίσει ημερομηνία λήξης για την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρα καύσης (ICE) στην Ευρώπη το αργότερο έως το 2035, αναφέρουν 27 εταιρείες σε κοινή έκκληση.
Η ανοιχτή έκκληση θα συνεχίσει να συγκεντρώνει συμμετοχές για σταδιακή κατάργηση εν όψει της αναθεώρησης των προτύπων CO2 της Ε.Ε. για αυτοκίνητα και βαν, τον Ιούνιο.
Οι εταιρείες, που περιλαμβάνουν τις Coca-Cola European Partners, IKEA Retail, LeasePlan, Uber, Vattenfall και Volvo Cars, αντιπροσωπεύουν διάφορους κλάδους. Αναφέρουν πως ο καθορισμός της ημερομηνίας θα στείλει σαφές μήνυμα επενδύσεων στους κατασκευαστές αυτοκινήτων, τις αλυσίδες εφοδιασμού και τους παρόχους υποδομών και θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να εξαλείψουν τον άνθρακα από τους στόλους τους.
Τα αυτοκίνητα και τα βαν ευθύνονται για το 15% των εκπομπών CO2 στην Ευρώπη και αποτελούν τη μεγαλύτερη πηγή (26%) εκπομπών τοξικών οξειδίων του αζώτου, που προκαλούν χρόνιες παθήσεις και πρόωρους θανάτους για 54.000 Ευρωπαίους κάθε χρόνο. Οι εισαγωγές πετρελαίου κοστίζουν στην ευρωπαϊκή οικονομία πάνω από 200 δισ. ευρώ ετησίως. Μια πρόσφατη δημοσκόπηση δείχνει ότι σχεδόν δύο τρίτα των κατοίκων πόλεων υποστηρίζουν την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ στην Ευρώπη μετά το 2030.
Ο Anders Kärrberg, επικεφαλής παγκόσμιας βιωσιμότητας της Volvo Cars, δήλωσε: «Σχεδιάζοντας τη μετάβαση σε πλήρως ηλεκτρική εταιρεία αυτοκινήτων έως το 2030, η Volvo Cars σκοπεύει να δώσει το παράδειγμα μετάβασης στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών στον κλάδο μας. Ωστόσο, απαιτούνται σαφείς κυβερνητικές οδηγίες και υποστήριξη για επιτάχυνση αυτής της μετάβασης. Από αυτή την άποψη, η Volvo Cars συμμετέχει ευχαρίστως σε αυτήν την έκκληση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ημερομηνία λήξης νέων πωλήσεων οχημάτων εσωτερικής καύσης εντός της ΕΕ από το 2035. Απαιτούνται επίσης πρόσθετα μέτρα για την αύξηση της ζήτησης των καταναλωτών για ηλεκτρικά οχήματα και την ταχεία ανάπτυξη ολοκληρωμένης υποδομής φόρτισης.”
Ο καθορισμός 0 γραμμαρίων CO2 / χλμ από το 2035 για τους κατασκευαστές οχημάτων θα κατοχυρώσει τη σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ – συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών – λένε οι εταιρείες. Η Επιτροπή θα προτείνει νέους στόχους τον Ιούνιο στο πλαίσιο της δέσμης νομοθετικών μέτρων «Fit for 55», που έχει στόχο να βάλει την ΕΕ σε σωστό δρόμο για μείωση των συνολικών εκπομπών κατά τουλάχιστον 55% από το 2030 και να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές από το 2050.
Αυτό συμβαδίζει με την εκτίμηση της Προεδρίας της COP26 και των Ηνωμένων Εθνών ότι απαιτείται ο τερματισμός των νέων πωλήσεων ICE και υβριδικών έως το 2035 σε μεγάλες αγορές (συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ), εάν θέλουμε να επιτύχουμε παγκοσμίως μηδενικές εκπομπές έως το 2050. Δείτε τη σελίδα 9 του «Race to Zero Breakthroughs».
Η Anabel Diaz, περιφερειακή γενική διευθύντρια Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής της Uber, δήλωσε: «Οι φιλόδοξοι στόχοι της ΕΕ είναι σημαντικοί για επιτάχυνση της υιοθέτησης EV. Η σταδιακή κατάργηση από το 2035 των πωλήσεων όλων των νέων οχημάτων εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη θα επιταχύνει τη διάθεση οικονομικά προσιτών νέων και μεταχειρισμένων EV, καταρρίπτοντας ένα από τα βασικά εμπόδια για οδηγούς μεγάλων αποστάσεων – όπως της πλατφόρμας Uber – να μεταβούν σε EV, γεγονός με εξαιρετικά μεγάλο αντίκτυπο στο κλίμα. Ο στόχος σταδιακής κατάργησης της ΕΕ και η συνεργασία ολόκληρου του οικοσυστήματος EV θα επιτρέψει την ταχύτερη μετάβαση σε πιο βιώσιμη κινητικότητα, την οποία υποστήριξε η Uber μέσω των δικών της στόχων να καταστεί κατά 50% ηλεκτροκίνητη έως το 2025 σε επτά πόλεις και 100% έως το 2030 σε ολόκληρη την Ευρώπη».
Οι νομοθέτες πρέπει επίσης να χρησιμοποιήσουν ευρωπαϊκά, εθνικά και τοπικά μέτρα – ιδίως τον νόμο περί εναλλακτικών καυσίμων της ΕΕ – για να αυξήσουν την ανάπτυξη σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων παντού, λένε οι εταιρείες. Θα καλωσόριζαν επίσης την υποστήριξη των κατασκευαστών οχημάτων και των αλυσίδων εφοδιασμού τους για επενδύσεις σε κατάρτιση νέων δεξιοτήτων εργαζομένων και σχέδια περιφερειακού μετασχηματισμού για διασφάλιση της συνολικής προόδου στη μετάβαση σε μεταφορές άνευ εκπομπών. Απαιτούνται επίσης αλλαγές στη φορολογία για να βοηθηθούν οι απλοί καταναλωτές, καθώς και οι στόλοι εταιρικής και αστικής κινητικότητας στη μετάβασή τους σε ηλεκτρικά οχήματα.
Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια οχημάτων και κινητικότητας της Transport & Environment, δήλωσε: «Η ηλεκτροκίνηση αυτοκινήτων και βαν είναι αναπόφευκτη για τη βιομηχανική στρατηγική της Ευρώπης, το κλίμα και τους καταναλωτές. Οι επιχειρήσεις θέλουν πλέον σαφήνεια σχετικά με την ταχύτητα της μετάβασης, ώστε να προγραμματίσουν και να προετοιμαστούν. Μόνο οι νομοθέτες της ΕΕ μπορούν να το πραγματοποιήσουν, ορίζοντας την καταληκτική ημερομηνία πωλήσεων αυτοκινήτων και φορτηγών εσωτερικής καύσης.
Οι εταιρείες που συμμετέχουν στην έκκληση, της 26ης Απριλίου 2021, είναι: Allego, Ample, Arrival, Chargepoint, Coca-Cola European Partners, Electreon, Enel X, EV Box, Fastned, Greenway, Iberdrola, IKEA Retail, LeasePlan, Leclanché, Li-cycle, Lime, Metro AG, Novamont, Novo Nordisk, SAP Labs in France, Schneider Electric, Sky, Uber, Vattenfall, Verkor, Volvo Cars, Vulcan Energy. Οι οργανισμοί που συμμετέχουν είναι οι εξής: AVERE, Drive Electric, EGEC Geothermal, European Public Health Alliance (EPHA), και ShareAction.
Φωτογραφία: T&E